۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۲۸۱۵۴۱
استاد دانشگاه بررسی کرد؛

موضع دولت های مختلف به موضوع کردها در منطقه

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل منطقه‌ای با اشاره با تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حرمت نگاه داشتن تمام قومیت‌ها در کشور جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایشان همیشه بر این موضوع تاکید دارند که اکراد را برادران دینی خود بدانیم و حرمت آن‌ها را همیشه حفظ کنیم.
نشست علمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و دوازدهمین جلسه هم اندیشی مؤسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی علمی ندا، با حضور دکتر جعفر حق‌‍پناه، کارشناس مسائل منطقه‌ای و عضو هیأت علمی پژهشکده مطالعات راهبردی، با موضوع رویکرد رژیم صهیونیستی به مسأله کرد، شامگاه سه‌شنبه 27 مرداد، در محل موسسه ندا برگزار شد.

حق پناه در ابتدای این مراسم با تاکید بر این نکته که مساله کرد امروز یک مساله بین المللی است، گفت: افکار عمومی جهان و سازمان ملل امروز معطوف به چالش‌های پیش روی اکراد شده است، ضمن این‌که همه قدرت‌های جهانی نیز به نوعی با مسائل پیش روی کردها، به طور مستقیم و یا با واسطه مواجه هستند.

وی افزود: مسائلی که کردهای خاورمیانه با آن دست به گریبان هستند، به‌نوعی با یکدیگر در برخی وجوه شباهت دارد، علاوه بر این کردهای ساکن در عراق با مسائل دیگری نیز مواجه هستند که می‌توان آثار تحرکات عوامل رژیم بعث عراق را در گذشته این رخداد‌ها، به وضوح مشاهده کرد.

کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان این مطلب که فشار‌های رژیم بعث عراق در گذشته منجر به مهاجرت اکراد به سرزمین های اشغالی شد، تصریح کرد: همین مهاجرت در طول تاریخ معاصر و روابط عراق و رژیم صهیونیستی در برخی وجوه ایجاد تنش
‌های مقطعی کرد.

حق پناه با تشریح اوضاع کردستان عراق در روزگار معاصر، تاکید کرد: امروز موتور محرک استقلال طلبی اکراد به نوعی از منبع کرد‌های عراق تغذیه می‌شود، ضمن این‌که حضور و نقش عوامل صهیونیستی در این ماجرا، به وضوح قابل دیدن است که از حدود 50 سال قبل تا کنون با ایجاد برخی ارتباطات با کرد‌های عراق شروع شده است.

وی ادامه داد: اولین آموزش‌های سازمان یافته را عوامل صهیونیستی به کرد‌های عراق داده‌اند، ضمنا این ایجاد وابستگی را می‌توان به عدم وجود یک پایگاه متمرکز نظامی در کردستان عراق مرتبط دانست.

کارشناس مسایل سیاسی در بخش دیگری از این مراسم، با بیان این موضوع که اکراد مستقر در ترکیه نیز به نوعی با مسایل پیچیده‌ای روبه‌رو هستند، خاطر نشان کرد: این کرد‌ها که غالبا گرایش‌های چپ‌گرایانه دارند و از گذشته نیز چالش‌های با حکومت عثمانی داشتند، به طرز عجیبی در مسایل سیاسی پیش آمده بین ترکیه و اسراییل نیز تاثیر‌پذیر بوده اند و در مواقع ایجاد اختلاف بین دولت ترکیه و رژیم صهیونیستی، به نوعی ایجاد اختلاف درونی نیز در میان آن‌ها پیش می‌آمد.

حق پناه با اشاره به آمار‌هایی در خصوص جمعیت اکراد در سراسر جهان، گفت: برخی از این آمار به طرز عجیبی بزرگنمایی می‌کنند و جمعیت کرد‌های جهان را بیش از تعداد واقعی نشان می‌دهند، اما در نقطه مقابل نیز، دولت‌های منطقه‌ای این آمار بسیار کم شمار معرفی می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نیات رژیم صیونیستی در خصوص ارتباط گیری با اکراد، گفت: در ظاهر رژیم صهیونیستی علی‌رغم مخالفت سردمداران امریکا موضوع تشکیل یک کشور کردی مستقل را مطرح می‌کنند، اما چیزی که در عمل دیده می‌شود این است که امثال نتانیاهو می‌خواهد از این ترفند برای ضربه زدن به دولت‌های منطقه استفاده کنند.

حق پناه چاره کار را در خصوص مسایل اکراد، دیپلماسی دانست و تصریح کرد: این دیپلماسی باید فعال و پویا باشد، ضمن این‌که باید کرد‌ها را یک فرصت در جهان دانست و نه یک تهدید در خصوص امنیت جهانی.

عضو هیأت علمی پژهشکده مطالعات راهبردی در پایان با اشاره با تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص حرمت نگاه داشتن تمام قومیت‌ها در کشور جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایشان همیشه بر این موضوع تاکید دارند که اکراد را برادران دینی خود بدانیم و حرمت آن‌ها را همیشه حفظ کنیم، ضمن این‌که رهبر معظم انقلاب در برخی از قائله‌های پیش آمده در کشور و به‌خصوص مناطق کردنشین، با درایت خود این قائله‌ها را به یک فرصت برای ایجاد وحدت و دوستی بیشتر بین اکراد و سایر قومیت‌ها در کشور تبدیل کردند./856/پ202/ج

ارسال نظرات