۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۲۸۲۹۸۷
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه مشهد:

کرامت نفسانی، تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشد

خبرگزاری رسا- مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که در تعاملات اجتماعی باید کریمانه باشیم، گفت: هر اندازه نفس انسان کریم تر باشد، تعاملات اجتماعی بهتر خواهد داشت؛ از این رو کرامت نفس، تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشد.
کرامت نفسانی، تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم سکینه نیک، مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، امروز در همایش «در سایه سار عالم آل محمد» که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد، برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) در اوج کرامت نفس قرار داشتند؛ ایشان هیچ گاه تکیه نمی دادند و سخن کسی را قطع نمی کردند.

 

وی ابراز کرد: کرامت به این معنا می باشد که انسان بر کسی که از او قطع کرده است، وصل کند و بر کسی که او را محروم کرده است، عطا کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به سیره امام رضا(ع) در برخورد با دیگران اشاره و اظهار کرد: امام رضا(ع) برادرانی داشتند که در امامت ایشان تردید داشتند و رفتار خوبی با اییشان نداشتند، اما امام(ع) در مقابل بسیار با آن ها خوش رفتار بودند.

 

نیک گفت: امام رضا(ع) اعمالشان برای رضای خداوند بود، ما نیز باید سیره رضوی را در زندگی خود پیاده کنیم؛ از این رو اگر دهه کرامت تمام شود و ما کرامت نفس را نیاموخته باشیم، چه سود و فایده ای نصیب ما می شود؟

 

طلاب حوزه های علمیه به کرامت نفس متصف باشند
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که طلاب حوزه های علمیه باید کرامت گونه زندگی کنند، افزود: کرامت به این است که انسان برای خود احترام قائل شود و کرامت نفسانی خود را با عمل اشتباه، لکه دار نکند.

 

وی ابراز کرد: ما به شهدا و رزمندگان مدیون هستیم و باید از آن درس بگیریم؛ فرماندهان جنگ کرامت نفس داشتند و عملکرد آن ها الگو برای همه زمان ها است.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد افزود: هنگامی که زائران وارد حرم امام رضا(ع) می شوند، ایشان بر سر همه دست می کشند، اما در میان عده ای را در آغوش می گیرند که این افراد لبخند امام رضا(ع) را احساس می کنند و جواب سلام را می شنوند.

 

وی با اشاره به این که امام رضا(ع) بر افرادی که اهل تقوا و عمل هستند آغوش ویژه باز می کنند، ابراز کرد: امام رضا(ع) به این افراد لبخند می زنند و برای آن ها نهایت پذیرایی را به عمل می آورند و به سخنان آن ها گوش می دهند و پاسخ آن ها را می دهند.

 

زیارت با معرفت امام رضا بهشت را تضمین می کند
وی اظهار کرد: خوی متواضع، خوی امام رضا(ع) است و خوی استکبار ستیزی، خوی مأمونی است. امام رضا(ع) همیشه عذای ساده می خوردند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: افرادی که امام رضا(ع) را با معرفت زیارت کنند، بهشت بر آن ها واجب می شود و معرفت نسبت به امام هشتم(ع) به این است که ائمه اطهار(ع) را واجب الاطاعه بدانیم و به فرامین آن ها عمل کنیم.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به آیه «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ، بگو: اگر خدا را دوست مى‏دارید از من پیروى کنید تا او نیز دوستتان بدارد و گناهانتان را بیامرزد، و خدا آمرزنده‏ى مهربان است.»، افزود: بین دوستی امام رضا(ع) و خداوند متعال فاصله ای نیست. اطاعت امام رضا(ع) اطاعت خداوند متعال است.

 

نیک به اهمیت مکارم الاخلاق اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:« إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ، براستى که من براى به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.»، افرادی که داعیه دار ولایت مداری هستند باید متصف به مکارم اخلاق باشند.

 

پیامبر اکرم برای کامل کردن مکارم اخلاق مبعوث شدند
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) نفرموند من برای کامل کردن احکام آمده ام؛ بلکه فرمودند برای کامل کردن مکارم اخلاق آمده ام و کامل کردن مکارم اخلاق، علت بعثت ایشان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: متأسفانه در جامعه ما تجمل گرایی رواج پیدا کرده است و بخشش و گذشت و کرامت اخلاقی کمرنگ شده است، باید به این نکته توجه کرد که گذشت و فداکاری، نه تنها شخصیت انسان را پایین نمی آورد؛ بلکه به انسان کرامت نفس می دهد.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که ارزش انسان ها به تقوا است، اظهار کرد: خداوند متعال در قران می فرماید: «یَأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى‏ وَجَعَلْنَکُمْ شُعُوباً وَقَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ.»

 

وی گفت: ما مشهدی ما به برکت وجود امام رضا(ع) آبرو داریم، مردمی که در شهرهای دیگر زندگی می کنند به تصور این که پرتویی از کرامات امام رضا(ع)، نصیب ما شده است، بر ما احترام ویژه ای قائل هستند؛ از این رو این مهم، وظیفه ما را سنگین می کند و بر ما واجب می کند در عمل و رفتار الگویی برای جامعه باشیم.

 

کرامت نفس، تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشد
مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد با اشاره به این که در تعاملات اجتماعی باید کریمانه باشیم، افزود: هر اندازه نفس انسان کریم تر باشد، تعاملات اجتماعی بهتر خواهد داشت؛ از این رو کرامت نفس، تعاملات اجتماعی را بهبود می بخشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در برخورد با دیگران متواضع باشیم و با احترام با آن ها برخورد کنیم، تصریح کرد: باید به خاطر دیگران از خواسته خود بگذریم و تنها زمانی باید از حق خود نگذریم که پای دین و حیثیت آن در میان باشد که اگر دین لطمه می خورد نباید از حق خود بگذریم.


وی به سیره نبی مکرم اسلام(ص) اشاره و ابراز کرد: پیامبر اسلام(ص)، بخشنده بودند و هر کس بدی می کرد، جز خوبی از ایشان چیزی نمی دید.

 

مدیر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد به کرامت نفسانی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: دوست و دشمن از ایشان راضی بودند، ایشان برای بخشش گزینشی عمل نمی کردند و همه را می بخشیدند./1309/پ201/ب4

ارسال نظرات