۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱
کد خبر: ۲۸۰۷۹۳

گزارشی از کمیسیون های پنج گانه همایش امام سجاد

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان و صاحب نظران علوم دینی در کمسیون های پنج گانه همایش امام سجاد (ع) که روز گذشته در تهران برگزار شد، به ارائه مقالاتی در رابطه با امام سجاد(ع) و اندیشه های این امام بزرگوار پرداختند.
صحيفه سجاديه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در بخشی از مراسم اجلاس جهانی اهل بیت (ع) و در همایش امام سجاد (ع) که با حضور کارشناسان و صاحب نظران علوم دینی بعد از ظهر شنبه 24 مرداد ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، کمیسیون های پنج گانه ای در رابطه با امام سجاد (ع) و اندیشه های ایشان برپا شد که در خاتمه آن مسؤولان کمیسیون ها به بیان گزارشی از آن پراختند.

 

در بخشی از این گزارش دکتر نویل الحلیول، نویسنده و پژوهشگر دینی از کشور سوریه در رابطه اولین کمیسیون این همایش گفت: در این کمیسیون که به ریاست آیت الله تسخیری برگزار شد، مسایلی در رابطه با دین اسلام و این که اسلام دین میانه روی  است، به تبادل نظر گذاشته شد.

 

 وی با اشاره به  لزوم وحدت بین مسلمانان از دیدگاه امام سجاد (ع) خاطرنشان کرد: مقابله با ظالمین از جمله مسایلی است که امام سجاد (ع) در دعای صحیفه سجادیه به آن اشاره دارند.

 

این نویسنده و پژوهشگر دینی از ارائه مقاله ای در این کمیسیون خبر داد و گفت: در این کمیسیون پژوهشگر خانمی مطلبی در رابطه با واژه ها ی کتاب صحیفه سجادیه نوشته بود که قرار است در ده جلد به چاپ برسد.

 

حجت الاسلام سید محمدرضا آل ایوب، رییس اداره پژوهش مجمع جهانی اهل بیت (ع) و پژوهشگر مسایل دینی در گزارش کمیسیون «رسانه حقوق از دیدگاه امام سجاد» گفت: این کمیسیون با ریاست آیت الله خادمی و با حضور 90 نفر از اعضا برگذار شد که در آن هشت مقاله ارایه داده شد که هفت مقاله آن مورد بررسی از سوی نویسندگان آن قرار گرفت.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: در رساله حقوقی، خدا ملاک همه امور زندگی است، برخلاف نظر کشور های غربی همه اصول در آن رعایت شده است.

 

کارشناس و پژوهشگر علوم دینی با بیان این که حقوق از دیدگام امام سجاد (ع) دارای مفاهیم خاصی است، بیان کرد: در رساله دین پرداختن به معارف اهل بیت(ع) برای سعات بشر و ارمغان وحدت بین مسلمین و مقابله با ظلم و تجاوز است.

 

حجت الاسلام آل ایوب گفت: رساله حقوق منبع مهم جهان بشریت و سبک زندگی اهل بیت (ع) است و برای مقابله با افراط در جامعه اسلامی است و امام سجاد (ع) به حاکمیت عدل و عدالت الهی به زیبایی اشاره می کند.

 

وی با بیان این که از سوی اعضای حاضر در این کمیسیون در اختیار قرار دادن این مطالب به سازمان ملل متحد مطرح شد، عنوان کرد: رساله حقوق اسلامی در ارتباط با ایمان و عمل و نهادنه شدن در تمام جهان را دارد.

 

کمیسیون «سبک زندگی» از دیگر بخش های همایش امام سجاد (ع) بود که حجت الاسلام حمید رضا مطهری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و کارشناس علوم دینی در رابطه با این کمیسیون گفت: این کمیسیون به ریاست آیت الله اراکی و ارائه مقالاتی برگزار شد.

 

وی اظهار داشت: اشاره به مباحث اخلاقی در قرآن به عنوان بهترین سبک زندگی از مباحثی بود که در این کمیسیون مطرح شد.

 

کارشناس علوم دینی با بیان این که هیچ امتی مثل اسلام از سرمایه داشتن ائمه اطهار (ع) بهرمند نیست، بیان کرد: تفرقه و نقاق در بین مسلمانان با توجه به سیره اهل بیت (ع) باید ریشه کن شود.

 

وی با اشاره به اصول دین از جمله توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد گفت: در این کیسیون مقاله خانم طاهری در رابطه با هنر تلاوت قرآن ارائه داده شد.

 

حجت الاسلام مطهری افزود: مقاله کرامت انسانی در سیره امام سجاد (ع) از جمله مقالاتی بود که در رابطه با اهمیت انسان تعالیم بشری و اخلاق مداری مورد بررسی قرار گرفت.

 

کمیسیون «فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی» از دیگر کمیسون های همایش امام سجاد (ع) که کارشناسان علوم دینی به ارایه دیدگاه های خود در رابطه با اندیشه های امام سجاد (ع) در امور فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

 

در ادامه گزارش کمیسیون ها حجت الاسلام سید تقی واردی، عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، در رابطه با برگزاری کمیسیون «میراث علمی امام سجاد» گفت: در این کمیسون پنج مقاله فارسی و چهار مقاله عربی ارائه داده شد که نویسنده پر تلاشی به میراث علمی امام مظلوم و شهید امام سجاد(ع) پرداخت.

 

وی با اشاره به فعالیت های مجازی صورت گرفنه در رابطه با امام سجاد(ع) به سایت ویکی شیعه اشاره داشت و بیان کرد: این سایت بیش از 200 عنوان دارد و به هفت زبان دنیا راه اندازی شده است.

 

در پایان این مراسم بعد از ارائه گزارش کمیسیون های پنج گانه به برگزیدگان مقالات جوایزی اهدا شد و از آنها تجلیل و قدرانی به عمل آمد./818/پ202/ح

ارسال نظرات