۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۸۵۹۹۸
14 کلید طلایی سلامت؛

رعایت نکات ساده بهداشتی رمز سلامتی در ایام حج

خبرگزاری رسا ـ مدیر عملیات پزشکی حج گفت: علی رغم تلاش های دولت عربستان سعودی برای تأمین امکانات بهداشتی درمانی، ایام حج بستر مناسبی برای گسترش بیماری ها فراهم می آورد.
مرکز پزشکي حج و زيارت

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج از مکه مکرمه، دکتر پیرحسین کولیوند با بیان این نکته که احتمال انتقال عفونت در مکان های شلوغ بیشتر است افزود: میکروب ها در موارد زیر به طور مستقیم انتشار می یابند: هنگام صحبت کردن و سرفه کردن بخصوص و در هنگام بوسیدن یا استفاده از لیوان یا قاشق و چنگال مشترک.

 

وی خاطر نشان کرد: با جلوگیری از تماس نزدیک زایرین با افراد بیمار و جلوگیری از حضور بیماران در جمع افراد سالم می توان بیماری را محدود کرد. کولیوند همچنین گفت شستن دست ها با صابون نیز به میزان چشمگیری از انتشار عفونت جلوگیری می کند.

 

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج وزیارت در نهایت 14 نکته ساده بهداشتی زیر را برای سلامتی در طول حج پیشنهاد کرد:

 

1- دست‌ها خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. عامل اکثر بیماری ها در دوران حج؛ رعایت نکردن همین نکته ساده است.

2- استراحت کافی داشته باشید: زوار حتما در طول روز چند ساعتی را به خواب و استراحت کامل بپردازند و نظم استراحت معمول خود را حفظ کنند.

3- سالم بخورید و در مصرف غذا به خصوص نوشابه های گازدار احتیاط کنید. تا می‌توانید میوه و مرکبات مصرف کنید؛ اما در خوردن موز احتیاط کنید تا دچار یبوست نشوید.

4- از گرما اجتناب کنید: بکوشید در ساعات بسیار گرم روز از هتل خارج نشوید.

5- هرگز سیگار نکشید.

6- سالم بنوشید: استفاده از نوشیدنی‌های گازدار در حج به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. سعی کنید از آب یا دوغ کم‌نمک استفاده کنید.

7- روزانه استحمام کنید: حتی‌الامکان روزی یک بار باید استحمام کنید، زیرا بوی نامطبوع پا و بدن شما دیگران را ‌آزار می‌دهد.

8- از باد سرد پرهیز کنید:با بدن گرم و عرق کرده در مقابل هوای سرد کولر‌های گازی قرار بگیرند چرا که سبب سرماخوردگی خواهد شد.

9- لباس تمیز بپوشید: حجاج باید لباس‌های خود را مرتب تعویض کنند ولی آنها را برای خشک کردن در هر جایی پهن نکنند.

10- ناخن‌ها را کوتاه کنید: میکروب‌ها، چرک‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌توانند زیر ناخن بلند جمع شده و باعث بروز بیماری شوند.

11- از کفش مناسب استفاده کنید: از کفشی استفاده کنید که هیچ‌گونه‌ فشاری‌ به‌ پا وارد نکرده‌ و سبب‌ تغییر فرم‌ طبیعی‌ استخوان‌ بندی‌ پا نشود.

12- از وسایل شخصی خود استفاده کنید: حوله‌ تمیز، سجاده، مسواک، قاشق و لیوان شخصی همواره به همراه داشته باشید

13- مسواک بزنید و تا می توانید آب نمک غرغره و استنشاق کنید.

14- به توصیه های پزشک مجموعه خود عمل کنید: پزشک، امین شماست، بیماری های خود را با او درمیان بگذارید و به توصیه های او عمل نمایید./1330/د101/ی

ارسال نظرات