۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۸۲۸۲۵
حجت الاسلام وحیدپور:

مجوز وزارت ارشاد ملاک حلال بودن موسیقی‌ها نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تشخیص مکلف در حکم فقهی مسائل گفت: ممکن است برخی از موسیقی‌ها از نظر وزارت ارشاد مجوز داشته باشد و تشخیص مکلف شنیدن آن بر وی حرام کند.
حجت الاسلام وحيد پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور امشب در برنامه زمزم معرفت که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه اگر نمازگزار تشهد نماز را سهواً فراموش کرد باید قبل از ورود به رکن دیگر برگشته و آن را بجا آورد، اظهار داشت: اگر نماز گزار تشهد را فراموش کرد و وارد رکن بعدی یعنی رکوع رکعت سوم شود باید بعد از سلام نماز بدون برگرداندن سر از قبله تشهد را بجا آورده و لازم است دو سجده سهو را بجا آورد.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تشهد خوانده شده بعد از سلام نماز دیگر لازم نیست با سلام به پایان برسد، گفت: سجده سهو دو سجده است و این نکته بدلیل آنست که برخی از مردم متصور آن هستند که سجده سهو بدلیل اسم آن یک سجده است.


وی با اشاره به کیفیت سجده سهو ابراز داشت: دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فوراً نیت سجده سهو کند و پیشانی را به چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و ذکر بگوید.


حجت‌الاسلام وحید پور با اشاره به ذکر سجده سهو گفت: این ذکر را به سه نحو می‌شود انجام داد به نحوی که در حالت اول در سجده بگوییم «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَصَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَآلِه».

 

وی ادامه داد: حالت دوم این سجده در کیفیت ذکر آن باید «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد» بگوید؛ اما در ذکر حالت سوم لازم است نماز گزار بگوید «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ السَّلاَمُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِیُّ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه» و احتیاط اختیار قسم سوم است.


استاد حوزه علمیه قم با بیا اینکه بعد باید بنشیند و دوباره به سجده رود و ذکر را بگوید و بنشیند و بعد از خواندن تشهد سلام دهد، گفت: در مساله قبلی اگر تشهد فراموش شود و نماز هم به پایان رسیده باشد نماز او باطل نیست اما احتیاط واجب این است که نماز را مجدد بجا آورد.


حجت‌الاسلام وحیدپور با اشاره به استقلال تشخیص مکلف در حرام بودن یا نبودن برخی از موسیقی‌هایی که از نظر وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مجوز دارند، گفت: مکلف اگر تشخیص داد که این موسیقی دارای مجوز از الات حرام موسیقی استفاده کرده است یا بر وی مسلم شد که از آلتی حرام از آلات موسیقی در ساخت آن استفاده شده است موظف است طبق دستور شرع اسلام عمل کند./921/پ202/ف

ارسال نظرات