۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۲۸۲۵۰۹
عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما تبیین کرد؛

ضرورت وجود شبکه ولایت برای شکستن مارپیچ سکوت شبکه‌های ضد شیعی

خبرگزاری رسا ـ معاون پیشین صدا و سیما، در حاشیه هشتمین جشنواره اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، در گفت وگو با شبکه جهانی ولایت به بیان نقطه نظرات خود در مورد لزوم ایجاد گفتمان وحدت و قدرت رسانه ای جهان اسلام پرداخت.
دکتر خجسته

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر خجسته، در این گفت و گو با اشاره به انتخاب"گفتمان وحدت و قدرت رسانه ای جهان اسلام" برای شبکه جهانی ولایت عنوان کرد: من خیلی خوشحال هستم که در محضر عزیزان شبکه ولایت هستم. این شعار گفتمان وحدت، واقعا مبنایی اساسی است. علتش هم این است که ما باید یک بار همه مسلمانان را زیر یک چتر نگاه کنیم. از حیث جمعیت، از حیث ظرفیت، از جنبه شرایط ژئوپولوتیکی، امکان، توان و قدرت بسیاری است . بیاییم در سطح جهان ببینیم بر اساس این ظرفیت هایی که داریم، چه سهمی از جهان داریم؟ چه سهمی در تصمیمات جهانی داریم؟ هیچ. چرا؟ برای اینکه کشورهای اسلامی مثل ذره های دور از هم افتاده هستند. مسلمانان و فرق اسلامی مثل گروه های دور از هم افتاده هستند. از قدیم هم این بحثی که بین فرق اسلامی تفرقه بیاندازند وجود داشته است؛ چون همه متوجه بودند که اگر این وحدت اتفاق بیافتد، چه نتایج عجیبی خواهد داشت.

 

وحدت، شعار بنیادین و اساسی است؛ امیدوارم شبکه ولایت در تحقق این شعار موفق باشد
دکتر خجسته با تاکیدبر ضرورت وحدت میان مسلمانان گفت: به نظر من بحث وحدت، موضوع بنیادین است. بی جهت نیست که در طی قرون گوناگون، بزرگان حوزه دین، چه در بین شیعه و چه در میان اهل سنت، در پی وحدت بوده اند. از بعضی از کتبی که در قرون 3 و 4 بعضی از اهل سنت در دفاع از شیعه نوشتند. تا انبوه کتاب هایی که شیعیان نوشتند.اینها در جهت نزدیک کردن فرق اسلامی بوده است. مشکل این است که امروز دشمن هزاران بلندگو و هزاران امکان برای تخریب این وحدت دارد. ظرفیت های گوناگونی را در این جهت به کار می گیرد.


برخی کج اندیشان ظاهربین منفعت بلند مدت وحدت را فدای منافع جزئی کوچک می کنند البته اگر منفعتی باشد.


رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با تاکید بر مصلحت سنجی برای اصل اسلام ابراز داشت: در دو طرف هم آدم های ظاهربین و خشک مغز و کج اندیشی وجود دارندکه آن منفعت بزرگ و بلند مدت وحدت برای اصل اسلام را احتمالا به منافع جزئی و کوچکی که درک می کنند اگر بگوئیم منافعی وجود داشته باشد، این منفعت بزرگ را فدای این منافع کوچک کرده اند. وحدت، شعار بنیادین و اساسی است. امیدوارم شبکه ولایت هم در حد توان بتواند در تحقق این شعار موفق باشد.

 

ما مسلمانان به دلیل پراکندگی مان خیلی ضرر می دهیم
معاون سابق صدا و سیما در ادامه این مصاحبه در تایید گفتمان جهانی وحدت که شعار شبکه جهانی ولایت است و اخیرا در پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به شیخ الازهر؛ دکتر احمد الطیب و به دنبال آن در اظهار نظر اخیر سیدحسن نصرالله در همایش جهانی مقاومت به آن تصریح شد، اظهارکرد: وقتی ما قدرت رسانه ای را فراهم کنیم که تا حدی هم مقدمات خوبی هم برای آن فراهم شده است، چه چیزی را باید مبنا قرار دهیم که بتوانیم این پراکندگی مسلمانان را از بین ببریم؟ وقتی می گوییم فرق دینی، ضمنا باید توجه داشت که در خود فرقه ها هم یک پراکندگی درونی وجود دارد. مثلا همان گونه که شیعیان تقید دینی شان متفاوت است، و وقتی در داخل جماعت شیعه می نگریم، می بینیم بعضی امتیازات اقتصادی برایشان خیلی مهم است ولی بعضی امتیازات اجتماعی برایشان مهم است، در سایر فرق هم همین گونه است. پس مبنا می شود وحدت دینی. اما این مبنا برای چه چیزی است؟ به نظر من این «برای چه چیزی» کمک می کند ما به این وحدت سریعتر دست پیدا کنیم. فرض کنید وحدت دینی برای این است که مسلمانان سهمشان را از دنیا درست بگیرند. برای این که ضرر ندهند. مثلا بحث اقتصادی را نگاه کنید. ما به دلیل پراکندگی مان خیلی ضرر می دهیم. از این منظرهم نگاه کنیم که وحدت چه امتیازاتی برای کشورهای اسلامی و همه مسلمانان فراهم می کند. این می شودیک پایه دومی است برای اینکه بحث وحدت را ان شاالله پیش ببریم.


