۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۲۸۲۳۶۵
عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی مطرح کرد؛

ضرورت فرهنگ سازی برای اهل‌بیت در جامعه/ دهه کرامت فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ رضوی است

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اظهار تأسف از این که فرهنگ‌سازی برای اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) در کشور محدود است، گفت: دهه کرامت فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) به ویژه فرهنگ رضوی در جامعه است.
امام رضا(ع)

حجت الاسلام محمد علی فیض آبادی، عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به بخشی از آیه 70 سوره اسرا « و لقد کرّمنا بنى آدم » ، اظهار کرد: کرامت صفتی به معنای دوری از پستی و فرومایگی و موهبتی که از منظر قرآن در بین مخلوقات ظاهری خداوند تنها مخصوص آدمی و هیچ موجود زمینی دیگری به این شرافت توصیف نشده است.

 

تکریم انسان و تأکید آن در سیره ائمه(ع)
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تکریم انسان یعنی، فرد تحقیر، توهین، تمسخر و مقایسه نشود؛ اگر فرزندی در خانواده خود، دانش آموز در مدرسه و نیز ملت از سوی مسؤولین تکریم شوند هرگز جامعه دچار ناهنجاری و نا به سامانی نمی شود.


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تکریم انسانیت در سیره اهل بیت(ع) و تأکید این که جامعه امروز ما دچار فقر عاطفی است، تصریح کرد: رسیدگی به فقرا به عنوان یکی از امور مهم در سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) به شمار می رود، ولی این فقر تنها فقر مادی نیست بلکه فقر فرهنگی، عاطفی و شخصیتی را نیز شامل می شود و ائمه(ع) به همین دلیل و نیز به جهت تکریم انسانیت با بچه های یتیم، فقرا، افراد جذامی و سایرین ارتباط برقرار و به آن ها توجه ویژه ای داشتند.


استاد حوزه و دانشگاه با یادآور شدن این که باید اصول زندگی درست را از سیره اهل بیت(ع) استخراج و در زندگی خویش پیاده کنیم، افزود: افزایش آمار طلاق، دختران خیابانی، شکست های عاطفی، طلاق و امثال این ها در جامعه امروزی به این دلیل که کرامت انسانی افراد در جایگاه حقیقی خود تکریم نشده است و آن ها محبت را به هر طریقی گدایی می‌کنند، بنابراین به کارگیری سبک زندگی اسلامی و شیوه های ائمه(ع) در زندگی سبب متحول شدن جامعه اسلامی و حرکت در مسیر اصلی خود می شود.


حجت الاسلام فیض آبادی با اشاره به آیه هفت سوره رعد«وَ لِکُلِّ قَوْم هاد»، اظهار کرد: برای پیدا کردن مسیر زندگی در تمام عرصه های گوناگون باید به سراغ اهل بیت(ع) و سیره عملی ایشان برویم؛ جامعه ای که بحران های مختلفی از جمله عدم آرامش، طلاق، عاطفی وجود دارد باید به اهل بیت(ع) پناه ببریم و باید با کسب یادگیری سبک زندگی ایشان، جامعه را درمان کنیم.

 

ضرورت فرهنگ سازی ائمه و امام رضا(ع) در جامعه
وی با اظهار تأسف از این که فرهنگ سازی برای اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) در کشور محدود است، خاطرنشان کرد: متأسفانه از امام رضا(ع) فقط در حد یک کبوتر، آهو و سقاخانه علم کردیم ولی آیا تمام بحث های پیرامون ایشان همین است.


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در ادامه به حدیثی از امام رضا(ع) که دارای تأثیرگذاری فرهنگی است اشاره و بیان کرد: عبدالسلام ابن صالح هروی می گوید، از امام رضا (ع) شنیدم فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند، به حضرت عرض کردم چگونه کسی می‌تواند امر شما را زنده کند،‌ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد بگیرد بعد به مردم یاد بدهد، اگر مردم بدانند که کلام ما چقدر زیباست حتماً‌ از کلام ما پیروی می‌کنند.


استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث بالا، خاطر نشان کرد:  ذکر روایات تنها به منزله روایت خوانی نیست، اگر ما خود را مخاطب روایت بدانیم، هر زمان که در محضر علی بن موسی الرضا (ع)‌ قرار می‌گیریم خود را مسئول می‌بینیم زیرا در هر کلاس مطالبی نو و جدید از حضرت آموزش می‌گیریم و همین آموزش وظیفه ما را برای یاد دادن به دیگران بیشتر می‌کند، البته باید یاد آوری کنیم تعلیم آموخته‌های محضر ائمه (ع)‌ تنها به صورت گفتاری و کلامی نیست تا خود را موظف بدانیم آموخته‌های خویش را به گوش دیگران برسانیم بلکه بسیاری از راهکارهایی که در محضر حضرات ایشان می‌آموزیم عملی است و اگر ما آن چه را می‌آموزیم عمل کنیم دیگران نیز از عملکرد مان آموزه‌های دینی را فرا می‌گیرند.


