۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۸۴۹۰۹
در حرم مطهر امام خمینی؛

مراسم اختتامیه طرح ملی «رحله» برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه طرح ملی «رحله» با هدف حفظ چهار جزء قرآن کریم همراه با مفاهیم و ترجمه در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
طرح ملي رحله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآنی کشور در نشست خبری مراسم اختتامیه طرح ملی «رحله» با هدف حفظ چهار جزء قرآن کریم همراه با مفاهیم و ترجمه، که پیش از ظهر امروز چهارشنبه 11 شهریورماه در مرکز اتحادیه تشکل های قرآنی کشور برگزار شد، با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن، گفت: مدارس شبانه روزی بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) گام مثبت و ارزنده ای در زمینه فرمایش مقام معظم رهبری برداشته اند.

 

وی افزود: برگزاری کلاس های حفظ قرآن کریم از سوی مدارس شبانه روزی موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) در استهبان فارس طرح موفقی در دوره های شبانه روزی حفظ قرآن کریم داشته است.

 

حفظ چهار جزء قرآن کریم در دو ماه

مدیر اتحادیه تشکل های قرآنی گفت: برای عمومی کردن این طرح با مشکلاتی مواجه بودیم از جمله این که افراد شرکت کننده در این طرح که از دانش آموزان بودند باید به مدت یک سال مرخصی تحصیلی می گرفتند و از فضای تحصیلی جدا می شدند، از این رو برای عمومیت دادن به این طرح آن را کوچک سازی کردیم و طرح حفظ چهار جزء به مدت دو ماه اجرا شد.

 

محمدی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: در تابستان دانش آموزان و دانشجویان مشغله کم تری دارند و در ایام فراغت می توانند به حفظ قرآن کریم بپردازند.

 

وی با بیان اینکه این طرح به همت اتحادیه تشکل های قرآنی، موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س)، معاونت عترت قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است، خاطرنشان کرد: در تابستان امسال بالغ بر هزار و 500 نفر در این طرح شرکت کردند تا چهار جزء مهم از قرآن کریم را حفظ کنند.

 

گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم در کشور

مدیر اتحادیه تشکل های قرآنی هدف از اجرای این طرح را جریان سازی مثبت در حفظ قرآن کریم دانست و بیان کرد: قصد داشتیم بعد از اجرای این طرح موجی را در اذهان مردم برای ضرورت حفظ قرآن کریم ایجاد کنیم و بتوانیم در نقاط  مختلف کشور یک تربیت شده قرآنی را داشته باشیم تا حفظ قرآن کریم را در کشور گسترش دهد.

 

در ادامه این نشست خبری حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: برای شروع این طرح از بین متقاضیان مصاحبه و گزینش تخصصی به عمل آمد و عده ای از متقاضیان به دلیل عدم مهارت های لازم ریزش یافتند.

 

وی افزود: 32 استان مرکزی مسؤولیت این طرح را به عهده گرفتند که 29 مرکز اصلی به برادران اختصاص داشت و سه مرکز آن نیز به خواهران اختصاص داده شد، متقاضیان بین گروه سنی 14 تا 22 بودند و همه افراد در شمال و جنوب کشور می توانستند در این طرح شرکت کنند.

 

دعوت از مسوولان قرآنی در اختتامیه طرح رحله

مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) با بیان اینکه اختتامیه این طرح در روز 15 شهریور ماه از ساعت 9 الی 12 در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این برنامه به صورت اردوی تفریحی و زیارتی است و در اختتامیه از مسؤولان شاخص قرآنی از جمله نماینده فراکسیون قرآن عترت مجلس شورای اسلامی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و حجت الاسلام والمسلمین محمدی رییس سازمان اوقاف و امو خیریه به عنوان سخنران در مراسم اختتامیه دعوت به عمل آمده است.

 

حجت الاسلام شاهسونی بیان کرد: همخوانی یک صفحه از قرآن کریم به صورت ترتیل از برنامه های مراسم اختتامیه است و مراکز، موسسات و مدیران برتر قرآنی تقدیر به عمل می آید و گواهینامه طرح پایان دوره رحله به شرکت کننده گان اعطا می شود.

