۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۸۵۱۹۳
امام جمعه بابل:

حیات طیبه دستاورد بزرگ سبک زندگی اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل سبک زندگی اسلامی را برای رسیدن به آرامش و رضایت درونی انسان دانست و گفت: سبک زندگی اسلامی موجب رسیدن انسان به آرامش، زندگی سعادتمندانه و حیات طیبه می شود.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در سلسه مباحث سبک زندگی در جمع طلاب این شهرستان، هدف سبک زندگی اسلامی را رسیدن به حیات طیبه و زندگی متعالی عنوان کرد و گفت: بر اساس آیه 97 سوره مبارکه نحل، حیات طیبه و زندگی سعادتمندانه آرزوی همه انسانها است و از این رو دین اسلام، برنامه مدونی را برای رسیدن به سعادت حقیقی برای بشر تدوین کرد.

 

وی زمینه ساز زندگی سعادتمندانه و حیات طیبه را عمل صالح و کار نیک عنوان کرد و افزود: حیات طیبه، عطای پروردگار متعال به انسانهایی است که با عمل صالح به دستورات اسلام برای زندگی در دنیا عمل کنند.

 

مسؤول مدارس علمیه خاتم الانبیا و الزهرای بابل با بیان این مطلب که منظور از حیات طیبه احساس رضایت انسان در زندگی است، خاطرنشان کرد: رضایتمندی از زندگی مادی و تلاش برای کسب رضای الهی موجب لذت بردن از حیات انسان می شود و تجربه بشری نیز به این نکته تاکید می کند.

 

وی ادامه داد: منظور از حیات طیبه مورد نظر انسان؛ داشتن رضایت و خشنودی از عنایت خداوند در زندگی دنیایی و مادی است.

 

حجت الاسلام روحانی با رد تفکر برخی که تنها داشتن اموال و دارایی را خوشبختی می دانند، تاکید کرد: بسیاری از افراد مرفه متول از زندگی خود راضی نیستند اما در مقابل بسیاری از افراد که چندان بهره مند از مواهب مادی دنیایی نیستند، از زندگی خود ابراز رضایت می کنند.

 

وی داشتن طبع غنی و سیر بودن دل و چشم از مواهب مادی را موجب آرامش در زندگی دانست و تصریح کرد: قناعت سرچشمه بسیاری از آرامش های روحی و روانی در زندگانی افراد است زیرا براساس آیه 22 سوره مجادله کسانی که از نعمت های خدا رضایت دارند، خداوند نیز نسبت به آنها راضی است.

 

امام جمعه بابل با اشاره به این مطلب که خداوند متعال حزب الله بودن افراد را در زمره رضایت متقابل بین خود و خلق خود می داند، افزود: گواراترین زندگی برای انسان آن است که به آنچه خدا برای او قرار داده، راضی باشد.

 

وی با رد برخی نظریه پردازان مادی که مساله رضایت را در مسائلی مانند ژنتیک و هورمون می دانند، گفت: بر خلاف نظر برخی از نظریه پردازان مادی که علت مساله رضایت را ژنتیکی و هورمونی می پندازند، رضایتمندی انسان به نوع نگرش و اندیشه او درخصوص زندگی بر می گردد.

 

حجت الاسلام روحانی در تشریح این مساله ضمن بیان مثالهایی از زندگی پرفراز و نشیب افراد مختلف، خاطرنشان کرد: از دیدگاه اسلام، انسان در زمان به دست آوردن موفقیت و نیز مصائب و بلا باید شکرگذار و راضی باشد زیرا تجربیات حاصل از شکست ها، موجب ارتقای جایگاه انسان و بالا رفتن ظرفیت درونی به سوی موفقیت های بزرگ می شود.

 

وی ادامه داد: زمانی احساس رضایت یک انسان در زندگی فراهم می شود که اندیشه و تفکر خود را کنترل کند و مصائب نتواند او را به زمین بزند.

 

استاد حوزه علمیه بابل انسان را موجودی نامحدود ولی زندگی مادی دنیا را محدود عنوان و تاکید کرد: به دلیل ارزش والا و جایگاه انسان در عالم، یک فرد نباید خود را در زندگی و حصار مادی اسیر کند بلکه اگر اراده انسان با اراده الهی گره بخورد؛ موجب شگفتی های بزرگ در عالم می شود.

 

وی افزود: بعضی از انسانها با غفلت از نفس سیری ناپذیر خود، زندگی را با خواب و خیال گره می زنند و تمام تلاش خود را برای به دست آوردن مواهب مادی صرف می کنند در صورتی که هیچگاه به رضایت نهایی نمی رسند.

 

حجت الاسلام روحانی حیات طیبه را طی کمالات معنوی بیان کرد و گفت: دریک نگاه کلی آنچه می تواند رضایت یک انسان فراهم کند، تطبیق واقعیت ها و حقایق عالم با وجود خود است زیرا زندگی دنیایی با مرگ انسان پایان می یابد اما حیات بعدی انسان با روح انسان ادامه می یابد.

 

وی دینداری را موجب رضایت درونی دانست و تاکید کرد: توکل به خداوند در سختی ها و مشکلات زندگی موجب آرامش روحی می شود و بنابراین انسانهای دیندار از زندگی و نعمتهای مادی احساس رضایت می کنند./1313/202/ب1

ارسال نظرات