حجت الاسلام فیض آبادی وی با اشاره به فضای سیاسی دوران امام رضا(ع)، تصریح کرد: آوردن امام رضا(ع) از مدینه به مرو( مقر حکومت مأمون) به  وسیله مأمون، خلیفه عباسی به این جهت که با آن حضرت به ظاهر طرح دوستی و محبت بریزد هر چند در ظاهر به صورت دعوت بود، اما ماهیت واقعی آن جز ایجاد محدودیت هر چه بیشتر برای امام چیز دیگری نبود ؛ نیشابور در طول مسیر از پیش برنامه ریزی توسط مأمون به عنوان یکی از شهرهای مهم استراتژیک برای حضرت به شمار می آمد.


وی در ادامه بیان کرد: این شهر و وجود بیش از 20 هزار صاحب قلم برای نوشتن روایات به عنوان راویان حدیث محسوب می شدند و از طرفی در آن زمان تمام مردم نیشابور اهل تسنن بودند و شیعه ای در آن وجود نداشت لذا یک مکان استراتژیک و فضای استراتژیک و نیز یک موقعیت مهم برای اسلام بود و حضرت با بصیرت خویش، حدیثی که اسناد آن را از امام کاظم(ع) تا رسول خدا(ص) متصل کردند و از قول خداوند و به عنوان حدیث قدسی، بیان فرمودند.


عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به حدیث سلسة الذهب، ادامه داد: حضرت رضا(ع) با بیان این حدیث درواقع دست می گذارند به اصل توحید که همه مردم نیشابور(اهل تسنن) آن  را قبول داشتند و سپس مکمل این توحید را لازمه داشتن شروطی عنوان کردند و فرمودند« کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» و در آن دو نکته مهم است، اول آن که حضرت حدیثی را بیان می فرمایند که از قول خداوند و نه حرف امام تا اهل تسنن قبول کنند و از سوی دیگر شروط پذیرفتن اصل توحید، یعنی ولایت و این که هر کسی بدون آن وارد این دژ و حصار محکم(خدا) شود قبول نیست و در عذاب خواهد بود.


تربیت دختران جامعه با الگوگیری از حضرت معصومه(ع)

استاد حوزه و دانشگاه به ولادت حضرت معصومه(س) در ابتدای دهه کرامت و نام گذاری آن به نام روز دختر اشاره و اظهار کرد: قرآن در سوره قصص وقتی مسئله نابودی فرعون را مطرح می کند در اولین گام از مادر حضرت موسی(ع) به پرورش دهنده و تربیت کننده یک نیروی مبارز(حضرت) در مقابل کفر(فرعون) یاد می کند و همچنین در بحث آینده اسلام، حضرت فاطمه(س) را مطرح می کند یعنی حفظ اسلام از یک دختر آغاز شد.


حجت الاسلام فیض آبادی در ادامه با اشاره به ویژگی های دختران در جامعه مهدوی، گفت:  باید دختران جامعه امروز را با معیارهای حضرت معصومه(س) و ائمه(ع) تربیت کنیم تا اگر بخواهیم از آن ها در جامعه مهدوی یاد شود، باید از دختران خوبی که بعدها مادران خوبی می شوند یاد کرد لذا دختران در عرصه جامعه، معنویت و زندگی به عنوان رکن اصلی محسوب می شوند.


وی افزود: اگر دختران جامعه معصومه ای(س) شوند می توانند جامعه را اصلح کنند و مانع ایجاد بسیاری از مشکلات شوند چرا که جامعه را مادران و با تربییت دختران می سازند و اگر این تربیت مناسب و با الگوهای دینی باشد حتی می تواند تحولی نیز در جهان اسلام و در راستای توسعه دین ایجاد کند.


مشهدی ها باید مبلغ فرهنگ رضوی در تمام جهان باشند

عضو اتاق فکر تبلیغ خراسان رضوی در پایان به وظیفه و نقش خطیر مردم مشهد به عنوان همسایه امام رضا(ع) اشاره و خاطر نشان کرد: باید در ابتدا خودمان را بر اساس سیره و فرهنگ رضوی اصلاح کنیم و این نباشد که فقط برای رفع حاجت ومسئل مادی به حضرت تمسک بگیریم بلکه باید به دنبال استفاده های دینی، علمی، معنوی از ایشان  باشیم و درواقع با یادگیری علوم حضرت رضا(ع) به عنوان مبلغ فرهنگ ایشان برای تمام جهان باشیم و با زائران ایشان طوری رفتار کنیم که معرف فرهنگ ایشان باشد؛ دهه کرامت فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ رضوی است./844/ت302/ح

ارسال نظرات