۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
کد خبر: ۲۸۶۷۲۷
پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان تشریح کرد؛

مهم‌ترین لوازم تکاپوی علمی در حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت: لازم است مدیران دغدغه های مالی و نیازهای معنوی طلاب را با برنامه ریزی دقیق و فعال و پیش رو تامین کنند.
مهدي نريماني

حجت الاسلام مهدی نریمانی، پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: برای ایجاد تکاپوی علمی  طلاب، مولفه های متعددی باید کنار هم جمع شوند تا به نتیجه رسید.

 

وی تصریح کرد: سه ضلع اصلی تشکیل حوزه های علمیه ،طلاب و اساتید و مسؤولان هر کدام در ایجاد و ادامه این تکاپو نقش و وظیفه مهمی به عهده دارند.

 

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان با توجه به این مثال طلبه ای که قصد دارد پایان نامه بنویسد نقش سه ضلع حوزه در ایجاد تکاپو این گونه ترسیم می شود، یادآور شد : مسؤولان حوزه باید بانک اطلاعات جامعی از موضوعات مورد ابتلای دستگاه ها و نهادهای اجتماعی مثل قوه قضاییه ،شهرداری، وزارت خانه ها، نیروهای مسلح ایجاد کرده باشند.

 

حجت الاسلام نریمانی افزود: استاد باید طلبه را ترغیب و تشویق به نگارش در زمینه موضوعات به روز و مبتلا به کند و منابع مختلفی در این زمینه به او معرفی کند.

 

وی خاطر نشان کرد: طلبه باید موضوع مناسب را انتخاب کند و تلاش کند با تحقیق و تلفیق کامل موضوع را به سرانجام برساند.

 

نشاط طلبگی

طلبه مقطع خارج حوزه علمیه خراسان نشاط طلبگی را استوار بودن در برابر همه سختیها و کارشکنی ها و به تعبیر روایات "الجبل الراسخ" بودن دانست و یادآور شد :از ارکان نشاط طلبگی تلاش برای تفقه در دین و جمع بین اضداد یعنی موفقیت در درس و زندگی شخصی و تبلیغ می باشد.

 

وی گفت: نشاط طلبگی یعنی نق نق کردن و عادت به گله نکردن و دوری از هر چیزی که ما را از هدف دور می کند.

 

وظایف  متقابل مدیران حوزه و طلاب

پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان یادآور شد :مدیران لازم است دغدغه های مالی و نیازهای معنوی طلاب را با برنامه ریزی دقیق و فعال و پیش رو تامین کنند.

 

حجت الاسلام نریمانی در ادامه خاطر نشان کرد: طلبه ها باید از فضای مجازی اگر چه  با اشکال هایی مواجه است حداکثر استفاده را ببرند و به دور از راحت طلبی، به فکر علم اندوزی و کسب اخلاق نیک باشند تا نیازهای جامعه بشری را تامین کنند و از دین مظلوم اسلام ،دفاع صحیح کنند.

 

استادحوزه علمیه خراسان تصریح کرد: به هر حال محصول های  اصلی حوزه که بر تارک جهان درخشیدند اکثرا با تحمل سختی و مشقت و نداری به این مقام نائل شدند.

 

حجت الاسلام نریمانی گفت : هر کس وظیفه ای دارد که کوتاهی یکی از دو طرف دلیل و مجوزی برای کوتاهی طرف مقابل نخواهد بود./859/302/ب3

ارسال نظرات