۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۸۲۹۷۹
مسؤول پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد:

اخلاق عالی و ممتاز امام رضا سبب جذب خاص و عام شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد با بیان این‌که اخلاق یکی از عناصر مهم شخصیت انسان است و کاشف کیفیت ذات و حاکی درون اوست و درجه رسوخ ایمان را در او نشان می دهد، گفت: اخلاق عالی و ممتاز امام رضا سبب جذب خاص و عام شد.
حجت الاسلام بوژمهراني

حجت الاسلام حسن بوژمهرانی، مسؤول پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی خان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره اخلاق اجتماعی امام رضا(ع) گفت: اخلاق یکی از عناصر مهم شخصیت انسان است و کاشف کیفیت ذات و حاکی درون اوست و درجه رسوخ ایمان را در او نشان می دهد.

 

دانشجوی دکترای رشته علوم قرآن و حدیث افزود: آن چیزی که جامعه امروز با پیشرفت تکنولوژی در ابعاد مختلف نتواسته است در بشر آن را گسترش دهد و از نبود و خلأ آن درد می‌کشد بحث اخلاق نیک اجتماعی است.

 

مسؤل پژوهش مدرسه علمیه عباسقلی‌خان یادآور شد: امروزه رجوع به سیره و اخلاق اهل بیت(ع) بیش از بیش مورد نیاز جوامع بشری است؛ از این رو ما حتی وقتی به دوران حضور اهل بیت(ع) می نگریم، می بینیم آنچه که در همان زمان در درجه اول انسان ها را مجذوب آن بزرگواران می کرده است بعد اخلاقی آنها بوده است.

 

وی درباره اخلاق امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته بود و بدین سبب دوستی عام و خاص را به خود جلب کرده بود، همچنین انسانیت آن حضرت یگانه و بی مانند و در حقیقت تجلی روح نبوت و مصداق رسالتی بود که خود آن حضرت یکی از نگهبانان و امانت‌داران و وارثان اسرار آن به شمار می‌آمد.

 

حجت الاسلام بوژمهرانی تصریح کرد: در کتاب عیون اخبار الرضا از ابراهیم بن عباس صولی نقل شده، که گفته است: من ابوالحسن الرضا(ع) را هرگز ندیدم در سخن گفتن با کسی درشتی کند، من هرگز ندیدم سخن کسی را پیش از فراغ از آن، قطع کند  و هرگز درخواست کسی را که قادر به انجام دادن آن بود، رد نکرد.

 

وی در ادامه با بیان دیگر فضایل اخلاق اجتماعی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: هرگز پاهای خود را جلو همنشین دراز نمی کرد و هرگز در برابر همنشین تکیه نمی‌کرد و ایشان را هرگز ندیدم که آب دهان بیندازد و هرگز قهقه نمی کرد، بلکه خنده‌اش تبسم بود و هنگامی که مجلس او از مردم خالی و سفره غذا انداخته می‌شد، همه غلامان و بردگانش حتی دربان را به دور سفره غذا می نشانید.

 

استاد حوزه و دانشگاه  خاطرنشان کرد: این یک نمونه از موارد فراوان دیگری بود که ذکر شد، ما چنین موارد و رعایت آداب و نکات اخلاقی زیادی از ایشان در سیره حضرت داریم و امیدوارم که بتوانیم در این ایام مبارک و فرخنده، اخلاق و سیره حضرت را سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم تا در دنیا و آخرت مورد عنایت حضرتش قرار بگیریم./859/ت302/ح

ارسال نظرات