۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۸۲۹۰۱
استاد حوزه علمیه:

مسجد نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ جامعه دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مسجد نقش بسزایی در شکل گیری فرهنگ جامعه دارد، گفت: مسجد در جامعه اسلامی، وزارت فرهنگ است و فرهنگ متعالی اسلام را نهادینه می کند.
حجت الاسلام صرفي پور

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور استاد حوزه و دانشگاه استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، عنوان داشت: یکی از نعمت هایی که خداوند به مسلمانان داده است، نعمت وجود مساجد است.


حجت الاسلام صرفی پور بیان داشت: مسجد محل جنگ و حرب با شیطان است از این رو در آن محراب وجود دارد.


وی در ادامه با بیان ویژگی های مساجد ابراز کرد: اجتماع مسلمانان در مسجد مهم ترین ویژگی مساجد است که منافع بزرگ سیاسی، اخلاقی، علمی، اجتماعی و موارد دیگر را برای مسلمانان به دنبال دارد که در ادیان دیگر مشاهده نمی شود، مساجد گناهان را پاک، حاجت ها را روا، معضلات علمی را حل و عقده دل را می گشاید.


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مسجد انحرافات اخلاقی را اصلاح می کند و معرفت الهی را به حد اعلی بالا می برد و در آخر اینکه معضلات بزرگ بشریت همانند اعتیاد، افسردگی و خودکشی را می توان با استفاده درست از مسجد حل کرد، زیرا علت اصلی اعتیاد و دیگر ناهنجاری ها در دوری از معنویت و دوری از آرامش روحی است، در نتیجه انس با مسجد سبب بالا رفتن روح آدمی از فضای آلوده مادی به عوالم معنوی، آسمانی و ملکوتی است.


حجت الاسلام صرفی پور با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) عنوان داشت: روزی پیامبر اکرم (ص) وارد مسجد می شود و با دو گروه که عده ای مشغول تعلیم قرآن و عده ای دیگر به تعلیم علم و دانش مشغول بودند برخورد می کند، پیامبر اسلام کار هر دو گروه را تأیید می کند اما به گروهی که مشغول علم و دانش است می پیوندد، مساجد افزون بر اقامه نماز جماعت و سخنرانی در ماه مبارک رمضان و دیگر ایام، می تواند به مکانی برای رشد و تربیت جوانان مؤمن و انقلابی تبدیل شود.


وی در ادامه افزود: اما متأسفانه جوانان به جای حضور در مکان های انسان ساز، جذب ورزشگاه ها، سینما، پارک، کلوپ و مراکز دیگری می شوند از این رو ضروری است برای هدایت نسل جوان به سوی سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت با آماده کردن مساجد و تجهیز این مکان ها به امکانات فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و استفاده از تکنولوژی روز به احیای مساجد اقدام کنند و از این برکت اسلامی کمال استفاده را بکنیم.


استاد حوزه علمیه یادآور شد: برخی مساجد در پایتخت، دارای این شرایط مناسب هستند و توانسته اند صدها جوان مسلمان را جذب کنند اما آمار مساجدی که احیا شده اند و شرایط مناسبی دارند در مقابل هزاران مسجدی که تک بعدی هستند بسیار ناچیز است.


حجت الاسلام صرفی پور ادامه داد: فرهنگ نقش مهمی در سعادت یا شقاوت ملت ها دارد و در مکان ها و ابزار های مختلفی نمود می یابد، در شعر، در نمایش، در سینما و تئاتر، در انواع هنرهای اقوام مختلف، در کتاب و کتابخانه و در موسیقی، اما در میان همه مراکز فرهنگی، اسلام اهمیت فوق العاده ای برای مسجد قائل شده است و مسجد را محور همه عملیات و کارهای فرهنگی که اسلام ساز است و در به کمال رساندن بشریت نقش فوق العاده ای دارد قرار داده است.


مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه گفت: بیشتر اوقات حضور پیامبر (ص) در خارج از خانه در مساجد بوده است، بیشترین سخنان پیامبر زمانی بود که در مسجد حضور داشت و مهم ترین حوادث اسلام همچون اعلان جهاد، سخنرانی های بسیار مهم، قضاوت ها، محل خلافت چند نفر از خلفا، جلسات مشاوره پیامبر با اصحاب و جلسات تصمیم گیری در مورد امور مسلمانان همگی در مسجد صورت می گرفت.


حجت الاسلام صرفی پور یادآور شد: در طول تاریخ، این مرکزیت مسجد کم و بیش حفظ شده است، از این رو سخنرانی حضرت فاطمه (س) در مسجد پیامبر، سخنرانی امام سجاد (ع) در مسجد شام، جلسات تربیت شاگردان اهل بیت در مساجد، سخنرانی های علمای مبارز علیه استعمارگران در زمان میرزای شیرازی و در زمان مشروطه و از همه مهم تر بعد از 15 خرداد 42 تا پیروزی انقلاب اسلامی و در طول دوران دفاع مقدس و بسته شدن نطفه بسیاری از گروه های مبارز در مساجد صورت گرفته است.


وی در پایان عنوان داشت: علمای بزرگوار ما مرکزیت مسجد را همیشه حفظ کرده و به مردم و دیگران گوشزد کرده اند./857/ت302/ب4

ارسال نظرات