۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۷۹۰۴۳
آیت الله مهدوی:

14 معصوم خالق مباشر هستند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با بیان این که ملائکه در هر 4 عالم حضور دارند، گفت: خداوند قبل از آن که جهان را خلق کند وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) را خلق کرد و وقتی خدا ملائکه را خلق کرد ابتدا فکر کردند که خالقشان پیامبر(ص) است و 14 معصوم خالق مباشر هستند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با قرائت بخشی از ادامه دعای ششم صحیفه سجادیه، گفت در این جهان 4 عالم داریم که عالم لاهوت عالم بالاست، عالم ناسوت عالم پایین است، و عوالم جبروت و ملکوت هم میان این دو عالم هستند و ملائکه در هر 4 عالم حضور دارند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در آیات قرآن داریم که خداوند به وسیله ملائکه مسلمانان را در جنگ ها یاری می کرد و حتی برخی از کفار گاهی ملائکه را در جنگ ها می دیدند که به آن ها ضربه می زنند، در قبض روح انسان هم قدرت ملائکه را می رساند که انسان در مقابل ملک الموت هیچ مقاومتی نمی تواند بکند، یعنی ملائکه دارای نفوذ قدرت هستند و قدرت آن ها اعمال و اجرا می شود.

 

وی افزود: شان ملائکه طاعت است و در آیات قرآن داریم که ملائکه همراه پروردگار خواسته خدا را انجام می دهند که در  "ان الله و ملائکته یصلون علی النبی..." به وضوح دیده می شود یا در مورد لعنت کردن هن همین طور است که" اولئک علیهم العنه الله و ملائکه..."  و بر اساس آیات منزلگاه ملائکه در آسمان است و از آسمان به زمین نزول می کنند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: در آیه 26 سوره اعراف می خوانیم که "قل الله مالک الملک تعز من تشاء و تذل من تشاء..." ، ملکیت خداوند ملکیت واقعی است، ملائکه تسلیم محض خدا هستند و اصلاً معنای لغت جبرئیل هم یعنی کسی که تسلیم محض خداست، در عالم لاهوت عرش و کرسی است که تمام جهانی را که ما تصور می کنیم در مقابل کرسی خداوند مانند یک حلقه در بیابان وسیع است و کرسی خدا هم در مقابل عرش او چنین وضعیتی دارد، پس باید بفهمیم که ما واقعاً در مقابل عظمت خداوند هیچ هستیم.

 

وی ابراز داشت: خداوند قبل از آن که جهان را خلق کند، وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) و 14معصوم(ع) را خلق کرد که اول مخلوق پیامبر(ص) و عقل کل بودند، به طوری که بعد از آن که خداوند ملائکه را خلق کرد آن ها خیال کردند که خالقشان معصومان و پیامبر(ص) هستند و پیامبر در جواب آنان فرمودند که " سبحان الله" یعنی خداوند منزه است و من خالق شما نیستم و 14 معصوم(ع) خالق مباشر بودند.

 

 آیت الله مهدوی بیان داشت: در " فالمدبرات امراً" ، منظور ملائکه ای هستند که تدبیر کننده امور هستند و در عالم ملکوت حضور دارند و در "فالفارقات فرقاً" ، منظور ملائکه جدا کننده در عالم ناسوت هستند که چون این عالم پایین جزئی است، آن را جداشدنی گفته اند، در عالم ناسوت هم اگر کسی ظلمت طبیعت را فراموش کرد و معرفت به نور یقین پیدا کرد، پرده ها از جلوی چشمانش می رود و حقیقت را می بیند.

 

نماینده مجلس خبرگان افزود: خدایی که مالک الملک است برکل عوالم 4 گانه تسلط دارد و اجازه می دهد تا ملائکه هم استیلایی داشته باشند، اما در شب قدر می بینیم که ملائکه دست به سینه امام زمان(عج) هستند، " تنزل الملائکه و الروح..." ، ملائکه خدمت امام زمان(عج) می رسند و اذن می گیرند وتمام تقدیرات یک سال ما را بر ایشان عرضه می کنند و ایشان هم امضاء می کنند.

 

وی در ادامه گفت: امام چهارم(ع) که خود واسطه همه فیض هاست در مقابل خداوند اظهار خشوع و خضوع می کند، در سوره صافات می بینیم که " سبحان الله عما یصفون" ، یعنی خداوند از هر توصیفی که خلق درباره او دارند منزه است و تمام توصیفات انسان ها از خداوند اشتباه است و ریشه این اشتباهات هم این است که علم بشر علم حصولی است، اگر بتوانیم خدا را به علم حضوری بشناسیم و رویت قلبی داشته باشیم و بدون واسطه خدا را ملاقات کنیم دیگر اشتباه نمی کنیم.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: البته این رویت ظاهری نیست بلکه قلبی است، اگر علم حضوری به خداوند داشته باشیم دیگر خطا نمی کنیم، اگر بخواهیم حیوان را از روز جای پای او بشناسیم و دنبال کنیم احتمال خطا می رود که چه حیوانی است و از کجا آمده و رفته، اما اگر خود حیوان را دیده باشیم دیگر نیازی به جای پا نیست و اشتباه هم نمی کنیم.

 

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: در ادامه آیه قرآن در سوره صافات د اریم که " الا عباد الله المخلصین" ، که مصداق آن 14 معصوم(ع) هستند چرا که آن ها خداوند را با علم حضوری و بدون واسطه می بینند و ایشان استثناء شده اند، حال این سوال پیش می آید که چرا حضرات معصومان(ع) هم در نمازها و عبادات خود سبحان الله می گویند که جواب آن را باید از امام زمان(عج) بپرسیم.

 

وی در پایان اظهار داشت: در آیه 18 و 19 سوره انبیاء خداوند 3 وجود را مطرح می کند "و له من فی السموات و الارض " ، که سماوات و ارض گروه اول و دوم  و "من عنده" ، گروه سوم هستند که معصوم(ع) می فرماید که منظورخودشان هستند که خلقت آن ها قبل از جهان بوده است و داریم که اهل بیت(ع) 4000 سال قبل از خلقت جهان خلق شده اند./939/پ202/ب4

ارسال نظرات