۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۲۸۳۹۰۷
آیت الله مهدوی:

احساس تکلیف کاندیداها صادقانه باشد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی با بیان این‌که احساس تکلیف کاندیداها در انتخابات باید صادقانه باشد، گفت: وقتی کاندیدایی می بیند که فلانی از او بهتر است و کنار می کشد، این نشان دهنده صداقت اوست.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته با قرائت بخشی از ادامه دعای هفتم صحیفه سجادیه، گفت: "و قد نزل بی یا رب ما قد تکادنی ثقله... و بقدرتک اوردته علی و بسلطانک وجهته الی فلا مصدر لما اوردت"، امام سجاد(ع) از خدایی که اراده کرده تا مصیبت هایی به ایشان برسد می خواهد تا خود خداوند هم آن مشکلات را برطرف کند.

 

وی ادامه داد: اگر اراده خداوند نباشد هیچ مشکلی به ما روی نخواهد آورد و کسی که خود اراده کرده که مصیبتی به ما برسد، می تواند اراده کند تا آن مصیبت و مشکل از بین برود، هر چند خداوند معمولاً از مسیرهای عادی این کار را انجام می دهد و با علل  و اسباب ظاهری در جهان این اراده را می کند، اما گاهی هم از راه های غیر عادی اسبابی را مهیا می کند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در واقعه طبس آمریکایی ها تمام برنامه ریزی لازم برای سقوط نظام جمهوری اسلامی را انجام داده بودند و برای ریز به ریز آن تدارک دیده بودند و قدرتی هم در داخل برای دفاع در آن شرایط وجود نداشت به طوری که همه کسانی که از آن عملیات اطلاع داشتند از جمله کارتر منتظر شنیدن خبر سقوط نظام بودند.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: بنابراین در حادثه سقوط هواپیما و بالگرد آمریکایی در اثر طوفان شن در صحرای طبس لطف خاص و عنایت ویژه الهی شامل حال نظام شد، در کودتای نوژه هم همین طور بود، در حالی که اگر نقشه اجرا می شد نظام نوپای جمهوری اسلامی مورد تهدید جدی قرار می گرفت، اما خداوند نخواست و اراده کرد تا این مصیبت از کشور عزیزمان دور شود و دست عنایت ویژه الهی مشهود بود.

 

وی ابراز داشت: وقتی مشکلات به اراده الهی است، در برطرف شدن آن هم باید از اراده الهی استمداد بگیریم و خروج از مصیبت ها، بیماری، فقر و تسلط دشمن، همه را باید از خدا بخواهیم، انسان در بعضی حوادث به وضوح لطف امام زمان(عج) را بالای سر نظام می بیند، حل مشکلات هم به دست خدایی است که مصیبت ها به اراده اوست.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان داشت: در سیر نزولی باید به آن چه که خداوند برای ما تقدیر کرده راضی باشیم، اما در سیر صعودی باید عافیت و سلامتی و نعمت الهی را از خداوند بخواهیم که البته یکی از آن نعمت ها هم مال دنیاست و در دعا کردن نباید کم بگذاریم.

 

آیت الله مهدوی توضیح داد: گاهی در دعای ما مصلحت آن است که مستجاب نشود و باید راضی باشیم، اگر دعایمان مستجاب شد و بیماریمان برطرف شد، باید بگوییم آخرین جزء علت تامه در اثر دعای ما برقرار شده و خداوند اراده کرده که شفا پیدا کنیم، اگر هم مریضی ادامه پیدا کرد نباید طلبکار باشیم و باید راضی به تقدیر الهی شویم، چه بسا مصلحتی در آن نهفته است که ما نمی دانیم.

 

وی اظهار داشت: گاهی از انجام یک کار 2 منظور وجود دارد، مثلاً در نصیحت کردن یک فرد یک منظور می تواند هدایت آن شخص باشد، یک منظور هم می تواند جمع کردن مرید باشد، در استجابت دعا هم باید مواظب باشیم که نگوییم چون من دعا کردم شفا پیدا کردم، بلکه بگوییم خداوند اراده کرد تا دعای مرا بپذیرد و راضی به رضای الهی هستم.