 

فعالیت قرآنی کار مشارکتی است

وی در ادامه تأکید داشت: فعالیت قرآنی کار مشارکتی است و باید به صوت ملی دنبال شود، موفقیت طرح رحله کار را برای مدیران قرآنی سنگین تر می کند.

 

مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) با تأکید براینکه باید مطالبات مقام معظم رهبری پیگیری شود، گفت: وظیفه اطلاع رسانی صحیح به عهده رسانه ها است تا دغدغه و مطالبه حضرت آقا را دنبال کنند از این رو امیدوار هستیم این طرح فراگیر شود و به نتایج ارزنده ای دست یابیم.

 

حجت الاسلام شاهسونی با انتقاد از بودجه های کمی که در رابطه با فعالیت های قرآنی در نظر گرفته می شود، بیان کرد: این افراد جهادگران قرآنی در کشور هستند و تاثیراتی که این گونه طرح ها بر روی این داشته بسیار بوده است و باید برای فعالیت های قرآنی اهمیت ویژه ای قائل شد.

 

وی طرح رحله را شروعی برای اینگونه فعالیت ها دانست و تأکید داشت: با اختتامیه این طرح کار تمام نخواهد شد، دستگاه شورای توسعه مسؤولیت سیاست گذاری را دارد و باید از این دستگاه مطالبه به عمل آید تا این طرح ها استمرار یابد و از ظرفیت های مردمی حمایت شود.

 

حضور پررنگ طلاب و روحانیان در اجرای طرح رحله

مدیر موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) در پاسخ به این سوال که حضور طلاب و روحانیان در این طرح تا چه میزان بوده است، اظهار داشت: مجریان طرح و مدیران این از طلاب و روحانیان حوزه علمیه بوده اند و در مجموع بیش از 80 درصد مجریان و مدیران طرح از طلاب و روحانیان حوزه علمیه هستند.

 

مرتضی خدمتکار مسؤول آموزش طرح رحله موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) در ادامه این نشست خبری گفت: مرحله دوم این طرح با حضور افرادی که طرح اول را با موفقیت گذرانده اند در تابستان سال آینده با چهار جزء بعد ادامه خواهد داشت، هر سال عده ای جدید در این طرح ثبت نام خواهند کرد و برنامه های ویژه ای برای این افراد که از نقاط  مختلف کشور هستند، داریم.

 

وی با بیان اینکه شرکت کنندگان در این طرح آموزش در طول سال از سوی مربیان قرآنی رصد خواهند شد، گفت: هر استادی به صورت تلفنی با شاگردانش در طول سال در تماس است تا به محفوظات شخص اضافه شود و در این طرح شرکت کنندگان بعد از گذشت شش تابستان حافظ کل قرآن کریم خواهند شد.

 

استفاده از کادر متخصص آموزشی

معاون آموزشی موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س) با بیان اینکه روش کار موسسه بیت الاحزان را همه موسسات هم انجام می دهند، افزود: اما امتیاز ویژه طرح موسسه بیت الاحزان کادر آموزشی و نیروهای تخصصی آن است که از مجریان این طرح هستند و خود نیز این مراحل را گذرانده اند.

 

خدمتکار با انتقاد از اینکه ما در کشور فقدان نیروی قرآنی داریم، بیان کرد:  به ویژه در بخش برادران مابا کمبود نیروی آموزشی مواجه هستیم و در رابطه به خواهران این مورد خدا را شکر با مشکل روبه رو نیستیم.

 

وی افزود: در مدارس شبانه روزی بیت الاحزان نیروها را بورسیه می کنند و سپس به موسسه باز می گردند و نیرو دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از میزبانان این طرح آموزشی بوده است.

 

معاون آموزشی موسسه بیت الاحزان حضرت فاطمه الزهرا (س)، انتقال تجربیات آموزش قرآنی را مهم دانست و گفت: اگر این موسسات تجربیات خود را به خوبی انتقال دهند کمک به اجرای اینگونه طرح ها برای گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم به عمل می آید./818/201/ب1

ارسال نظرات