۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۷۹۴۴۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

فجر اسلام، تاریخی بدور از گفت وگو نبوده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استقبال از اقدام دکتر احمد الطیب شیخ الازهر، در دعوت از بزرگان علمای شیعه و اهل تسنن برای حضور در نشستی مشترک در الازهر برای صدور فتوا مبنی بر اعلام حرمت قتل مسلمانان توسط یکدیگر و تقویت فرهنگ هم زیستی و صلح و آشتی سخن گفت.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استقبال از اقدام دکتر احمد الطیب شیخ الازهر، در دعوت از بزرگان علمای شیعه و اهل تسنن برای حضور در نشستی مشترک در الازهر برای صدور فتوا مبنی بر اعلام حرمت قتل مسلمانان توسط یکدیگر و تقویت فرهنگ هم زیستی و صلح و آشتی گفت: این دعوت در صورت عملی شدن و فعال شدن و بهره برداری از آن، دعوتی مهم و تاریخی از سوی الازهر است.


وی در مصاحبه با روزنامه الیوم السابع که بازتاب زیادی در سایر رسانه های مصری داشته است، خاطرنشان کرد: ما نیازمند نقش موسسات بزرگ و به طور ویژه دانشگاه الازهر هستیم چرا که الازهر در جهان اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است و در محافل علمی حضوری موثر و با نفوذ دارد و چنانکه الازهر به ایفای این نقش نپردازد، اوضاع به سمت شرایطی آشفته تر خواهد گرائید.


رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تشکر از شیخ الازهر ادامه داد: آنچه که امروز بدان نیازمندیم، صدور فتواهای روشن و شفافی است که هدف آن، حفظ و حمایت از امت اسلامی در برابر خطرهایی باشد که موجودیت آن را تهدید می کند.


حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با اشاره به این که آنچه اهمیت این دعوت را مضاعف می سازد، دعوت به "صادر کردن فتوا بر اساس انجام گفتگو" است، گفت: گفت و گو از دیرباز شیوه ای کارآمد و مثمر ثمر در حل مسائل بشری بوده است، اسلام نیز که ظهور کرد نه تنها به نفی گفت و گو و اهمیت آن اقدام ننمود، که فراتر به آن جنبه محوری بخشید و تاریخ فجر اسلام تاریخی به دور از گفتگو نبوده است.


نتایج مهم گفتگو
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه گفتگو به ایجاد نتائجی فکری، روانی و اجتماعی منتهی می شود، یادآورشد: گفتگو بنفسه متضمن یک امر اخلاقی سازنده است و آن این که هر طرف برای طرف مقابل احترام و جایگاه قائل می شود؛ به گونه ای که طرف ها به یکدیگر اجازه سخن گفتن و بحث و گفتگو میدهند و این احترام هر یک به طرف مقابل باعث آرامش دو طرف و نزدیک تر شدن آن ها به "عقلانیت"، "اخلاق" و "مصلحت" می گردد، علاوه بر این، گفتگو نتایج مهم عملی نیز در پی دارد؛ چرا که در گفتگو اولا: اشتراکات موجود بین طرفین مشخص می گردد و در ثانی می توان به روشی برای حل اختلافات دست یافت، و سوم اینکه بدگمانی و تعصب از میان برچیده می شود.


اهمیت گفتگو میان اهل فتوا
استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: گفتگو با اهمیت یادشده چنان چه به سمت صدور فتوا برای امت اسلامی حرکت کند، این بهترین چیزی است که در اوضاع کنونی می توان تصور کرد و مشکل ما این است که فاقد بسیاری از فتواهای برآمده از گفتگوی بین مذاهبی هستیم و اگر گفتگویی میان اهل فتوا در بین مذاهب صورت بگیرد و به صدور فتواهای مشترک از سوی علمای مذاهب مختلف نسبت به تندروی مذهبی بیانجامد، این گفتگو ها اهمیت و تاثیر عمیقی خواهد داشت.


وی در پاسخ به این سوال که در صورت دعوت از سوی الازهر مصر، بیشتر بر چه نکاتی تکیه خواهید کرد؟، خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل: "رعایت خط قرمزهای هر مذهب از سوی پیروان مذاهب دیگر"، "احترام به مساجد از سوی همه"، "ضرورت تحریم تکفیر"، "تحریم خشونت و تبیین مفهوم و نشانه های آن" و " تبیین مفهومی افراطی گری و تبیین حدود و تعیین معیارهای آن".


خاطرنشان می شود: این گفت و گو قبل از انتشار نامه حضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به شیخ الازهر مصر صورت گرفته است. نامه این مرجع تقلید فضای گفتگو بین حوزه و الازهر را وارد مرحله ای تازه کرده است./978/د102/ج

ارسال نظرات