۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۸۶۸۳۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

تبعیت از ولایت فقیه ناظر بر حجیّت است، نه عصمت

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که بین عصمت و حجیّت تفاوت وجود دارد و نظر ولی فقیه حجت است، گفت: معنای ولایت فقیه این است که در نهایت یک نفر حرف آخر را در مسائل کشور بزند که این در همه کشورها وجود دارد اما جمهوری اسلامی می گوید آن یک نفر، فردی مجتهد و عادل باشد.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در افتتاحیه همایش تکریم خادمان اهل بیت(ع) عضو کمیته امداد امام خمینی(ره) که در اردوگاه ثامن الائمه مشهد در حال برگزاری است، به پاسخگویی نسبت به برخی شبهات مطرح در مسائل دینی پرداخت و گفت: می گویند «اگر ولی فقیه معصوم نیست پس چرا ولایتش مطلقه است؟»؛ پاسخ این است که بین عصمت و حجیّت تفاوت وجود دارد و نظر ولی فقیه حجت است.

 

وی با بیان مثالی برای توضیح نکته مذکور، افزود: پزشکان هم معصوم نیستند و ممکن است دارو را اشتباه تجویز کنند اما حرف آن ها حجت است؛ پزشک در علم طب بر مرجع تقلید هم حجت است و مرجع تقلید وقتی بیمار شود از پزشک تقلید می کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: معنای ولایت فقیه این است که در نهایت یک نفر حرف آخر را در مسائل کشور بزند که این در همه کشورها وجود دارد اما جمهوری اسلامی می گوید آن یک نفر، فردی مجتهد و عادل باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: قرآن کتابی است که در هر کلمه اش دریایی از حرف نهفته است و با هر بار خواندن قرآن، نکته ای از آن فهمیده می شود که دلایل علمی آن شاید صدها سال پس از مرگ ما کشف شود.

 

وی با اشاره به آیه شریفه «مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً» افزود: پیامبر(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند «اگر خداوند یک نفر را به وسیله تو هدایت کند، ارزشش از هرچه خورشید به آن می تابد بیشتر است.»

 

این مفسر برجسته قرآن کریم در توصیه به مبلغان فرهنگی حاضر در این همایش گفت: اگر می خواهید در تبلیغ خود داستان نقل کنید، از کتاب «داستان راستان» نقل کنید چرا که اسلام شناسی مانند شهید مطهری آن ها را انتخاب کرده است؛ همچنین اصلا خواب ها را عنوان نکنید چرا که یا دروغ است و یا اگر صادقه هم باشد یک هفتادم است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی «پوشیدن لباس روشن»، «کوتاه و روان سخن گفتن» و «تنوع در زمینه های سخنرانی» را از عوامل تأثیرگذار در تبلبغ دانست و اظهار کرد: به گونه ای باید سخن گفت که عوام بفهمند و خواص بپسندند./820/202/ب1

ارسال نظرات