۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۲۷۵۸۳۵

گزارش برنامه‌های مرکز اسلامی هامبورگ در ماه رمضان

خبرگزاری رسا ـ مرکز اسلامی هامبورگ در ماه مبارک رمضان 1436 با ویژه برنامه های گوناگونی میزبان خواهران و برادران روزه دار مقیم هامبورگ بود.
هامبورگ

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز اسلامی هامبورگ در ماه مبارک رمضان 1436 با ویژه برنامه های گوناگونی میزبان خواهران و برادران روزه دار مقیم هامبورگ بود. اهمّ این برنامه ها عبارت بودند از:

 

1.   برنامه ­های مخصوص شب­های ماه مبارک رمضان:
 

در تمام شب­های ماه مبارک ­رمضان، مراسم ویژه ­ای دو ساعت پیش از افطار، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار می­ گردید. این مراسم با تلاوت دسته جمعی یک جزء از قرآن­ کریم با حضور قاری مدعو از ایران جناب آقای مهدی سلطانی و نیز آقای علی رمضانی، آغاز شده و پس ازآن با قرائت دعای پرفیض افتتاح، توسط مداح اهل البیت علیهم السلام، جناب آقای کامرانی و برنامه بیان احکام شرعی مبتلا به توسط برادر ارجمند آقای سیّد محسن آل­بتول، ادامه می یافت. سپس مؤمنین روزه دار از سخنرانی خطیب توانا، حجّت الاسلام و المسلمین رنجبر، بهره­ مند می­ شدند. سخنان ایشان در این ماه پیرامون مباحث موضوعی قرآن کریم با عناوینی همچون: صدق، صفای باطن، صفات حق، دعا، توبه، دین و دینداری، اخلاق، تسلیم، لطف و قهر حق، تقوی، توکل و ... بود. لازم به ذکر است به دلیل تلوّن و تنوّع مخاطبان، مباحث ایشان در قالبی ساده، روان و تمثیل وار عرضه می شد. ایشان با استناد به آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) و نیز استفاده از تمثیل­های دلنشین و نیز اشعار زیبا به بیان نکات اخلاقی می پرداختند که همین امر موجبات توجّه، التفات و اشتیاق بیشتر مخاطبان را فراهم می ساخت. همچنین روزه داران پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، در جمعی با صفا روزه خود را افطار نمودند.

 

برای ملاحظه فایل های صوتی سخنرانی های اینجا را کلیک نمایید.

 

 لازم به ذکر است با اینکه روزهای این ایام بسیار بلند بوده و مدت زمان روزه مومنین تا 21 ساعت هم به طول می انجامد، ولی حضور مستمر مردم در همه روزهای ماه مبارک بسیار قابل توجه بود؛ خصوصاً در شب های قدر مرکز اسلامی هامبورگ با حضور پر شور جوانان از ملیت های مختلف مواجه بود که شاید تاکنون بی سابقه بوده باشد و این حکایت گر این مسأله مهم است که نیاز معنوی با وجود همه مظاهر دنیوی در دنیای امروز، روز به روز در حال افزایش است.

 

 2. اقامه نماز جماعت ظهر و عصر و نیز برنامه سخنرانی و جزء خوانی قرآن­ کریم در روزهای ماه مبارک

 

در طول این ماه علاوه بر اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، حجّت الاسلام و المسلمین انصاری و نیز جناب آقای آل بتول هر روز بین نماز ظهر و عصر به ایراد سخنرانی در رابطه با موضوعات اخلاقی و نیز بیان برخی از احکام شرعی مربوط به روزه می­ پرداختند. بعد از اقامه نماز عصر نیز برنامه تلاوت یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان محترم انجام می­ پذیرفت.

 

 3.   ویژه برنامه های نیمه ماه مبارک: مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) و محفل انس با قرآن کریم

 

جشن میلاد با سعادت دوّمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام حسن مجتبی علیه­السلامدر چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان و نیز محفل انس با قرآن کریم در پانزدهم این ماه مبارک با حضور جمع کثیری از مؤمنان روزه­ دار و ارادتمندان به خاندان اهل ­بیت عصمت و طهارت علیهم ­السلام و نیز قاریان بین المللی قرآن کریم در روز های چهارشنبه و پنجشنبه 1 و 2 یولی 2015 در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

  

این مراسم با شکوه شامل برنامه ­های تلاوت قرآن­کریم، سخنرانی، اجرای تواشیح، مداحی و مسابقه بود. همچنین در این مراسم به چند تن ازکسانی که همنام حضرت امام حسن مجتبیعلیه السلام بودند، هدایایی به قید قرعه تقدیم گردید.

 

 4.   مراسم ویژه لیالی قدر و عزاداری شهادت امیرمؤمنان حضرت امام علی علیه ­السلام

در شب­های قدر، مسجد امام علی(ع) هامبورگ، پذیرای جمع انبوهی از مسلمانان بود که حضور پرشور جوانان در میان آنان جلوه خاصی را به نمایش گذاشته بود. پیر و جوان، زن و مرد در جمعی با صفا و صمیمی و قلوبی آکنده از حزن، چشمانی بارانی از اشک برای توبه و تقرب به درگاه حضرت حق و قرارگرفتن در زیر باران رحمت الهی و درک فضیلت شب قدر، با اخلاصی وصف ناپذیر به راز و نیاز با محبوب خود پرداختند.

