۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۲۷۴۲۲۲
حجت الاسلام علوی تهرانی:

حب دنیا ریشه تمام لغزش‌ها و عامل بدبختی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علیه با بیان این موضوع که حب دنیا ریشه تمام لغزش‌ها است، گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید «ریشه هر خطا و لغزشی محبت به دنیا است»، می‌توان این‌گونه نیز گفت که کلید هر بد‌بختی و عامل از بین رفتن حسنات، علاقه نشان دادن به دنیا است.
علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المؤمنین، بعد از ظهر یک‌شنبه 21 تیر در مسجد امیر(ع)، گفت: خداوند و بزرگان دین مسأله بغض به دنیا را بسیار با اهمیت می‌دانند و کسی که بغض دنیا داشته باشد را محبوب خود می‎‌دانند، ضمن این‌که محب اهل بیت یک علامت اصلی دارد و آن این است که وی بغض به دنیا دارد.

وی با اشاره به روایاتی از بزرگان دین، ادامه داد: در روایات مختلفی آمده است که پیامبر(ص) نسبت به دنیا و دنیا‌پرستان بغض داشت، ضمن این‌که برترین اعمال نزد امامان ما بغض به دنیا اعلام شده است.


استاد اخلاق، گفت: در بستر بغض به دنیا می‌توان به مدارج عالیه رسید، ضمن این‌که باید در نظر گرفت که بغض به دنیا زیر‌ساخت بندگی است و هر‌کسی که به دنیا بی اعتنا باشد به سمت گناه نمی‌رود و در راه خدا قرار می‌گیرد.

مشکل نگاه آلوده مردان با چادری شدن تمام زنان هم حل نمی‌شود
استاد حوزه علمیه با انتقاد از مواضع گرفته شده درباره حجاب، تأکید کرد: مشکل جامعه با چادری شدن تمام زنان حل نمی‌شود، باید نگاه خود را تغییر دهیم، هر چند که تأکید من بر این است که بهترین حجاب برای زنان ما همان چادر است اما باید مردان نیز نگاه خود را پاک کنند.

رییس بنیاد فارِس المومنین با بیان این موضوع که حب دنیا ریشه تمام لغزش‌ها است، ادامه داد: پیامبر(ص) می‌فرماید؛ ریشه هر خطا و لغزشی محبت به دنیا است، می‌توان این‌گونه نیز گفت که کلید هر بد‌بختی و عامل از بین رفتن حسنات، علاقه نشان دادن به دنیاست.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به موضوع سبک شمردن اعمال مذهبی، تصریح کرد: این‌گونه نمی‌شود که فرد بگوید من حجاب خود را رعایت نمی‌کنم و نماز نمی‌خوانم اما چون دروغ نمی‌گویم و غیبت نمی‌کنم برایم کفایت می‌کند، باید در نظر گرفت که اهمیت حفظ اخلاقیات برای تمام خلق جامعه است و برخی موارد نیز باید در خود فرد اعمال شود که نام آن‌ها اجرای اعمال عبادی است.

استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع)، گفت: از نظر امام سجاد، اولین گناه کبر است، دومین گناه نیز حرص و طمع است و گناه مهم سوم نیز که عامل بد‌بختی قابیل شد حسادت نام دارد، اما باید توجه داشت که تمام موضوعاتی که در دایره علاقه‌مندی به موارد درونی بشر از قبیل علاقه شدید و بی دلیل به جنس مخالف و امثالهم، از حب به دنیا سرچشمه می‌گیرد./856/پ202/ح

ارسال نظرات