۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۷۹۳۶۴
مسؤول‌کانون فرهنگی حضرت ابوالفضل شهرضا:

حفظ شعائر اسلامی تنها با امر به معروف و نهی از منکر امکان‌پذیر است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول کانون فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) شهرضا بی تفاوتی نسبت به اعمال و رفتار دیگر اعضای جامعه را در تضاد آشکار با تعالیم اسلامی دانست و گفت: حفظ شعائر اسلامی تنها با امر به معروف و نهی از منکر امکان‌پذیر است.
امر به معروف و نهي از منکر

حجت‌الاسلام احمدرضا یزدانی، مسؤول کانون فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) شهرضا در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، ایجاد نهادهای نظارتی نظیر دادگاه و قوای انتظامی در جامعه اسلامی را در راستای مقابله با جرایم مشهود دانست و تصریح کرد: فلسفه اصلی ایجاد این نهادها در جامعه اسلامی برای وقتی است که خلاف و یا منکری به صورت علنی اجرا می شود اما در موارد مخفی و یا زمانی که افراد در ابتدای ارتکاب اعمال خلاف هستند دیگران باید او را ارشاد کنند.

 

وی افزود: در جامعه اسلامی هر فردی مسؤول اعمال و رفتار خود است، اما این بدان معنا نیست که در برابر اعمال دیگر افراد مسؤولیتی ندارد، زیرا ترویج خوبی‌ها و یا بدی ها همه افراد جامعه را متأثر می کند.

 

مسؤول کانون فرهنگی حضرت ابوالفضل(ع) شهرضا، همچنین تأثیر تذکر لسانی را به مراتب بیشتر از استفاده از قوه قهریه دانست و گفت: اگر جنبه های اجتماعی مورد تایید این وظیفه الهی و انسانی رعایت شود بسیاری از موارد خلاف و منکر در بدو امر ترک و به صحنه اجتماع کشیده نمی شود.

 

حجت‌الاسلام یزدانی بی توجهی به غرایز افراد در سنین مختلف را از جمله علل ارتکاب گناهان و منکرات برشمرد و تأکید کرد: امامان معصوم(ع) در بسیاری از موارد زبان و گویش متفاوتی برای هر یک از مخاطبان خود داشتند و هیچگاه یک جوان را همانند یک کودک ارشاد نمی‌کردند.

 

وی حفظ شعائر اسلامی را تنها با امر به معروف و نهی از منکر امکان پذیر دانست و گفت: اگر شیوه مناسب امامان بزرگوار ما در مسائل مختلف مورد تجزیه و تحلیل و تقلید ما قرار گیرد بسیاری از تنش های اجتماعی از بین می رفت.

 

وی با بیان این مطلب که دین اسلام به هیچ عنوان با شادی و شادابی مخالف نیست، تأکید کرد: دین اسلام با ارضای هیچ یک از غرایز انسانی مخالف نیست اما در بطن دین ما نوعی امر به معروف نهفته و آن به معنی منع مزاحمت برای دیگران است./939/ت302/ح

ارسال نظرات