۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۲۸۱۴۸۳
حجت‌الاسلام برکت‌رضایی:

موقوفات را به سمت فضای مجازی سوق دهیم

خبرگزاری رسا - مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی حج خواستار سوق موقوفات به سمت فضای مجازی شد و گفت: اگر مراکز دینی همان مقداری که در فضای حقیقی هزینه کنند، هزینه‌های‌شان را به سمت فضای مجازی نیز سوق دهند، اتفاقات مناسبی را شاهد خواهیم بود.
حجت الاسلام روزبه برکت رضايي مسؤول پايگاه اطلاع رساني حج در بازديد از خبرگزاري رسا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام روزبه برکت‌رضایی، مدیر پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، با اشاره به این‌که حجم تولید محتوا در فضای حقیقی به نسبت، بیش از فضای مجازی است، اظهار کرد: فضای حقیقی، سابقه طولانی دارد درحالی که 20 سال از عمر فضای مجازی می‌گذرد و طبیعی است فضای مجازی برای آنکه خودش را به فضای حقیقی برساند، نیازمند زمان است، از طرفی هم افرادی که انس با قرآن و معارف دینی دارند، طبیعی است آن مقدار ارتباط و دلبستگی به فضای مجازی را نداشته باشند.

 

وی افزود: نوجوانان و جوانانی که با فضای مجازی ارتباط دارند باید به مرور در این فضا گام بردارند؛ ما نیازمند این هستیم که بانیان قرآنی در فضای حقیقی کم کم به سمت فضای مجازی سوق یابند وضرورت این کار را متوجه شوند.

 

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در فضای حقیقی شاهد موقوفات بسیاری برای برگزاری جلسات قرآنی هستیم و اگر بتوانیم این موقوفات را به مرور و به صورت صحیح وارد فضای مجازی کنیم بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

 

وی بیان کرد: به عنوان مثال اگر سازمان اوقاف بتواند موقوفاتی که برای کارهای قرآنی خرج می‌کند، آن را وارد فضای مجازی نیز نماید و یا هزینه‌های آن را صرف ترویج فرهنگ قرآن در این فضای نوین کند، قطعا گام بزرگی را برداشته‌ایم.

 

مراکز دینی هزینه‌های‌شان را صرف فضای مجازی کنند

حجت‌الاسلام برکت‌رضایی اظهار کرد: اگر مراکز دینی همان مقداری که در فضای حقیقی هزینه کنند، هزینه‌های‌شان را به سمت فضای مجازی نیز سوق دهند، اتفاقات مناسبی را شاهد خواهیم بود.برای مثال آستان قدس رضوی، نشر معارف امام رضا(ع) و نشر معارف قرآنی را در فضای مجازی برعهده بگیرد و سازمان اوقاف هم همایش‌ها و سازماندهی‌هایی را در فضای مجازی انجام دهد تا این موازی‌کاری‌ها کمتر شود و گروه‌های مختلف را تشویق کنیم تا وارد این فضای نوین شوند و محصولات را ارائه دهند.

 

وی بیان کرد: بنظر می‌رسد برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسی قرآنی از سوی سازمان اوقاف امری ضروری است تا جوانان و نوجوان تشویق به تولید محتوای قرآنی در قالب وبلاگ‌نویسی شوند. همچنین مسابقات قرآنی در فضای حقیقی را به صورت مجازی برگزار کنیم.

 

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: سازمان‌ها و مراکز می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام وارد شوند و پست‌های متفاوتی در حوزه قرآن و معارف قرار دهند. همه اینها باید متصدی داشته باشد و سازمان اوقاف می‌تواند در این عرصه گام بردارد، هرچند این سازمان فعالیت‌های خوبی را انجام داده است که می‌توان به سایت راسخون و زیرمجموعه‌هایش اشاره کرد.

 

تولید محتوای قرآنی نیازمند تقسیم کار ملی است

وی بیان کرد: تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی نیازمند تقسیم کار میان مراکز و نهادهاست. همه این فعالیت‌ها باید ساماندهی شود و به صورت متمرکز انجام گیرد. همچنین همه فعالان در سال باید گردهم آیند و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این امر داشته باشند.

 

مدیر پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: سازمان اوقاف و دیگر مراکز اسلامی باید بتوانند وارد فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی شوند و پست‌های مختلف، متفاوت و جذابی به زبان‌های مختلف بارگذاری کنند تا جهان از این پست‌های قرآنی بهره‌مند شوند.

 

وی افزود: رساندن پیام دین‌، قرآن و اهل بیت(ع)، نیازمند این هستیم که گروه متخصص و آموزش دیده زبان و مسلط با هدایت یک مرکز و سازمانی وارد میدان شوند.

 

حجت‌الاسلام برکت‌رضایی اظهار کرد: سایت بعثه در حوزه حج و زیارت وارد شده است و یکی از اقدامات سایت این بوده که فایل پی‌دی‌اف و نسخه‌های موبایلی کتاب‌هایی که در 30 سال گذشته منتشر شده است را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دادیم.

 

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های‌ ما بارگذاری بیش از 300 فیلم آموزشی با فرمت‌های قابل دانلود در نسخ مختلف در حوزه‌های حج عمره، تمتع و عتبات است. همچنین بیش از 10 هزار تصویر منحصر به فرد از همه اماکن مدینه، مکه، کربلا، سامرا، نجف، کاظمین را به اشتراک گذاشتیم.

 

در آینده‌ای نزدیک به شبکه‌های ارتباط جمعی می‌پیوندیم

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در بخش جشنواره وبلاگ‌نویسی حج، بیش از 1500 وبلاگ در حوزه حج و زیارت به تولید محتوا می‌پردازند که همه آنها را شناسایی کرده و در بخش مسابقات قرار دادیم. این وبلاگ‌ها به اطلاع‌رسانی اخبار کاروان‌های‌شان می‌پردازند.

 

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک، اطلاع‌رسانی کاروان‌ها را از طریق شبکه‌های ارتباط جمعی همچون وایبر، واتس آپ و تلگرام را در حوزه حج و زیارت قرار خواهیم داد.

 

حجت‌الاسلام برکت‌رضایی اظهار کرد: باید افراد متمول را تشویق کنیم تا در عرصه فضای مجازی گام بردارند. همچنین راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی قرآنی و سایت‌های قرآنی به زبان‌های مختلف می‌تواند در این مسیر مؤثر باشد./920/د102/ی

منبع: ایکنا

ارسال نظرات