۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۲۷۵۰۴۱
استاد حوزه علمیه:

حب دنیا انسان را طمع‌کار می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با تشریح موضوع حب دنیا، گفت: کسی که به دنیا محبت می‌ورزد طمع‌کار می‌شود و این خصلت هرگز از او جدا نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر علوي تهراني، استاد حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد‌باقر علوی تهرانی، رییس بنیاد فارِس المومنین، بعد از ظهر چهار‌شنبه 24 تیر در مسجد امیر(ع)، گفت: گاهی انسان ممکن است حدیثی را حتی از زبان خود پیامبر(ص) شنیده باشد اما باز هم به‌دلیل حب دنیوی و دورنی خودش به سخن پیامبر(ص) عمل نکند.

 


وی با اشاره به موضوع غفلت در زندگی، گفت: در بحث‌های مرتبط با سلوک نخستین گام در مسیر سلوک را بیداری می‌نامند، باید در نظر گرفت که بیداری نقطه مقابل غفلت است.



استاد اخلاق، گفت: غفلت مهم‌ترین آفتی است که باید حل شود، زیرا زمینه‌ساز گناهان مختلف درون انسان می‌شود.



استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی از پیامبر(ص)، گفت: حب دنیا با افراد کاری ‌می‌کند که افراد حتی از مرگ هم غافل می‌شوند، ضمن این‌که حب دنیا نمی‌گذارد که انسان در مسیر بیداری گام بردارد.



رییس بنیاد فارِس المومنین با بیان این موضوع که راحت‌طلبی برخی را به مرز نابودی کشانده است، خاطر‌نشان کرد: این افراد می‌گویند که روزی امام زمان(عج) خواهد آمد و کار‌ها را درست خواهد کرد، ضمن این‌که قیامت نیز چون خداوند کریم است ترسی ندارد، این افراد به هیچ عنوان در زندگی خود تکلیف مدار نیستند و تکلیف کار خود را گردن دیگران می‌اندازند.



استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به زندگی «زبیر»، ادامه داد: زبیر فردی بود که پیامبر(ص) از وی تقدیر کرده بود، شمشیر زبیر در راه حفظ اسلام یکی از نماد‌ها بود اما حب دنیا و دنیا‌پرستی او در آخر عمر کاری کرد که وی در مقابل حضرت علی(ع) بایستد و آخرت خود را از دست بدهد.



وی در خصوص مضرات حب دنیا، تصریح کرد: حب دنیا قلب را کور می‌کند، هر‌چند که قلب انسان به‌طور ذاتی خدا‌بین است اما، حب دنیا قلب فرد را کور می‌کند و از مسیر خدا‌بینی دور می‌سازد.

 

 
استاد حوزه علمیه در پایان با با تشریح انواع حب در دنیا مانند، شکم‌پرستی، خواب، هوسرانی و ریاست، در خصوص موضوع ریاست، گفت: حب برتری و ریاست آفت عجیبی است، امروز ما شاهد هستیم که کشور‌هایی در جهان وجود دارند که خود را برتر می‌بینند و ادعای برتری جهان را نیز دارند./856/پ202/ب4

ارسال نظرات