ما باید به یک تحلیل واقعی از فضای حاکم بر فضای رسانه ای جهانی برسیم
در ادامه دکترحسن خجسته در مورد جامعه شناسی ایجاد قدرت رسانه ای و استفاده صحیح از بستر فضای رسانه ای در جهت ثبات کشورهای اسلامی عنوان کرد: ما در حال حاضر باید در سپهر رسانه ای که برکشورهای اسلامی و ایران حاکم است دقت کنیم. شما تنهادر فضای برودکست (broadcast) یعنی رادیو و تلویزیون هایی که از طریق ماهواره یا فرستنده پخش میکنند در حال حاضر در ایران حدود 4 تا 5 هزار شبکه تلویزیونی قابل دریافت است. حالا در این سپهر رسانه ای ظرفیت های برودمند( broad mandate) را هم اضافه کنید. یعنی بر بستر اینترنت چه مقدار رادیو تلویزیون قابل دریافت است! و رسانه های دیگر که با جدیت وارد شده اند مانند شبکه های مجازی. شبکه های اجتماعی را جدا در نظر بگیریم. تلفن های همراه را جدا. بازی های رایانه ای را جدا کنیم. ما باید به یک تحلیل واقعی از این فضا برسیم. به نظر من برای ما مسلمانان به معنای کسانی که تقید دارند، و می خواهند حکومتی در سایه دین داشته باشند، باید این فضا اهمیت داشته باشد و بدانند عده ای با ما رقابت شدیدی در پیام رسانی دارند. یعنی عناد دارند. فرقی هم نمی کند عربی فارسی انگلیسی و ... هیچ مسئولیتی نسبت به اسلام و دین و کشورهای اسلامی ندارند. بلکه بیشتر درصدد برهم زدن آن چیزی هستند که برای مسلمانان خوب است. شبکه های زیادی هستند. یک بخشی هم شبکه هایی هستند که ممکن است اصلا عناد یا عناد مستقیمی با ما نداشته باشند ولی از جنس شبکه هایی هستند که هر کس هر چه بخواهد به او می دهند یعنی مشتری مداری! اینها هم ممکن است بعضی از مخاطبان این شبکه های مورد نظر را جلب و جذب کنند.

 

شبکه ولایت همراه با مسیر اصلی جریان رسانه ای اسلامی و انقلابی و با این هویت در حال پیش روی است
دکتر خجسته با اشاره به جایگاه شبکه جهانی ولایت در میان جریان های رسانه ای عنوان کرد: در مجموع جریان سپهر رسانه یک جریان همراهی در حال شکل گرفتن است. مثل همین شبکه ولایت، شبکه ای که بیرون از نظامات رسمی است ولی همراه با مسیر اصلی جریان رسانه ای اسلامی و انقلابی است . یعنی با این هویت در حال پیش روی است. در لبنان در عراق هم نمونه هایی هست. بعضی رادیوها هم هستند. بعضی رسانه های مکتوب هستند. ما باید آن جریان سوم - یعنی جریانی که در پی اصلاح وضع موجود و گرفتن حق جمعیت عظیم مسلمانان از نظام جهانی است- را آهسته آهسته در سپهر رسانه توسعه دهیم و ترویج کنیم. یعنی هم بر روی برودکست هم بر روی برود پد.مثال ساده ای برای شما بزنم.

 

تبادل اطلاعات در فضای رسانه ای آزاد نیست و در انحصار قدرت های بزرگ رسانه ای است
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در مورد آزاد نبودن فضای رسانه و سوء استفاده جریان های رسانه ای غربی در انعکاس اخبارکشورهای اسلامی این گونه اظهار کرد: ببینید در جریان یمن چون جریان رسانه های معاند و رقیب قدرتمند است سکوت می کنند. در داستان بحرین یا سوریه اینها توانستند هزاران خبر یا گزارش بر علیه جریان بیداری اسلامی انقلاب و هویت اسلامی تولیدکنند. اما در مورد یمن مصلحت در سکوت و بایکوت است . مردم فکر می کنند فضای رسانه آزاد است. اگر شما همین اخطاریه قطع شبکه که برای موضع گیری تان در مورد یمن داشتید، وقتی همین مطلب را بگویید، دیگران تعجب می کنند. بله همین طور است. بعضی از شبکه ها، رادیو تلویزیون های ما را از روی ماهواره به صورت رسمی برداشتند. برای اینکه در فضای رسانه ای که در دستان آنها است، همه باید در همان چهارچوب صحبت کنند. اگر در آن چهارچوب صحبت نکردند، به عنوان طرفدار آشوب ترور و ...معرفی می شوند. در حال حاضر مثلا کسی که به نفع داعش صحبت کند، طرفدار داعش نیست. ولی اگر کسی به نفع حزب الله صحبت کند، طرفدار ترور محسوب می شود.

