۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۷۹۶۰۶
رییس سازمان تبلیغات اسلامی لنجان:

جهان اسلام در عصر امام صادق توسعه علمی یافت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ریاحی با اشاره شرایط خاص دوران امامت امام صادق(ع) گفت: در دوران ایشان مکاتب مختلف علمی فرهنگی شکل گرفت که برخی از آنها خطرناک بودند و لازم بود تا امام با تشکیل دروس و کلاس‌های مختلف و با روشنگری در مباحث دینی با آنها مقابله کنند.
حجت الاسلام ميثم رياحي رييس سازمان تبليغات اسلامي شهر لنجان

حجت الاسلام میثم ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به حضور گسترده طالبان علوم مختلف در دروس علمی امام صادق (ع) گفت: دوران زندگی با برکت ایشان شرایط خاص و ویژگی‌های مهمی داشت که موجب شده بود تا ایشان به تأسیس و دایر کردن یک مکتب علمی وسیع و کلاس‌های متعدد در علوم مختلف بپردازد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در دوران امامت حضرت صادق (ع) به علت ورود ملل مختلف به قلمرو اسلام و گرایش به اسلام اقوام گوناگون فرهنگ‌های مختلفی وارد دنیای اسلام شده بود که به دنبال آنها مکاتب علمی فرهنگی مختلفی در جهان اسلام در حال شکل گیری بود ضمن این‌که نهضت‌های خطرناکی نظیره زنادقه و تصوف درون جهان اسلام و سرزمین‌های اسلامی شکل گرفته بود که باید با آنها مبارزه می‌شد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهر لنجان عصر امام صادق را عصر توسعه علمی جهان اسلام ذکر کرد و افزود: در آن دوران با توجه به هجمه مردم برای کسب علم و معارف دینی لازم بود تا مدیریتی دقیق بر مجامع علمی و مکاتب علمی فرهنگی حاکم باشد و نیاز بود تا افرادی تربیت شوند تا مانع نفوذ جریان‌های انحطاطی و انحرافی شوند و به بهترین نحو مردم تشنه علم و معرفت را سیراب کنند.

حجت الاسلام ریاحی یکی دیگر از ویژگی‌های دوران امامت امام صادق (ع) را توسعه قلمرو اسلامی و ارتباط با دیگر کشورها دانست و تصریح کرد: این ارتباطات موجب شده بود تا فرقه‌ها و گروه‌های مختلف فکری و اعتقادی با جهان اسلام ارتباط برقرار کنند و به نوعی تفکرات و برخی علوم آنها وارد قلمرو اسلام شده بود.

وی با بیان این‌که جریان‌ها و مکاتب در طول تاریخ همواره به دنبال جذب پیرو و مرید برای خود بوده‌اند اظهار کرد: در زمان امام صادق (ع) هم این مسأله وجود داشت و مکاتب مختلف درتلاش بودند تا با تبلیغات خود مردم و به ویژه استعدادهای علمی و فکری دوران را به سوی خود جذب کنند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهر لنجان خاطر نشان کرد: همه این مسائل و البته موضوعات گوناگون دیگری که در زمینه مباحث و مسائل علمی و معرفتی در زمان امام صادق (ع) مطرح بود موجب شد تا امام اقدام به تشکیل کلاس‌ها و دروس مختلف برای اقشار مختلف در زمینه علوم متعدد کنند و تلاش کنند تا علیرغم همه فشارها، ارعاب و تهدیدها و تلاش‌های دستگاه خلافت برای جلوگیری از حضور مردم در دروس امام، تمام نیازهای علمی و معرفتی مردم را تأمین کنند و از این طریق مانع نفوذ جریان‌های انحرافی به جوامع علمی اسلامی شوند.

حجت الاسلام ریاحی با اشاره به جلوگیری دستگاه خلافت از بالا رفتن سطح بینش و آگاهی مردم به ویژه نسبت به معارف دینی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تصریح کرد: ایجاد فاصله توسط خلفا میان مردم و اهل بیت به منظور جلوگیری از افزایش شیعیان و پیروان امام موجب شده بود تا جهل جامعه فرصت مناسبی باشد برای دشمنان اهل بیت به همین دلیل لازم بود تا امام با تربیت شاگردان ورزیده و توانمند جامعه را نسبت به حقیایق دین سلام و معارف اهل بیت آگاه کنند.

وی مکتب علمی امام صادق (ع) را فراگیر و جامع توصیف کرد و گفت: امام توانستند کلاس‌هایی را برگزار کنند که بیش از 4 هزار شاگرد در آن شرکت می‌کردند و دانشمندان و متفکران بسیاری را به دنیای اسلام تحویل دادند و حتی بزرگانی از اهل سنت نظیر ابوحنیفه که رییس پرطرفدارترین فرقه اهل سنت است در مکتب ایشان تعلیم دیده‌اند و همه اینها بیانگر فراگیری و پرباری دروس امام است./1304/ت302/ی

ارسال نظرات