۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۲۸۵۰۳۱

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ ثبت دو وقف برای ساخت بیت الزهرا و بیت الرقیه در جاجرم، حضور کاروان های دین، نشاط و زندگی در روستاهای شیروان و کمک 10 میلیاردی خیران تهران به اهالی یک روستای فاروج از جمله عناوین مهم ترین اخبار فرهنگی استان خراسان شمالی هستند.
اخبار كوتاه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام محمد صالحی نیا، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جاجرم از ثبت دو وقف جدید در این شهرستان طی هفته جاری خبر داد.

 

وی با بیان اینکه وقف های ثبت شده شامل 400 متر مربع زمین در روستای قلی و یک قطعه زمین در جاجرم است، اظهار کرد: نیت واقفان جدید، ساخت بیت الرقیه(س) و بیت الزهرا(س) در این شهرستان است.

 

حجت الاسلام صالحی نیا افزود: با توجه به مشکلات جامعه انتظار است وقف های جدید متناسب با نیاز روز از جمله تأمین هزینه حوزه های علمیه، تحصیل دانشجویان، ایتام، ازدواج و بیماران، ترویج قرآن و عترت اهل بیت(ع) باشد.

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون سه وقف جدید در این شهرستان ثبت شده است، اضافه کرد: اکنون در شهرستان جاجرم 250 موقوفه و 10 بقعه متبرکه وجود دارد.

 

حضور کاروان های دین نشاط زندگی در روستاهای محروم شیروان

رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان گفت: کاروان های «دین، نشاط، زندگی» تابستان امسال در روستاهای محروم این شهرستان حضور یافتند.

 

حجت الاسلام محمود عزیزی با اشاره به حضور همه ساله این کاروان ها در فصل تابستان اظهار کرد: امسال شش کاروان در شش روستای محروم شهرستان که روحانی ندارد و همچنین سایت عشایری دوین حضور یافتند.

 

وی اعضای هر کاروان را شامل یک روحانی و یک ارزیاب عنوان کرد و گفت: این کاروان ها با هدف ایجاد شور و نشاط و غنی سازی اوقات فراغت در روستاها برنامه اجرا می کند که امسال در مناطق مزبور بیش از 600 مخاطب در روستاهای مختلف داشته ایم.

 

حجت الاسلام عزیزی افزود: آشنایی با مباحث اخلاقی و آداب اسلامی، ارائه فهم صحیح شریعت، الگوی عملی از سیره عصمت و طهارت (ع) به کودکان و نوجوانان، جریان سازی فرهنگی در روستاها و جذب حداکثری مخاطب با سلیقه های متنوع در برنامه ها با محوریت روحانیون اعزامی به روستاها را از اهداف این برنامه برشمرد.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شیروان معرفی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و اندیشه های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به نسل جوان و نوجوان، ساماندهی، سازماندهی، توسعه و آسیب زدایی فعالیت های فرهنگی، تلاش برای توسعه حجاب و عفاف با رویکرد فرهنگ سازی و مقابله با تهاجم فرهنگی را از جمله اهداف طرح کاروان های دین، نشاط و زندگی ذکر کرد.

 

فاروج رتبه نخست ساماندهی گلزار شهدا را در خراسان شمالی دارد

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران فاروج گفت: هم اکنون این شهرستان با ساماندهی 85 درصد از گلزار شهدا رتبه نخست استان را در این بخش دارد.

 

موسی درگاهی اظهار کرد: از مجموع 35 گلزار شهدای شهرستان،30 گلزار ساماندهی شده است.

 

وی افزود: گلزارهای ساماندهی نشده در شهرستان مربوط به روستای بهار اسطرخی و کلاته شاه میر با دو شهید، تیتکانلو با 11 شهید، تک مزاره ای در روستای مایوان و شش شهید در داخل بنای امامزاده بیرک باش محله است.

 

این مسؤول با اشاره به تکمیل ساماندهی چهار گلزار از شهدای این شهرستان که پارسال آغاز شد و در نیمه اول امسال به پایان رسید افزود: برای این پروژه ها در مجموع، یک میلیاردو 458 میلیون ریال هزینه شده است.

 

درگاهی اظهار امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات پنج پروژه باقی مانده هم در سال های آتی ساماندهی شود.

 

کمک 10 میلیارد ریالی خیران تهران به اهالی یک روستای فاروج

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)خراسان شمالی گفت: خیران تهرانی 10میلیارد ریال به اهالی روستای دالنجان کردیه از توابع فاروج کمک کردند.

 

عباس اهرابی اظهار کرد: تاکنون خیران تهرانی برای رفع آثار محرومیت از چهره روستای دالنجان کردیه افزون بر 20 میلیارد ریال هزینه کرده اند.

 

وی افزود: هم اکنون واحدهای خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد روستای دالنجان کردیه 40 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

اهرابی اصیلی گفت: هم اکنون از مجموع 40 واحد در حال ساخت، 10 واحد به پایان رسیده ولی هنوز زیر ساخت های لازم برای نقل مکان روستاییان فراهم نشده است.

 

وی با اشاره به مشکل آب رسانی در این روستا اظهار کرد: خیران تعهد کردند تا شش میلیارد و 500 میلیون ریال برای آبرسانی و ساماندهی فاضلاب و آب های سطحی روستایی پرداخت کنند.

 

اهرابی افزود: با تخصیص سه و نیم میلیارد ریال اعتبار دیگر بزودی کار حصار کشی منازل مددجویی آغاز می شود.

 

وی به سایر اقدامات جدید برنامه ریزی برای این روستا اشاره کرد و گفت: ساخت مسجد با 150 متر زیر بنا و ساخت مدرسه از سایر تعدات خیران در این حوزه است که بزودی کار اجرایی آن آغاز می شود.

 

اهرابی همچنین از واگذاری یک ترانس برق، 300 میلیون ریالی از سوی یکی از این خیران برای تامین برق 40 واحد در حال ساخت خبر داد و اظهار کرد: این روستا به نمونه ای برای طرح های اشتغالزایی تبدیل خواهد شد.

 

گفتنی است، خانوارهای ساکن در روستای محروم دالنجان کردیه، 40 خانوار مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و 40 خانوار هم از اقشار آسیب پذیر هستند و طرح جابه جایی فضای مسکونی روستای دالنجان از پایین دست روستا به بالا دست آن از سال 92 آغاز شد.

 

با احتساب کمک های موردی به نیازمندان 130 هزار نفر از جمعیت 867 هزار نفری خراسان شمالی زیر پوشش کمیته امداد هستند./9314/پ203/ب2

ارسال نظرات