۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۲۸۷۶۶۵
استاد توکل:

واجبات و مستحبات نورانیت‌ زا و اعمال گناه آلود ظلمت زا هستند

خبرگزاری رسا ـ سخنران بعثه مقام معظم رهبری گفت: مرحله ملکات مرحله انقلاب در باطن است و مراد این است که در این مرحله آنچنان باطن به خود نورانیت می گیرد که حجاب باطن کنار می رود و اگر از باطن حجاب کنار رود از ظاهر هم حجاب کنار می رود.
سيد رحيم توکل

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید رحیم توکل سخنران بعثه مقام معظم رهبری در جمع پر شور عزاداران حسینی در صحن حرم امام حسین علیه السلام گفت: بحث ما این بود که عالم دنیا، عالم حجاب است و عالم بعد از مرگ، عالم شهود است و کاری می خواهیم کنیم که عالم دنیا، برای ما عالم شهود شود و حجاب همین جا از دیده های ما کنار برود. همچنین درباره نسبت روح و جسم تعبیر شد که روح فرمانده است و جسم آلت و ابزار روح است و فرمان روح را اجرا می کنند

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر اعمال ما مثبت باشد اثر آن در روح جمع می شود و اگر ظلمت زا باشد، ظلمت ها در روح ما جمع می شود، بنابراین روح محل تجمع نورانیت های اعمال مثبت و ظلمت های اعمال ناپسند ما است.

 

وی افزود: نکته ای دیگر این بود که چه کنیم این پرده ها کنار رود؟ به این نتیجه رسیدیم که انجام و واجبات و مستحبات نورانیت زا و اعمال گناه آلود ظلمت زا هستند.

 

این استاد اخلاق حوزه ابراز داشت: اگر باطن نورانیت گرفت سیر چهار مرحله ای دارد، اول، اثرات سطحی است بعد عمقی می شود و سپس اثرات به حالت استقرار و رسوخ در روح تبدیل می شود و در مرحله آخر به حد ملکات می رسد.

 

وی افزود: مرحله ملکات مرحله انقلاب در باطن است و مراد این است که در این مرحله آنچنان باطن به خود نورانیت می گیرد که حجاب باطن کنار می رود و اگر از باطن حجاب کنار رود از ظاهر هم حجاب کنار می رود، اما این موضوع به تنهایی کفایت نمی کند، ما باید از اعمال ظلمت زا هم خود را دوری کنیم.

 

سخنران بعثه مقام معظم رهبری افزود: ما در اعمال نورانیت زا مشکل نداریم موضوعی که برای ما مشکل ایجاد می کند اعمال ظلمت زا هستند، روز گناهی انجام می دهیم، شب توبه می کنیم و پرونده را پاک می کنیم و دوباره روز دیگر با اعمال گناه آلود پرونده خود را سیاه می کنیم.

 

وی افزود: این رفتار سیر معنوی نیست و درجا زدن است و اگر در صدد رسیدن به مرحله ملکوت هستیم باید اعمال خود به سمت اعمال نورانیت زا و خودداری از اعمال ظلمت زا سوق دهیم./1330/د102/ی

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات