۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۲۷۹۸۵۵
استاد حوزه و دانشگاه:

مکتب شیعه مرهون مجاهدت علمی امام صادق است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: امام صادق با تربیت شاگردان زبردست در رشته های مختلف به صورت تخصصی پاسخگوی مسائل گوناگون اسلامی در سراسر جهان بود.
امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عباس عباس‌زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز امروز در جمع عزاداران و سوگواران سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با اشاره به سیره و سلوک آن امام همام اظهار داشت: مکتب شیعه مرهون مجاهدت علمی آن حضرت است.


وی خاطرنشان کرد: امام ششم شیعیان با راه‌اندازی کلاس‌های درس و بحث توانست فضایی کاملا علمی در آن دوران به وجود آورد، آن حضرت با چندین خلیفه از خلفای بنی امیه و دوتن از خلفای بنی عباس، هم عصر بود، برخی از قیام هایی که علیه بنی امیه انجام می گرفت، با تأیید حضرت بوده است.


حجت الاسلام عباس‌زاده ادامه داد: هر چند عباسیان داعیه طرفداری از اهل بیت رسول الله را داشتند، اما عملا به هنگام حکومت ثابت کردند که بدتر از امویان هستند، ابوالعباس سفاح اولین خلیفه بنی عباس، امام جعفر صادق(ع) را به کوفه تبعید و رفت و آمد آن حضرت را محدود کرد تا این‌که حضرت در دوران منصور به شهادت رسید.


این استاد حوزه و دانشگاه افزود: مالک ابن انس که از شاگردان مشهور امام ششم شیعیان است؛ در خصوص ویژگی های اخلاقی امام می گوید؛ «امام را جز در سه خصلت ندیدم، نماز، روزه و قرائت قرآن، سخن بیهوده از زبانش خارج نمی‌شد» ابوحنیفه نیز که گاه به دستور منصور با امام به بحث نشسته بود، می گوید؛ فقیه‌تر از جعفر بن محمد ندیدم، پس به راستی که او اعلم امت رسول الله(ص) است.


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: حضرت در دوران امامت خود به چند امر مهم اهتمام داشتند؛ اول تربیت شاگردان زبردست در رشته های مختلف به صورت تخصصی بود تا پاسخگوی مسائل گوناگون اسلامی در سراسر جهان باشند.


وی افزود: دوم این‌که حضرت با جریان غلو مقابله کردند؛ در این راستا شاگردانش را از هم نشینی با آنان نهی کرد و سوم احادیث فراوان انشاء کرد و پایه گذار فقه شیعه شد و به همراهی قرآن و سنت تأکید فراوان داشتند./935/پ203/ب

ارسال نظرات