۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۸۷۸۳۱

چند خبر فرهنگی از خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ درخشش قرآن آموزان شیروانی در مسابقات کشوری، حذف اسامی بیگانه از سردر مغازه ها، نمایشگاه خیریه عکس در اسفراین و برپایی نمایشگاه تخصصی دفاع مقدس در بجنورد از جمله اخبار فرهنگی استان خراسان شمالی هستند.
اخبار كوتاه خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، قاسم کاظمی گلیان رییس مرکز آموزشی فرهنگی سمای شیروان گفت: مرکز آموزشی فرهنگی سمای شیروان در هشتمین جشنواره سراسری قرآن در سما که در استان یزد برگزار شد، خوش درخشید.

 

وی اظهار کرد: این دوره از مسابقات با حضور 391 نفر از کارکنان، دانشجویان و دانش آموزان منتخب استانی مراکز آموزشی و فرهنگی سمای سراسر کشور در شش سطح قرائت به روش تحقیق، مفاهیم، حفظ و ترجمه، قرائت به روش ترتیل و تفسیر و پژوهش برگزار شد.

 

این مسؤول گفت: در بخش کارمندان در رشته قرائت به روش تحقیق اسماعیل نیک فهم رتبه اول، در رشته قرائت به روش ترتیل حسینعلی ظفری رتبه دوم، در رشته حفظ و ترجمه محمد صفایی رتبه سوم ودر بخش دانش آموزی در رشته مفاهیم فاطمه الله وردی زاده رتبه دوم کشور را کسب کردند.

 

کاظمی افزود: از شش نفر اعزامی به این دوره از مسابقات چهار نفر حائز رتبه های اول تا سوم کشور شدند.

 

 

اسامی بیگانه از سردرب مغازه ها حذف می شود

جواد نظری، رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج گفت: اسامی بیگانه از سردرب مغازه ها حذف می شود.

 

وی در جلسه مقابله با عناوین و القاب بیگانه ادامه داد: القاب و عناوین بیگانه نباید جایگاهی در فرهنگ جامعه داشته باشد و موارد موجود بایستی با جایگزینی اصطلاحات مناسب فارسی اصلاح شود.

 

نظری افزود: اداراتی که به کارگاه ها، کارخانه ها، اماکن تولیدی و تجاری و خدماتی پروانه تاسیس و پروانه کسب یا بهره برداری یا اجازه تولید و ادامه فعالیت می دهند می بایست پیش از صدور پروانه و اجازه فعالیت به متقاضیان، ابلاغ کنند تا نسبت به استعلام نام موسسه یا محصولات خود و گزینش نام فارسی از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان ها اقدام کنند.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج افزود: استفاده و بکارگیری عناوین بیگانه در سردرب مغازه ها، کارگاه ها، کارخانه ها و اماکن تولیدی و تجاری ممنوع است و مدیران این اماکن بایستی از عناوین فارسی بجای وازه های بیگانه در سردرب واحدهای تجاری خود استفاده نمایند.

 

وی افزود: امید است با توجه به تفاهمنامه ای که با اتاق اصناف شهرستان منعقد خواهد شد بتوانیم از بکارگیری عناوین و القاب بیگانه در شهرستان جلوگیری کنیم.

 

 

نمایشگاه عکس خیریه «یک قاب زندگی»

رضا ارغیانی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین از برگزاری نمایشگاه عکس خیریه «یک قاب زندگی» در مجتمع فرهنگی و هنری نسیم اسفراین خبر داد و افزود: این نمایشگاه خیریه با هدف حمایت ازکودکان بد سرپرست اسفراین به همت انجمن عکاسان این شهرستان برپا شد.

 

وی اضافه کرد: 45 اثر از 15 عکاس اسفراینی با موضوع طبیعت و حیات وحش اسفراین در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

 

ارغیانی خاطر نشان کرد: علاقه مندان به هنر عکاسی می توانند تا هفتم مهر ماه از ساعت 16 تا 20 از این نمایشگاه دیدن کنند.

 

 

برپایی نمایشگاه تخصصی دفاع مقدس در بجنورد

احیامحمد امیری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی با تشریح برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در استان، اظهار کرد: هدف تمامی این برنامه ها، به نمایش درآمدن دستاوردهای دفاع مقدس توسط جوانان و تبیین قدرت دفاعی است.

 

وی با بیان اینکه امسال هفته دفاع مقدس، هشت روزه  اعلام شده است، عنوان کرد: در طول این مدت برنامه های شاخص با حضور مدیران کل، مسؤولان و عموم مردم اجرا می شود.

 

امیری دیدار با امام جمعه بجنورد و همچنین دیدار با آیت الله مهمان نواز، نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، در روز 30 شهریور را از جمله این برنامه ها اعلام کرد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، با اشاره به رژه نیروهای مسلح در روز 31 شهریور و در محل بلوار مصلی مرکز استان، از مردم همیشه در صحنه بجنورد دعوت کرد تا با حضور گسترده خود، اقتدار و مانور فرزندان انقلاب را از نزدیک ببینند.

 

وی همچنین از برپایی چندین نمایشگاه تخصصی خبر داد و عنوان کرد: شاخص ترین آنها، نمایشگاه تخصصی ابزار و ادوات جدید دفاعی است که در محل زمین خالصه مقابل ترمینال مرکز استان، به صورت شبانه روزی آماده استقبال و بازدید علاقه مندان و مردم است.

 

امیری رژه نیروهای مسلح، صبحگاه مشترک ارتش و مراسم غبارروبی گلزار شهدا همزمان با روز عید قربان را از دیگر برنامه های محوری در هفته بزرگداشت دفاع مقدس نام برد و اضافه کرد: مسابقات ورزشی از جمله تیراندازی و دو و میدانی با لباس و تجهیزات نظامی نیز از جمله برنامه های ورزشی است که در هفته دفاع مقدس در استان برگزار خواهد شد.

 

وی از برگزاری همایش بزرگ زنان و تجلیل از زنان ایثارگر نیز خبر داد و اعلام کرد: این همایش در روز سوم هفته دفاع مقدس و با سخنران خارج از استان در یکی از تالارهای بجنورد برگزار خواهد شد.

 

سرهنگ امیری همچنین از برگزاری همایش دیگری با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی خبر داد و گفت: این همایش نیز در محل مسجد انقلاب بجنورد و با سخنرانی یکی از فرماندهان دفاع مقدس برگزار می شود./9314/203/ب3

ارسال نظرات