 

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات پیش رو، بیان داشت: خیلی از کاندیداها می گویند که بنا بر احساس وظیفه وارد انتخابات شدیم، این یک بعد خوب است، اما یکی از انگیزه ها هم می تواند رسیدن به قدرت و شهرت باشد، اما وقتی کاندیدایی می بیند که فلانی از او بهتر است و کنار می کشد، این نشان دهنده صداقت اوست، احساس تکلیف کاندیداها در انتخابات باید صادقانه باشد.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: مرحوم آیت الله عبدالنبی اراکی ابتدا خود را اعلم از شیخ ابوالحسن مدیسه ای اعلام می کرد، اما بعد از این که خدمت امام زمان(عج) رسید و فهمید که آیت اله مدیسه ای اعلم است، پس از بازگشت بلافاصله ابتدا به همسر خود گفت که باید از شیخ ابوالحسن تقلید کنی و این نشان دهنده نیت پاک او را برای هدایت خلق بود.

 

اهل بیت نظریه ترجیح رنج بر آسایش را رد کرده اند

وی بیان داشت: در فراز" و لا تشغلنی بالاهتمام عن تعاهد فروضک و استعمال سنتک... و انت القادر علی کشف ما منیت به" ، حضرت عافیتی را از خداوند می طلبد که در پناه آن واجبات الهی را انجام دهد و محرمات را ترک کند، ما هم باید مواظب باشیم تا مبادا گرفتاری های دنیوی ما را از بندگی خدا غافل کند.

 

امام جمعه موقت اصفهان افزود: از پروردگار متعال بخواهیم تا به ما سلامتی در جسم و روح عنایت فرماید تا بتوانیم عبادت خداوند را انجام دهیم و در توحید به یقین برسیم، چرا که اگر بدن سالم نباشد، در عبادات هم دچار مشکل می شویم، گاهی با یک دندان درد ممکن است نماز انسان قضا شود و یا این که با حضور قلب نباشد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه 58 سوره ذاریات، رزق را ضمانت شده از طرف خداوند دانست و گفت: اگر کسی به صورت متعارف تلاش کند، رزق مقدر او به دستش خواهد رسید، در روایت داریم که مراقب باشید تا رزق مضمون شما را از عمل مفروض جدا نکند، متاسفانه گاهی حرصی که برای رزق می زنیم، در راه واجبات نمی زنیم.

 

وی تصریح کرد: سلامتی بدن مقدمه ا ی برای عافیت بالاتر است و وقتی صحت بدن حاصل شد، باید به سمت خدا حرکت کنیم، عافیتی هم که در شب قدر آن را از خداوند مسئلت می کنیم عافیتی است که ما را به خدا برساند و الا سلامتی بدن به تنهایی ما را به جایی نخواهد رساند.  

 

نماینده خبرگان رهبری اذعان داشت: حفظ سلامتی بدن برای تک تک ما واجب است، اما نظریه ای در مقابل این نظر وجود دارد که هم در قدیم بوده و هم الان در بین برخی افراد و حتی بعضی از کسانی که ما به آَن ها ارادت داریم هم به چشم می خورد و آن این که درد و رنج را بر آسایش ترجیح می دهند، اما اهل بیت(ع) این نظریه را رد کرده اند.

 

افضل نعمت های الهی سلامتی فکر است

آیت الله مهدوی ادامه داد: شخصی نزد یکی از امامان معصوم(ع) رسید و گفت که من صبح کردم در حالی که دوست داشتم فقیر بودم تا غنی و یا مریض بودم تا سالم، امام(ع) فرمودند که ما این طور نیستیم و رضایت داریم به آن چه خدا برای ما خواسته است، اگر سلامتی را خواسته ما هم آن سلامتی را دوست داریم و اگر بیماری را خواسته ما آن بیماری را دوست داریم.

 

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند" یکی از نعمت های الهی وسعت مال است، بهتر از مال دنیا سلامتی بدن است و افضل از هر دوی این ها سلامتی فکر است"، اگر از مال دنیا و سلامت بدن، سلامت روحی و فکری و اعتقادی حاصل نشود، راه به جایی نخواهیم برد و سلامت جسم را هم ضایع کرده ایم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که مناجات حضرت ایوب با خداوند است، گفت: ایوب پیامبر(ع) می گوید خدایا به من بیچارگی رسیده اما تو ارحم الراحمین هستی، دلش می خواست که مشکلش برطرف شود اما می دانست که خداوند از مادر به او مهربان تر است و رحمانیت و رحیمیت او شامل حال خلق می شود، در کربلا هم مصلحت بر این بود که حضرت سجاد(ع) بیمار باشند و نتوانند در نبرد شرکت کنند. /869/پ201/ب4

ارسال نظرات