 

در این شب­ها برنامه مرکز اسلامی هامبورگ، مانند شب­های گذشته دو ساعت قبل از اذان مغرب با تلاوت یک جزء قرآن­کریم شروع شده و پس از آن بخشی از دعای شریف جوشن­کبیر قرائت گردیده و سپس حضرت حجت الاسلام و المسلمین رنجبر به ایراد سخنرانی پرداختند.

مراسم ویژه شب­های قدر که دقایقی پس از افطار آغاز می ­شد، شامل برنامه­ های عزاداری و مراسم قرآن به­ سر نهادن بود.در شب 23 ماه مبارک رمضان، آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با تاکید بر اهمیت شب قدر به عنوان شب تعیین مقدّرات و نزول قرآن کریم، با اشاره به آیه دهم سوره مبارکه انبیاء افزودند: شب قدر شب نزول قرآن است. قرآن آمده که ما آنچه را از یاد برده ایم به خاطر آوریم. « لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُ‌کُمْ أَفَلا تَعْقِلُونَ؛ ما کتابى به سوى شما نازل کردیم که یادِ شما در آن است. آیا نمى‏اندیشید؟»

در مورد معنا و مفهوم عبارت « فیه ذکرکم » بیانات مختلفی شده است. فیه ذکرکم یعنی اینکه آوازه و حرمت مسلمانان به واسطه قرآن کریم است. فیه ذکرکم یعنی عزّت شما مسلمانان به برکت همین قرآن است. فیه ذکرکم یعنی اینکه آنچه مربوط به دین و دنیای شماست در این قرآن آمده است. همچنین خصوصیت این کتاب یادآوری آن اموری است که انسان آنها را فراموش کرده است. لذا پیامبر اکرم (ص) مذکّر است. فیه ذکرکم یعنی اینکه اگر می خواهید انسان را خوب بشناسید فقط از طریق این قرآن امکان پذیر است چرا که قرآن « معرِّف» واقعی انسان است.

شب قدر برای کسی شب قدر است که قدر خودش را می شناسد. شب قدر، شب آشتی است برای کسی که بنای آشتی دارد. ما بر خودمان اسراف کرده ایم امّا خداوند می فرماید:«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَ‌فُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّ‌حْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ‌ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّ‌حِیمُ؛ اى بندگان من که بر زیان خویش اسراف کرده‌اید، از رحمت خدا مأیوس مشوید. زیرا خدا همه گناهان را مى‌آمرزد. اوست آمرزنده و مهربان» . خداوند بنای بخشش دارد اگر قرار بود پرده ها کنار برود و آبروی افراد ریخته شود، در همان روزهای اوّل گناه آبرویی برای کسی باقی نمی ماند.

در ادامه برنامه، مراسم قرآن به سرنهادن، توسط امام مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید که طی آن مؤمنان خداجو در فضایی معنوی با ندای آسمانی بک یا الله ، بک یا الله و واسطه قرار دادن چهارده معصوم علیهم السلام به توبه و استغفار و راز و نیاز با معبود خویش پرداختند.

بخش سوم برنامه های شب ­های قدر از ساعت 30 دقیقه بامداد با خواندن نماز قضاء [به صورت جماعت] شروع شده و با دعا و مناجات ادامه یافته و پس از صرف غذای سحری، نمازجماعت صبح اقامه گردید.

6. برنامه­ های دارالقران الکریم مرکز اسلامی هامبورگ در ماه مبارک رمضان

همزمان با ماه مبارک رمضان و در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در کشور آلمان، دارالقرآن الکریم مرکز اسلامی هامبورگ با دعوت دو تن از اساتید و فعّالین عرصه های قرآنی، اقدام به برگزاری کلاس های ویژه آموزش قرآن در سطوح مختلف و نیز برگزاری محافل انس با قرآن نمود.

برگزاری کلاس های آموزش رو خوانی، روان خوانی و تجوید قرآن هر روز عصر توسط استاد سلطانی، قرائت یک جزء از قرآن کریم در دو نوبت ظهر و شب، ویژه برنامه «قرآن - قصه - نقاشی» هر شب برای کودکان و نوجوانان توسط حجت الاسلام و المسلمین میرمحمّدیان، برنامه تفسیر قرآن­ کریم و برنامه محفل انس با قرآن در نیمه ماه مبارک رمضان، از ویژه برنامه هایی هستند که در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شدند.

شایان ذکر است ویژه برنامه کودکان و نوجوانان که هر شب برگزار می گردید، شامل برنامه های بسیار متنوعی از جمله: بیان نکات اخلاقی از طریق پخش کلیپ تصویری قصه های قرآنی، آموزش وضوء و نماز، برگزاری مسابقه حفظ سوره های کوچک قرآن، همخوانی گروهی برخی ادعیه و سوره های قرآن، نقاشی و ... بود که مورد استقبال خوب کودکان و نیز تقدیر و تشکر والدین قرار گرفت./921/ت302/س

 

 

 


ارسال نظرات