۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۷۲۵۹۸
مسؤول بسیج جامعه زنان کشور:

انفاق راه مقابله با اشرافی‌گری و کاخ‌نشینی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول بسیج جامعه زنان کشور از انفاق به عنوان راه مقابله با اشرافی‌گری نام برد و گفت: هر موقع روحیه اشرافی گری در جامعه گسترش یافت و سفره فقیر و غنی رنگ و لعابش تغییر پیدا کرد بر همگان است که آنچه را که از دارایی خودشان است با افراد ضعیف جامعه تقسیم کنند.
معصومه ظهيري

خانم معصومه ظهیری مسؤول بسیج جامعه زنان کشور و مشاور استاندار قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آیه انفاق و نزول این آیه شریفه و اهمیت و جایگاه آن در جامعه گفت: در اسلام وقتی که این آیه شریفه نازل شد افراد آنچه که در بضاعتشان بود و به آن علاقه داشتند در راه خدا انفاق می‌کردند؛ به عنوان مثال مردی اسب راهواری را داشت که پیامبر(ص) فرمودند که این اسب فایدهای فراوانی برای تو دارد و آن مرد به پیامبر(ص) گفت که شما فرمودید آنچه را که به آن علاقه داریم در راه خدا انفاق کنیم.


مسؤول بسیج جامعه زنان کشور، به ریشه کلمه انفاق اشاره کرد و گفت: انفاق از ماده نفق است و به معنی پر کردن شکاف‌ها است که گاهی این شکاف در مسائل اقتصادی دیده می‌شود؛ حتی در اسلام انفاق‌های فرهنگی داریم که یک شکاف فرهنگی یا علمی را پر کردن و یک تعادل نسبی در جامعه ایجاد کردن کار پسندیده و انسانی است که جزو انفاق می‌شود.


وی با اشاره به انفاق در زندگی فردی امام حسن(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسن مجتبی(ع) در راه خدا همه ثروتش را به صورت یکجا داد؛ نیمی از ثروت را به یکبار و یک سوم از ثروتش را به یکبار دیگر به فقرا دادند و این امام همام کسی بود که کارنامه انفاق به صورت متداوال در زندگی‌اش دیده شده است.


وی به انفاق ثروتمندان و امر خدا به آنان اشاره کرد و گفت: در آیه شریفه «و لنبلونکم بشی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» خدا شما را آزمایش می‌کند در مقابل آنچه که به شما داده است و این در مقابل مال‌آن‌ها به عنوان یک امتحان الهی است.


ظهیری به عمومیت انفاق در جامعه اشاره کرد و گفت: انفاق برای عموم جامعه که در حد توانشان باشد و با توجه به آنچه که خود انسان دوست دارد در راه خدا بدهد و اگر از این مرحله گذشت، می‌توان آن را ایثار در راه خدا نام گذاری کرد و ایثار ثواب فراوانی دارد؛ ایثار به این معنا نمی‌شود که زیاده هر مال را به فقرا بدهید.


وی با اشاره به فرهنگ انفاق و گسترش آن در جامعه افزود: انفاق در جامعه ایرانی بسیار رواج دارد مانند مؤسسات خیریه و کارهای عامل منفعه باعث شده تا استقبال فراوان از این امر شود و این کافی نیست؛ انفاق باید به یک مسأله دائمی تبدیل شود که در اموال هر مسلمانی یک حقی است که برای آسیب دیدگان جامعه باشد.


مسؤول بسیج جامعه زنان کشور، با بیان ثروت اندوزی در زمان امام حسن(ع) عنوان کرد: بعد از حکومت امام علی(ع) در جامعه شکافی رخ داد که پایه آن از ثروت اندوزی و کاخ سبز معاویه بنا شد و مردم به پر کردن استبل‌ها از اسبان راهور و شترهای سرخ مو پرداختند و امام حسن مجتبی(ع) در مقابل این حرکت در جامعه از خودشان شروع کرده و مال و دارایی‌های خودشان را به فقرا بخشیدند.


وی به الگو گرفتن از سیره امام حسن مجتبی(ع) در جامعه پرداخت و گفت: هر موقع روحیه اشرافی گری در جامعه گسترش یافت و سفره فقیر و غنی رنگ و لعابش تغییر پیدا کرد بر همگان است که آنچه را که از دارایی خودشان است با افراد ضعیف جامعه تقسیم کنند تا بتوان با این حرکت با اشرافی‌گری مبارزه کرد.

 

مشاور استاندار قم با بیان این‌که کشورهای استکباری برای کم کردن قدرت جامعه ما تلاش می‌کنند، گفت: کشورهای استکباری از ابزار ثروت برای کم کردن قدرت ما در منطقه استفاده می‌کنند؛ اگر بتوانیم از راه‌هایی مانند نذورات فرهنگی و اقتصادی رضایت عمومی جامعه را به دست آوریم می‌توانیم ارزش‌های علوی را برای فراهم شدن زمینه حکومت مهدوی ایجاد کنیم./978/ت302/ی

ارسال نظرات