۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۷۲۴۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

عبارت «برد برد» برای مذاکرات یک مبنای غیرتوحیدی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام هدایت گفت: این جمله حضرت امام(ره) که «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، ترجمه آیه قرآن و یک هدایت در عرصه سیاسی است؛ «برد برد» از نظر توحیدی یک مبنای غلط است.
بازي برد برد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد هادی هدایت، استاد حوزه و دانشگاه عصر روز گذشته در چهاردهمین جلسه از طرح تابستانی ضیافت اندیشه دانشگاه امام رضا(ع) در تبیین ویژگی های «زندگی بهشتی»، داشتن نگاه آیه ای به مخلوقات خداوند را یکی از لازمه های آن دانست و گفت: این که انسان هرچه را می بیند در دلش خدا را ببیند، زندگی بهشتی است.

 

وی در ادامه، هبوط حضرت آدم(ع) را نتیجه همین نوع نگاه خواند و افزود: شیطان نگاه ما را به حدود دنیا می برد همان طور که به آدم(ع) گفت اگر جاودانگی می خواهی آن را از درخت بخواه؛ حضرت آدم(ع) تا آن لحظه درخت را می دید اما اثر را از خدا می خواست ولی در آن لحظه اثر را از خود درخت خواست؛ این محور وسوسه شیطان است و اتفاقی است که پیوسته برای ما می افتد.

 

این کارشناس فلسفه و کلام تأکید کرد: خداوند به آدم(ع) گفت «درخت را ببین اما سیرابی را از من بخواه» اما آدم به سمت درخت رفت و جاودانگی را از خود درخت خواست.

 

حجت الاسلام هدایت با اشاره به آیه 7 سوره مبارکه روم که می فرماید: «یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ»، اظهار کرد: در دل ظاهر، باطنی به نام آخرت داریم یعنی در عین زندگی در دنیا، در آخرت هم زندگی می کنیم پس تا کسی طعم بهشت را در دنیا نچشد بهشتی نخواهد بود.

 

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند: «إنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِینَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْیَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا»؛ این همان چیزی است که شیطان در زمانی که می خواهیم به سوی حقیقت حرکت کنیم، برعکس آن را به ما نشان می دهد اما اولیا خدا کسانی هستند که به باطن آن توجه دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از افسانه سازی هایی که برخی پیرامون اعتقادات دینی ترویج می دهند، به روایت «إِنَّمَا اَلدُّنْیَا دَارُ مَجَازٍ» اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مبانی غلط در ذهن ما این است که پُلی داریم به نام «پل صراط» و وقتی محشور شدید باید از آن بگذرید که بعد از آن بهشت و زیر آن جهنم است و این پل از مو نازک تر و از شمشیر تیز تر بوده و در صورتی که نتوانی از آن رد شوید با سر در جهنم می افتید.

 

حجت الاسلام هدایت ضمن تأکید مجدد بر وجود آخرت در باطن دنیا، گفت: خدا در قرآن می فرماید: «همه شما وارد جهنم می شوید» یعنی وارد این دنیا می شوید که جهنمی است و اگر در آن حقیقت را ببینی از صراط رد می شوی و اگر اهل تقوی باشی هرچه را ببینی حقیقت را می بینی.

 

وی تصریح کرد: پل صراط همین دنیا است و این که در روایت آمده از مو باریک تر و از شمشیر تیز تر است، یعنی گذر از اندازه به سمت حقیقت بعضی وقت ها خیلی سخت می شود.

 

این کارشناس مذهبی از به کار بردن عبارت «برد برد» برای مذاکره با آمریکا انتقاد کرد و گفت: اگر طرف مذاکره، هدایت شده است که همه یکی هستیم اما اگر ضال است که بی اثر است پس از چه می ترسیم؟ این جمله حضرت امام(ره) که «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند»، ترجمه آیه قرآن و یک هدایت در عرصه سیاسی است؛ «برد برد» از نظر توحیدی یک مبنای غلط است.

 

حجت الاسلام هدایت در پایان تأکید کرد: زندگی بهشتی به صورت فردی شروع نمی شود ار همین رو می فرمایند: «عزیز ترین بنا در اسلام ازدواج است» و «کسی که ازدواج کند دو سوم دینش را حفظ کرده است.»/820/پ202/ب5 

 

ارسال نظرات