۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۲۸۶۷۴۴
آیت الله شبستری:

فعالیت های فرهنگی و قرآنی سبب پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: فعالیت های فرهنگی چون مسابقات قرآنی و کلاس های عقیدتی عامل پیشگیری بسیاری از ناعدالتی ها و ناهنجاری ها است.
افتتاحيه مسابقات قرآني دستگاه قضاء آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، صبح امروز در آیین افتتاحیه مسابقات قرآن کریم دستگاه های قضائی، با اشاره به منزلت و جایگاه حقیقی قرآن کریم، اظهار داشت: قرآن کریم برای خود چهار وصف را بیان می کند.

 

وی نخستین ویژگی کتاب شریف قرآن کریم را پند و اندرز بودن آن عنوان کرد و افزود: تنزل قرآن برای تمام بشریت است، اما این کتاب برای کسانی قابل استفاده است که مؤمن و اهل تقوا باشند، از این رو قرآن را با وصف پند و اندرز معرفی می کند، پند و اندرز در جایی استعمال می شود که مؤثر باشد.

 

عضو خبرگان رهبری قرآن را درمان بیماری های قلبی و در برخی موارد بیماری جسمی دانست و ابراز داشت: انس با قرآن کریم امراض قلبی مانند حسد و کینه و دیگر موارد را از میان می برد، قرآن کتاب شفا بخش است و تنها داروی بیماری نیست.

 

وی ذکر الهی را عامل آرامش روانی و روحی خواند و تصریح کرد: یاد الهی و ذکر مبدأ و معاد خود پیشگیرنده است، از این رو در بعد پیشگیری تشکیلات قضائی که بر اساس قانون اساسی در قوه قضائیه مد نظر قرار گرفته است، باید از این بعد قرآن کریم و ذکر الهی از ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری کرد.

 

امام جمعه تبریز اذعان داشت: فعالیت های فرهنگی چون مسابقات قرآنی و کلاس های عقیدتی عامل پیشگیری بسیاری از نا عدالتی ها است، به ویژه برای قضات که باید همیشه بر اساس عدالت کار خود را به انجام برسانند.

 

وی ویژگی دیگر قرآن کریم را هدایت گر بودن آن خواند و تأکید کرد: هدایت به معنای ارائه راه صحیح و ایصال به مطلوب هر دو در قرآن کریم است، از این رو انس با قرآن انسان را در معرض هر دو هدایت قرار می دهد.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بیان ویژگی چهارم قرآن کریم، آن را رحمت دانست و خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام بر اساس این کتاب شریف دین رحمت است، دین اسلامی دین محبت و عاطفه و مخالف با تروریسم است.

 

وی کشور های غربی، آمریکایی و رژیم صهیونیستی را کشورهای تروریستی دانست و تصریح کرد: تروریسم واقعی با حمایت کشورهای غربی، آمریکایی شکل گرفته است که در گوشه و کنار جهان آثار جنایت آن های به ویژه در فلسطین مشاهده می شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به جنبه های رحمت دین اسلام، افزود: توصیه به رفتارهای رحمانی در جنگ با طرف مقابل و برخورد با اسیران نشان از ویژگی رحمت قرآن و دین اسلام است.

 

وی با انتقاد از کاهش توجه به مفاهیم قرآنی و تفسیری، ادامه داد: توجه به تفسیر قرآن با وجود کتب تفسیری چون المیزان، نور و نمونه آسان است، این تفسیرها باید در هر خانه‌ای باشد تا انس با مفاهیم قرآن راحت‌تر تحقق یابد./854/202/ب1

ارسال نظرات