۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۷۵۱۹۱

استقرار 10 گروه برای رویت هلال ماه شوال در استان خراسان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد استهلال خراسان‌ جنوبی از استقرار بیش از 10 گروه برای رویت هلال ماه شوال خبر داد و گفت: به احتمال زیاد شنبه عید سعید فطر است.
عيد سعيد فطر

حمیدرضا ناصری، مسؤول ستاد استهلال خراسان‌جنوبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، با بیان این که 10 گروه برای رویت هلال ماه شوال استقرار یافته اند، گفت: رویت احتمال هلال ماه در غروب پنج شنبه ضعیف است و به احتمال قریب به یقین ماه مبارک رمضان 30 روزه بوده و شنبه عید فطر خواهد بود.


وی افزود: به منظور رویت هلال ماه شوال بیش از 10 گروه استهلال مجهز به امکانات پیشرفته، از قبل از غروب خورشید در روز پنجشنبه 25 تیرماه همزمان با بیست و نهم ماه مبارک رمضان به صورت تخصصی به رصد ماه شوال می پردازند.

 

مسؤول ستاد استهلال خراسان‌جنوبی ادامه داد: این گروه ها از پنج شنبه هفته جاری برابر با بیست و پنجم تیرماه و بیست و نهم رمضان 1436هجری قمری، با تجهیزات لازم و تخصصی فعالیت های خود در شهرستان های مختلف استان با هدف رصد حلول ماه شوال و عید فطر که پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود را آغاز می کنند.

 

وی با بیان این که گروه های مزبور طی دو روز پنج شنبه و جمعه هفته جاری اقدام به رصد آسمان و هلال ماه شوال می کنند، افزود: گزارش های رصد و ستاد استهلال استان جمع آوری و سپس به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال می شود تا نتیجه قطعی از سوی دفتر رهبری اعلام شود.

 

 

ناصری با اشاره به این که در هر گروه استهلال یک رصدگر، یک روحانی و یک گزارشگر عضویت دارند، افزود: اعضای گروه های 10 گانه استهلال در استان به دوربین های پیشرفته و تلسکوپ چشمی مجهز بوده و به صورت تخصصی به رصد ماه می پردازند.


وی تصریح کرد: مختصات ماه در روز پنجشنبه 8 درجه سمت چپ خورشید و در روز جمعه نیز 15 درجه سمت چپ خورشید، خواهد بود.

مسوول ستاد استهلال خراسان‌جنوبی با اشاره به این که امکان رؤیت هلال ماه شوال و حلول عید فطر در روز پنج شنبه بسیار ضعیف است، ادامه داد: به احتمال زیاد هلال ماه شوال روز جمعه رؤیت شده و شنبه هفته آتی عید فطر خواهد بود.


وی تصریح کرد: یکی از نرم‌افزارهایی که می‌توان از آن برای مشخص کردن مختصات ماه و خورشید در هر لحظه استفاده کرد، نرم‌افزار تقویم ابراهیمی است که باید بر روی گوشی‌های تلفن با سیستم عامل اندروید نصب شود.


ناصری ادامه داد: احتمال قریب به یقین ماه رمضان امسال 30 روزه بوده و شنبه بیست و هفتم تیرماه عید فطر خواهد بود اما در صورتی که هلال ماه شوال شامگاه پنج شنبه رؤیت شود این ماه 29 روزه بوده و عید فطر روز جمعه خواهد بود.

وی افزود: بعد از گذشت 18 ساعت از تولد ماه جدید، صحنه با چشم مسلح و با گذشت 24 ساعت صحنه با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است./968/ت302/ب4

ارسال نظرات