روزه داری مانع پیروی از هوای نفس و عامل تکامل است
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به ویژگی های خاص ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان پرتو خیلی برجسته ای است از الطاف الهی، خداوند متعال برنامه های هستی را به گونه ای قرار داده است که تمام مخلوقات از جمله انسان دائما از الطاف و فیوضات الهی بهره مند شوند.
وی افزود: انسان مخلوقی است که می تواند تحت تاثیر هوای نفس خود و وساوس شیطان رجیم قرار گیرد، چنین ایام والطافی که لطف خاص پروردگار عالم است می تواند به خودسازی انسان منجر شده و وی را به تکامل و تعالی برساند.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز روزه را تمرینی برای دوری از گناه و هواهای نفسانی دانست و گفت: طبق آیه شریفه 183 سوره بقره که خدای متعال در فلسفه و علت روزه داری می فرماید؛ «لعلّکم تتقون»، در این ایام فرد می تواند با تمرین تقوا و پرهیز از گناه خطاهای گذشته خود را جبران کند.
وی اذعان کرد: طبق آیه 30 سوره روم که خدای متعال می فرماید؛ «فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»؛ خلقت انسان بر اساس فطرت الهی پایه ریزی شده و روزه داری و تمرین تقوا راهی برای تقویت این فطرت الهی است.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای متعال در مورد فطرت انسان می فرماید؛ «لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ»؛ یعنی برای این خلقت هیچ تبدیل و تغییری وجود ندارد و فطرت انسان همواره ثابت است.
وی راه رسیدن به شناخت معبود را پرداختن به اصل و ذات خود دانست و افزود: در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است که فرمودند؛ "من عرف نفسه فقد عرف ربّه"؛ اگر کسی نفس، ذات و فطرت الهی خود را بشناسد در این صورت پروردگار خود را شناخته و به معرفت الله دست یافته است.
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز ادامه داد: ماه مبارک رمضان فرصتی است تا انسان به خویشتن خویش برگردد و به بنایان ها و ساختارهای خودش بیشتر از پیش وقوف پیدا کرده و از درون خود خدا را بیابد تا همراهی اش با خدا بیشتر شود.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در این ایام انسان مومن باید به گونه ای عمل کند که تمام حرکات و سکناتش خداگونه شود، همانطور که خدای متعال در آیه 30 سوره بقره می فرماید؛ «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً»؛ یعنی انسان را به گونه ای آفریده است که می تواند آینه تمام نمای خدای جهانیان شود.
وی در پایان به تاثیر معرفت الله در اعمال انسان اشاره و اضافه کرد: هر چقدر بصیرت و آگاهی ما به ذات و نفس خودمان بیشتر شود، خداوند متعال را بهتر و بیشتر درک کرده و همواره در مسیر تزکیه نفس و رعایت تقوای الهی گام بر می داریم./936/ت302/ب4