۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۲۸۳۷۱۲
مدیر میز تمدن دفتر تبلیغات مطرح کرد؛

وضعیت نظریه‌پردازی دینی نیازمند بازشناسی کاربردی

خبرگزاری رسا - حجت الاسلام حامد قرائتی با بیان اینکه اجتهاد فقط در فقه نیست، گفت: اجتهاد ما فقط در فقه نبوده و ما نباید خودمان را محدود به فقه کنیم؛ بلکه کارشناس دینی کسی است که در موضوعات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، عرفانی و فرهنگی و در همه موضوعات، نظر اسلام و مکتب را بتواند ارائه دهد.
حجت الاسلام قرائتي
حجت الاسلام حامد قرائتی، رییس بخش پاسخگویی مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با ارتباط دین و دولت و نحوه نگرش فریقین به این مساله، گفت: بزرگان شیعه، شأن دولت و حکومت را از شؤون ذاتی امام می دانند و احکام سیاسی و هدایت معنوی و دینی و هدایت دنیوی را از ایشان می خواهند؛ اما نگاه اهل سنت به مساله خلافت، نگاه صرفا مادی است و لزوما نیاز نیست فقیه ترین مردم، خلیفه و زعیم جامعه باشد.
 
وی با بیان اینکه در زمان حضور امام، شیعیان از لحاظ نگرش حکومت داری، کسی غیر از امام را متصور نبودند و در این زمینه نیز اختلافی نداشتند و مساله دین و دولت در زمان غیبت با زمان حضور امام متفاوت بود، افزود: علمای شیعه برای دوران غیبت الگوهای مختلفی ارائه دادند که از این موارد می توان به تنفیذ حکومت به سلاطین از سوی علما اشاره کرد.
 
حجت الاسلام قرائتی همچنین در بحث گفتمان های مذهبی و وظیفه مند بودن علما و روحانیون به هدایت مردم به سوی گفتمان اصیل و ناب دینی اشاره و خاطر نشان کرد: علما بایستی  معارف دینی را از منابع اصیل یعنی قرآن و سنت استخراج کنند و در اختیار مردم قرار بدهند و در مسائل جدید و یا مسائلی که سابقه ای در متون ندارد از طریق اجتهاد، پاسخ آن را ارائه بدهند.
 
وی با بیان این که اجتهاد فقط در فقه نیست افزود: اجتهاد ما فقط در فقه نبوده و ما نباید خودمان را محدود به فقه کنیم بلکه کارشناس دینی کسی است که در موضوعات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، عرفانی و فرهنگی و در همه موضوعات، نظر اسلام و مکتب را بتواند ارائه دهد.
 
عضو گروه تاریخ جامعه الزهرا در پایان با اشاره به کاربردی نشدن نظریه پردازی در برخی موضوعات دینی گفت: ما نسبت به این مسأله و این که منابع و متون و بحث های علمی، ما را به خودش مشغول کرده است بی توجهیم یعنی صرفا دنبال این هستیم که بحث هایمان را به لحاظ نظری ثابت کنیم و بحث کنیم ولی آیا در بیرون اصلا جای عمل دارد یا خیر و یا شرایط آن وجود دارد و اینکه آن را به روز رسانی کنیم این را غافل هستیم. / 845/ت302/س
ارسال نظرات