 

باید جریان سوم رسانه ای را قدرتمند کنیم جریانی که در پی گرفتن سهم مسلمانان است
دکتر حسن خجسته با تاکید بر لزوم قدرتمند شدن در فضای رسانه ای جهان اظهار کرد: ما باید جریان سوم را قدرتمند کنیم. قدرتمند کردن این جریان سوم هم صرفا با راه اندازی رادیو تلویزیون نیست. مثلا شما شبکه تلویزیونی راه اندازی کنید ولی وقتی تولید اطلاعات و خبر نداشته باشید، دنباله رو می شوید. یا گفت و گوهایتان همین گفت وگوهای کارشناسی می شود. در صورتی که حیات شبکه ها به تولید اطلاعات از نوع خبر است. این کار ساده ای نیست. کار پرهزینه و سنگینی است. البته سازمان صدا و سیما یک طرحی برای ایجاد خبرگزاری تصویری دارد. اگر موفق بشود می تواند در مقابل جریان تصویری جهانی عرض اندام کند. البته کار حرفه ای، سنگین و بسیار پرهزینه ای است. برای اینکه بدانید هزینه یک شبکه چه مقدار است مثالی می زنم. گمان می کنم شبکه پرس تی وی در لندن 2 یا 3 cng اس ان جی داشته باشد. ولی شبکه های رقیب پرس شاید ده برابر پرس در لندن cngاس ان جی دارند. یعنی چه؟ معنایش این است که در لندن هر خبری باشد اینها به سرعت می توانند خبر را به صورت تصویری ارسال کنند. ولی شبکه پرس تی وی ما باید اس ان جی cng را انتقال دهد یا فیلمبردار را ببرد یا از طریق اینترنت ارسال کند.

 

سرعت در تولید خبرخیلی مهم است. آن کسی که اولین بار خبر را ارسال کرد او می شود نفراول. یعنی قضیه را ساده نبینیم. حالا خبرنگار ما زبان بداند. زبان دانی مگر می تواند خبر تولید کند؟ باید آموزش ببیند. ارتباطات درون سیستمی آن جامعه را بشناسد. کار مفصل و خیلی حرفه ای است. بیرون ممکن است ولی حتما ناچار هستند از نیروهای باسابقه استفاده کنند. اگر آن جریان سوم رسانه ای را بتوانیم روز به روز قدرتمندتر کنیم، و در مقابل این جریان جهانی که مطابق با همین سیاست های جهانی خبر و اطلاعات تولید می کند بایستد، ثمرات خوبی دارد. الآن اینها به مردم می گویند چه چیزی خوب است. زن ها چه گونه باشند خوب است. مردها چگونه باشند خوب است. خانواده ات چگونه باشند خوب است. یعنی تنها بحث خبر نیست. اینها سبک زندگی می سازند.


در ادامه دکتر خجسته با اشاره به جایگاه ماهوی و ضرورت شبکه جهانی ولایت عنوان کرد: وجود شبکه هایی مانند شبکه ولایت که برای دفاع از حقانیت شیعه و پاسخ مستقیم به شبهه پراکنی شبکه های وهابی است برای اینکه فکر نکنند شیعه حرفی برای گفتن ندارد برای شکستن نظریه مارپیچ سکوت ضرورت است. می شود گفت وجود شبکه ای مانند شبکه ولایت برای شکستن و نقض مارپیچ سکوت ضروری است.


این استاد جامعه شناسی رسانه در مورد ضرورت حضور و رویکرد شبکه ولایت در سپهر رسانه ای جهان اسلام و شکستن مارپیچ سکوت رسانه ای گفت: ما باید مبنایمان بردن افکار جامعه اسلامی به سمت وحدت باشد. شبکه ولایت در تقابل با دیدگاه های افراطی است که می کوشند تفریق و تفارق بین فرقه های مسلمین ایجاد کنند و سخنان اینها حتما نباید بی جواب بماند. من گاهی شبکه ولایت را دیده ام که این توجه هم دارند که تحریک صورت نگیرد. چون اگر این شبهات جواب داده نشود، این مارپیچ سکوت است. آهسته آهسته معنایش این است که جوابی در کار نیست. به هر حال اگر جوابی نباشد، خیلی ها سرگردان می شوند.


در نگاه کلان به نظرمن، جریان سوم رسانه باید قدرتمند شود و هر کسی یا هر گروهی هم در این جریان مأموریتی دارد تا آن مأموریتی که برای حوزه رسانه دنیای اسلام به معنای حقیقی اش وجود دارد، به گونه کامل به دست شبکه ها و گروه های رسانه ای محقق بشود. این روزها در رسانه کارکردن سخت است. حرفه ای گری می خواهد. 20 سال پیش ابدا کار در رسانه تا این، سخت نبود. حرفه ای گری می طلبد. چون رسانه مانند مانند اتاق شیشه ای است. هر حرفی که بزنی بدون درنگ همه نشان می دهند. باید بدانی که چه بگویی؛ در کجا اثر داشته باشد و بدانی چگونه حرفت را برش می زنند و سوء استفاده می کنند./978/د101/ف

 

منبع: شبکه ولایت

ارسال نظرات