۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۷۴۶۸۳
آیت الله حسینی بوشهری:

حسن خلق به تنهایی دلیل بر شرافت و انسانیت نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علیمه کشور گفت: حسن خلق دلیل بر شرافت و انسانیت نیست به دلیل این که ممکن است افرادی که ظاهرا دارای حسن خلق هستند از حیث باطن دچار مشکلات اخلاقی باشند چنانچه در جامعه غربی زیاد دیده می شود افرادی که اعتقادی به مسائل اخلاقی ندارند ولی به دلیل جذب مشتری خوش برخورد هستند.
 آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز سه شنبه در ادامه شرح دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه که در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه مرکز خدمات حوزه های علمیه برگزار می شود به شرح این فراز «وَ هَبْ لى مَعالِىَ الْاَخْلاقِ، وَاعْصِمْنى مِنَ الْفَخْرِ» پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) در این فراز می فرماید«و خوى عالى را به من عنایت فرما، و از فخرفروشى محافظتم کن».

 

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در این فراز در خواست عنایت مکارم الاخلاق دارد و از طرفی نگران آفت این عنایت است به دلیل این که اگر آفتی وارد عمل اخلاقی شود آن عمل به کلی نابود خواهد شد.

 

آیت الله بوشهری با بیان این که فخر فروشی آفت مکارم و محاسن اخلاق است، اظهار کرد: به سبب این که مکارم اخلاق موجب شهرت افراد در جامعه می شود این امکان وجود دارد افراد خوش خلق دچار آفت فخر فروشی بشوند.

 

وی در ادامه به بیان یک روایت از پیامبر اکرم(ص) پرداخت و بیان داشت: مکارم اخلاق ملکات و سجایایی است که در انسان یافت می شود و انسان به سبب این ملکات و سجایا رشد می کند، پیامبراکرم(ص)  فرموده اند، من آمده ام تا مکارم اخلاق را تکامل بخشم، نمی گوید که آمده ام تا مکارم اخلاق را ایجاد کنم.

 

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص) بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) دو مأموریت داشته اند که نخستین آن تکامل مکارم اخلاق و دیگری محاسن اخلاق می باشد؛ میان مکارم اخلاق و محاسن اخلاق تفاوت وجود دارد و رتیه مکارم از محاسن بالاتر است.

 

وی با ذکر روایتی به بیان ویژگی های حسن خلق پرداخت و گفت: ویژگی های حسن خلق فراوان هستند که می توان از میان آنها به نرم برخورد کردن با مردم، سخن دلنشین و کلام پاک داشتن و زمان مواجهه با مردم گشاده روبودن، اشاره کرد.

 

آیت الله حسینی بوشهری به بیان تفاوت میان مکارم اخلاق و حسن اخلاق پرداخت و ابراز داشت: هر صفت ممدوح مورد نظر خداوند، حسن خلق است و مکارم اخلاق به اعمالی گفته می شود که ایثار و مبارزه با نفس درآن وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: حسن خلق دلیل بر شرافت و انسانیت نیست به دلیل این که ممکن است افرادی که ظاهرا دارای حسن خلق هستند از حیث باطن دچار مشکلات اخلاقی باشند چنانچه در جامعه غربی زیاد دیده می شود افرادی که اعتقادی به مسائل اخلاقی ندارند ولی به دلیل جذب مشتری خوش برخورد هستند./1324/پ201/ش

ارسال نظرات