۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۷۵۸۳۱
آیت الله خاتمی:

خوش بینی به آمریکا ضدفرهنگ قرآن است/ «مرگ بر آمریکا» متناقض با توافق نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی در حرم مطهر رضوی با اشاره به این که در مقابل دشمنان این نظام اگر خوش بین باشیم کلاه سرمان رفته است، گفت: برخی شعار «مرگ بر آمریکا» را متناقض با توافق هسته ای مطرح شده می دانند، در حالی که خوش بینی به آمریکا به عنوان دشمن دیرینه نظام ضد فرهنگ قرآن است.
آيت الله سيد احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با بیان این که آدم ها در مواجهه با خوبی ها و بدی ها به سه گروه تقسیم بندی می شوند، اظهار کرد: گروه اول فقط بدی ها را دیده و خوبی ها را نمی بیند و در ابتدای نظراتش درباره افراد واژه «متأسفانه» به کار می برد که طبق روایتی این افراد «مگس صفت» هستند زیرا مانند مگس روی زخم های بند می نشینند.

 

وی افزود: حضرت علی(ع) فرموده اند: «آدم های شرورند که دنبال بدی های مردم هستند، خوبی ها را ترک می کنند، مثل مگس مواضع فاسد جسد را دنبال کرده و نقاط سالم را رها می کنند و این بدترین عیب است».

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گروه دوم که در اصطلاح به آنان «متملّق» گفته می شود؛ فقط خوبی ها را می بینند و چشم هایشان را به روی بدی ها می بندند و حاضر به دیدن بدی ها نیستند، در واقع این گروه همان افراد اطراف قدرت ها هستند که تا حد اعلا به تعریف و تمجید از رییس، مدیر یا کارفرمای خود می پزدازند.

 

خوش بینی به آمریکا ضدفرهنگ قرآن است

وی افزود: منطق قرآن کریم رعایت انصاف است که بر مبنای آن نگفتن یا کم گفتن حقایق حسادت است، در جامعه اسلامی که صلاح و خوبان حاکم هستند، بدبینی چیز بدی است باید خوش بین بود اما در مواجهه با دشمن باید اصل را بر بدبینی گذاشت؛ اگر در جامعه ای که فساد حاکم بود باید اصل بربدی گذاشته شود.

 

آیت الله خاتمی با اشاره به این که در مقابل دشمنان این نظام اگر خوش بین باشیم کلاه سرمان رفته است، خاطرنشان کرد: این روزها موضوع فضای جامعه توافق و تفاهم مذاکرات است به تعبیر زیبای رهبر انقلاب توافق متن است؛ خوش بینی به بیگانگان به ویژه آن ها که نشان دادند بدقول و بدعهد هستند که مصداق شاخص آن ها آمریکا است، این خوش بینی ضد فرهنگ قرآن کریم است.

 

«مرگ بر آمریکا» متناقض با مذاکرات نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: برخی شعار «مرگ بر آمریکا» را متناقض با توافق هسته ای مطرح شده می دانند، لازم به ذکر است که وقتی این توافق به عنوان توافق ملت مطرح است مجلس شورای اسلامی آن را به تصویب  قانون اساسی می رساند (طبق اصل 1377 ماده) که امام خامنه ای (مد ظله العلی) در خطبه نماز عید چندین بار فرموده اند: این موضوع چه به تصویب برسد و چه نرسد دشمنی ما با آمریکا تمامی ندارد و زحمت مذاکره کنندگان و شخص رییس جمهور مشکور و مورد سپاس است.

 

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: این مسأله نباید با دشمنی و شعار مرگ بر آمریکا قاطی شود؛ اگر به توافق صدر صدی هم رسیدیم، مجلس هم تصویب کرد با فریاد بلندمان «مرگ بر آمریکا» را ادامه می دهیم، جنایت هایی که در یمن و بحرین انجام می شود با حمایت و کمک آمریکا صورت می گیرد در همین شرایط به به عربستان سلاح می دهد.

 

آیت الله خاتمی ابراز کرد: گروه های تروریستی فقط داعش نیستند، دشمنی های آنان تمام نشده و نباید امیدی به دشمن داشت، توجه داشته باشید که آن ها خوبی و صلاح شما را نمی خواهند بلکه می خواهد دائم در مشکل باشید. از عناصری که جامعه را منسجم می کند، به وحدت می رساند و اختلافات را از بین می برد انصاف است؛ به عبارتی بی انصافی دعوا و بگو و مگو ایجاد می کند؛ بی انصافی کینه زا و انصاف کینه زدا است.

 

وی با تأکید بر رعایت انصاف از سوی همه اصناف و اقشار در همه عرصه ها تصریح کرد: انصاف سبب تداوم دوستی ها در جامعه و نزدیک شدن دل ها به هم می شود، سبب نزدیکی افراد و ایجاد مهر و محبّت در جامعه می شود چیزی که مشکل زندگی اجتماعی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وقتی در نزاع ها و دعواها از جمله اختلافات زن و شوهری سخنان یک طرف قضیه شنیده و بر اساس آن قضاوت شود بی انصافی است، در حالی که توجه دادن به دو طرف اختلاف رعایت انصاف و زمینه ساز صفا و صمیمیت است.

 

لغزش گاه های بی انصافی

وی با اشاره به لغزش گاه های بی انصافی بیان کرد: قرآن کریم دو عامل را لغزش گاه و زمینه ساز بی انصافی معرفی می کند که ملاحظات عاطفی یکی از آن موارد است، قرآن تأکید می کند ای مؤمنین برپادارنده عدالت اجتماعی باشید؛ عدالت اجتماعی منحصر به عدالت اقتصادی نیست، به رفتار نادرستی که انجام دادی اعتراف کن که این رفتار نادرست از آن  لغزش گاه و موضع نادرست شما بوده است.

 

آیت الله خاتمی افزود: دومین لغزش گاه مسأله خصومت و دشمنی ها است این که دشمنی ها شما را از عدالت بیرون نبرد در قرآن کریم یک واژه های «عدو»، «خصومت» و «شنعان» در خصوص دشمنی به کار برده شده است.

 

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: قرآن کریم «عدو» را فقط درباره کفار به کار می برد یعنی در جامعه دینی فقط و فقط کافر دشمن واقعی شما است، دعواهای شخصی را با واژه های «خصومت» و «شنعان» مطرح کرده است به این منظور که این مسائل سطحی است و سریع آن ها را اعتقادی نکنید که سبب بی عدالتی نشود و رفتار نادرست در مقابل آن نداشته باشید.

 

وی تصریح کرد: به سطح جامعه نگاه کنید، خصومت های جناحی سبب عداوت و دشمنی نشود که یک جناح و جریان با به دست گرفتن قدرت کل جناح دیگر را جارو کند بلکه در جامعه دینی باید ملاک ها و سلایق حرف اول را بزند./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات