۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۸۳۶۷۵
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

جایگاه سوره حمد در قرآن و روایات

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه به تبیین جایگاه سوره حود در قرآن و روایات پرداخت و با بیان اینکه سوره حمد یکی از معجزات خداوند متعال است، گفت: بر طبق روایات سوره حمد چکیده قرآن کریم است.
تفسير سوره حمد

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، عنوان داشت: یکی از معجزات الهی، سوره حمد است و تمام کلماتی که در این سوره به کار گرفته شده از کلیدی‌ترین کلمات بشر است.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: از میان میلیاردها کلمه‌ای که بشر می تواند در زبان عربی استفاده کند، کلمات سوره حمد انتخاب شده و هر کلمه ای در این سوره دارای حداقل هفتاد معنی می باشد که ما انسان های عادی فقط می توانیم به جزء کوچکی از این معانی دست پیدا کنیم.


وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امیرمؤمنان(ع) افزود: اگر تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم را بگویم، می توان ده ها و صدها جلد کتاب از این تفسیر به وجود آورد و خداوند متعال سوره حمد را بین خود و بندگانش تقسیم کرده است.


استاد دانشگاه با بیان اهمیت و جایگاه سوره حمد نزد خداوند ابراز کرد: سوره ای که در نماز خوانده می شود و در صورت خوانده نشدنش نماز باطل می شود، نشان از اهمیت فوق العاده این سوره مبارکه دارد.


حجت الاسلام صرفی‌پور تصریح کرد: کلمه رحمن یعنی خداوند در دنیا نسبت به همه، چه مؤمن و چه غیر مؤمن، رحمت دارد اما رحیم در آخرت فقط نسبت به مؤمنان رحمت دارد.


مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه با اشاره به آیات سوره مبارکه حمد ادامه داد: در قیامت مالک و پادشاه اصلی خداوند است، اگر چه در دنیا هم پادشاه اصلی خداوند است ولی در دنیا قدرت خودش را و ملائکه و عرش را به بشر نشان نمی‌دهد تا بشر بتواند خودش با عقل خودش و با کمک کتاب های آسمانی و پیامبران راه مستقیم را انتخاب کند، اما انسان در قیامت دیگر اختیاری ندارد و همه در سیطره قدرت خداوند هستند و در دادگاه الهی به زور یا اختیار همه جمع می شوند و محاکمه می شوند، بنابراین خداوند مالک روز قیامت است.


وی خاطرنشان کرد: سوره حمد مهم ترین سوره قرآن کریم است که طبق بعضی روایات، همه قرآن در آن جمع شده است.


حجت الاسلام صرفی‌پور در پایان افزود: گر کسی بتواند فقط خدا را عبادت کند و از او یاری بگیرد در دنیا و آخرت سعادتمند می شود.

 

شایان ذکر است، حجت الاسلام صرفی پور، مؤلف کتاب تفسیر حمد است که به تفسیر آیات قرآن کریم و در کنار آن به تفسیر اجمالی شیطان پرستی و منحرفان مسیحیت و یهودیت و اهمیت و جایگاه وقف در اسلام می پردازد، این کتاب در انتشارات صرفی پور به چاپ رسیده و در دسترس علاقمندان قرار دارد./857/ت302/ح

ارسال نظرات