۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷
کد خبر: ۲۷۵۰۴۷
سخنران حرم حضرت معصومه مطرح کرد؛

دستیابی به علوم مدرن ویژگی حزب الله

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی آموزه های قرآنی سوره مجادله همچون اهتمام مؤمن به طلب علم عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید یا عالم باشید، یا در جستجوی علم، یا عالمان را دوست داشته باشید و اگر غیر از این باشد هلاک خواهید شد.
حاج ابوالقاسمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، استاد حوزه و دانشگاه، عصر امروز قبل از آئین جمع خوانی قرآن کریم با اشاره به اهمیت استقرار تدریجی دروس قرآنی در زندگی بشری برای دست یافتن به الگوی اسلامی، قرانی سبک زندگی، اظهار کرد: در ابتدای جزء 28 از شکایت بانویی از آزارهای عاطفی همسرش در محضر پیامبر اکرم (ص) حکایت دارد.

 

وی افزود: در آیه اول این سوره خداوند متعال می‌فرماید: «قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِی تُجَادِلُکَ فِی زوج‌ها وَتَشْتَکِی إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ یَسْمَعُ تَحَاوُرَکُمَا إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ بَصِیرٌ». یعنی خداوند سخن آن زنی را که درباره شوی خود با تو گفت‌وگو و چون‌وچرا می‌کرد و به خدای ناله و شکایت می‌نمود شنید، و خداوند گفت‌وشنود شمارا می‌شنید، که خدا شنوا و بیناست.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که پرهیز از بداخلاقی با زن فرزندان اولین آموزه جزء 28 قرآن کریم است، عنوان کرد: طلاق عاطفی یعنی مرد زن را طلاق ندهد ولی به همسرش از بعد عاطفی هیچ توجهی ندارد.

 

وی با اشاره به داستان سعد بن معاذ که عذاب قبر او را فراگرفت بود، عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) در این جریان تفسیر عملی این مذمت را بر امت خود آموزش داده است.

 

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم بابیان این‌که پرهیز از انجام کاری که موجب رنجش دیگران شود درس دوم آیات اول سوره مجادله است، گفت: در این سوره آیه 7 تا 10 خداوند متعال در مرود صحبت درگوشی در میان جمع سخن گفته است و از آن به‌عنوان نجوا یادکرده است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به متن آیه 10 سوره مجادله که می‌فرماید «إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»، گفت: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید که «چنان نجوایى صرفاً از القاآت شیطان است تا کسانى را که ایمان آورده‏اند دل‌تنگ گرداند ولى جز به‌فرمان خدا هیچ آسیبى به آن‌ها نمى‏رساند و مؤمنان باید بر خدا اعتماد کنند».

 

استاد حوزه علیمه با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) که فرمودند اگر سه نفر در یک اتاق هستند مجاز نیست که دو نفر با یکدیگر درگوشی صحبت کنند، تصریح کرد: همچنین از دیگر آموزه‌های ظریف قرآن کریم این است که اگر در مجلسی بودیم و جا کم و کسی وارد آن مجلس شد باید برای او جایی بازکنیم.

 

وی با اشاره به چهارمین آموزه قرآنی سوره مجادله که اهتمام مؤمن به طلب علم است، عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید یا عالم باشید، یا در جستجوی علم، یا عالمان را دوست داشته باشید و اگر غیرازاین باشد هلاک خواهید شد./921/پ202/س

ارسال نظرات