۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۲۸۴۸۳۸
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد قزوین:

نگاه اسلام به بانکداری رسیدگی به مشکلات مردم و رفع آنها است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد قزوین درباره بانکداری اسلامی، گفت: نگاه اسلام به بانکداری برای رسیدگی به امور مردم و برطرف‌کردن مشکلات آنها است، تا حدی که منجر به کارهای حرام و ربا نباشد.
حجت الاسلام حسين حيدري

حجت الاسلام حسین حیدری، نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره بانکداری اسلامی، گفت: نگاه اسلام به بانکداری برای رسیدگی به امور مردم و برطرف‌کردن مشکلات آنها است البته منجر به کارهای حرام و ربا نباشد.

 

وی در ادامه افزود: کارهای ربا و حرام با نظام بانکداری اسلامی منافات دارد، قراردادهای بانکی اگر شرعی باشد بانک می‌تواند سود از مشتریان بگیرد.

 

استاد دانشگاه ابراز کرد: عقد قرارداد با مشتریان باید به گونه‌‌‌‌‌‌‌ای باشد که به سپرده گذاران سود داده شود، بانک اسلامی باید شرایطی را فراهم کند که سپرده گذاران از تسهیلات بانک استفاده کنند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد اظهار کرد: قراردادی که بین بانک و سپرده گذار بسته می‌شود باید شرعی و حلال باشد و هر دو طرف از عقد قرارداد سود کنند و معاملات ربوی برداشته شود.

 

شرط بانکداری اسلامی، مسؤولان متدین است

حجت الاسلام حیدری با بیان این‌که مسؤولان باید متدین باشند عنوان کرد: قراردادهای که برای بانکها تنظیم شده است شرعی و اسلامی است ولی در عمل بانکها به گونه دیگر عمل می‌کنند نوشتن قراردادها تنها نباید به صورت صوری باشد.

 

وی در ادامه بیان داشت: نظام بانکداری تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور می‌گذارد، بنابراین بانک‌ها که کارشان مساعد کردن زندگی مردم است باید کار خود را به درستی انجام دهند و معاملات را به صورت ربا و حرام انجام ندهند.

 

استاد دانشگاه تصریح کرد: جامعه ما جامعه دینی است اگر مردم نتوانند به بانکها اعتماد کنند پول‌های خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و این عملکرد مردم تأثیر بدی بر اقتصاد جامعه خواهد گذاشت و اقتصاد کشور راکد خواهد شد.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه آزاد ابراز کرد: اگر بانک‌ها کار خود را درست انجام دهند، اعتماد مردم به بانک‌ها بیشتر خواهد شد و این اعتماد بر اقتصاد جامعه تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

 

حجت الاسلام حیدری با بیان این‌که وظیفه مراجع تقلید شفاف سازی نظام بانکی است، بیان داشت: مراجع حوزوی و فقهی باید به شفاف‌سازی قوانین بانکی بپردازند و تعریف پویایی از نظام بانکی اسلامی ارائه دهند.

 

وی در ادامه عنوان کرد: علما و مراجع تقلید باید نظر واحدی ارائه دهند تا مردم دچار سردرگمی نشوند، مسؤولان اجرایی کشور باید متدین باشند و رفتار دینی داشته باشند.

 

استاد دانشگاه در پایان گفت: اگر قوانین و ضوابط بر اساس شرع باشد معاملات نیز اسلامی و شرعی می‌شود، مسؤولان باید قوانین را اجرایی کنند و به آن پایبند باشند و تنها به مکتوب کردن قوانین اکتفا نکنند و مسایل فیزیکی، معنوی و دینی را در جامعه عملی کنند./838/ت302/ح

ارسال نظرات