۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۸۸۰۶۱
حجت الاسلام فرحزاد مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مسائل اخلاقی و تهذیب نفس در فضاهای آموزشی/ بی‌تقوایی عامل اصلی بروز معضلات اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر توجه جدی تری بر مسأله تزکیه و تهذیب نفس در کنار علم آموزی گفت: خداوند علم و تزکیه را در کنار هم بیان کرده است ولی متأسفانه ما در مسائل آموزشی خیلی سرمایه‌گذاری کرده ایم که حتی در حوزه نیز ورود پیدا کرده، ولی درباره مسائل اخلاقی و تهذیب هیچ سرمایه گذاری نشده است.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام حبیب‌الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم در جمع اساتید خواهر حوزه های علمیه شهرستان نجف‌‌آباد که امروز در محل حوزه علمیه زهراییه برگزار شد، درباره رموز سرافرازی دنیا و آخرت گفت: تقوا از وصیت هایی است که خداوند در آیات قرآن بیش از هر امر دیگری به آن سفارش کرده حتی در بعضی آیات سه بار توصیه به تقوا شده است.

 

وی در معنای تقوا افزود: تقوا یعنی کنار امور روزمره کنار امر معاش و معاد، امر و فرمان الهی را فراموش نکنیم و در روایت آمده است، مهم‌ترین واجبات ذکر و یاد خداست و منظور از یاد خدا، تنها ذکر زبانی و لفظی نیست، یاد خدا در موقع حلال و حرام، همان مراقبه و محاسبه و داشتن تقوا است.

 

بی تقوایی عامل اصلی بروز معضلات اجتماعی است

حجت الاسلام فرحزاد عامل اصلی در بروز معضلات اجتماعی در یک جامعه اسلامی را دوری از تقوا بیان داشت و افزود: اگر جامعه ما که معمولاً معتقد به مبانی دینی هستند، در بسیار از معضلات و آسیب های اجتماعی و خانوادگی فساد، فحشاء، بی برکتی ها، دچار مشکل شده است، بر اثر بی تقوایی و پرهیز نکردن از گناه است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در روایتی از حضرت علی وارد شده است که آیه ای در قرآن است که اگر شرق و غرب عالم به آن چنگ بزنند، برطرف کننده همه مشکلاتشان و ناهنجاری ها و دارویی برای درمان همه امراض است، آیات «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَعَل لَّهُ مخَرَجًا*وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَتَسِبُ» است.

 

استاد حوزه علمیه قم از دیگر علل بروز مشکلات دنیایی را نافرمانی الهی برشمرد و گفت: مشکل برزگ ما این است که فرمان نمی بریم و اکثر قریب به اتفاق ما نوکر زمان هستیم نه نوکر امام زمان و کسانی هستند که نان را به نرخ روز می خورند و تحت شرایط زمان رفتار می کنند، و همین امر یکی از علل بی تقوایی است در حالی که انسان باید در هر زمان و شرایطی تنها رضای الهی را مدنظر قرار دهد.

 

وی در ادامه بیان داشت: پایه ریزی زندگی بر این اساس باشد که تنها به خاطر رضای الهی هر کاری را انجام دهیم، نوکر خدا باشیم و ببینیم خدا چه می خواهد، ما نوکر بدن یا افراد که نیستیم که بعضی بر اثر هوای نفس هم عبادت می کنند و هم بر طبق هوای نفسشان عمل می کنند و این افراد امر خدا را پشت دلشان نگاه می دارند باید خودمان را تابع امر خدا قرار دهیم نه امر خدا را تابع نفس خود.

 

تقوا راه برون رفت از همه ناهنجاری ها است

حجت الاسلام فرحزاد با توجه به آیه بیان شده، مهمترین آثار تقوا در زندگی دنیایی را برون رفت از همه ناهنجاری ها بیان کرد و افزود: تقوا سرآمد همه خوبی هاست و کسی که تقوا در زندگی داشته باشد، با وجود تمام مشکلات و مصایب هیچ گاه در زندگی دنیا به بن بست نمی رسد نمونه عینی آن زندگی ائمه اطهار و اولیاء الهی هستند که با وجود همه مصائب، تمام وجودشان سراسر آرامش و اطمینان بود.

 

وی اثر دیگر تقوا را آرامش روحی بیان داشت و گفت: خداوند در قرآن می فرماید: «إِنَّ الْمُتَّقینَ فی‏ مَقامٍ أَمین‏» متقین در هر شرایطی چه صحنه عاشورا و میدان کربلا و چه در دربار یزید و ابن زیاد، لحظه ای نگرانی و اضطراب به خودشان راه نمی دهند و در برابر تمام آن مصائب حتی یک کلمه کفر و شکایت و گلایه از زبان اهل تقوا نمی شنوید و همه ناهمواری ها برایشان هموار می شود و با وجود ابتلا هیچ گاه به بن بست نمی رسند چون در حصن حصین خداوند هستند.

 

رزق تنها ثروت نیست بلکه شامل تمام نیازهای انسان در دنیا است

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: تفکر یک انسان متقی در همه حال این گونه است که مامور به انجام وظیفه هستیم که حضرت علی(ع) در روایتی می فرمایند: من تا به حال نه به هیچ کس خوبی کردم نه بدی و هر چه خوبی یا بدی انجام دادم به خودم باز می‌گردد.

 

وی از دیگر آثار تقوا با توجه به آیات دوم و سوم سوره طلاق، بی نیازی مادی بیان کرد و افزود: مردم درباره گرانی، بیکاری، فقر، رزق و روزی، اخلاق، بسیار شکایت می کنند، حدیث داریم کسی که تقوا داشته باشد خداوند رزق و روزی مورد نیازش را ضمانت کرده است که در آیات آمده که تقوا باعث نزول برکات الهی می شود و رزق تنها پول نیست، رزق یعنی هر آن چه انسان در دنیا به آن نیازمند است همه رزق الهی است.

 

حجت الاسلام فرحزاد با تأکید بر این که تقوا واژه مهمی است که از آن غفلت کردیم، در درباره دیگر آثار تقوا افزود: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند، خصلتی است که هر کس در او این خصلت باشد، دنیا و آخرت در اختیار او است و رستگاری در بهشت نصیبش می شود، و آن تقوا و پرهیز از گناه است که طبق این حدیث حتی تقوا باعث عظمت انسان در دنیا می شود و سایه لطف الهی در هر حال بر سرش است.

 

وی با سفارش به اینکه در مواقع روشن شدن چراغ های قرمز خداوند، تنها تقوا انسان را محافظت می کند، درباره اهمیت علم افزود: علم همراه با تهذیب انسان را از خطر سقوط نجات می دهد و خداوند در قرآن کریم تندترین تعبیرها را برای عالم بی عمل بیان کده است مانند بلعم باعورا که به سگ تشبیه کرده و در آیه دیگری تعبیر «الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفارا» شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که دانستن تنها موجب نجات انسان در دنیا نخواهد شد، بیان داشت: علم باید به درون انسان نفوذ کند کسانی که فقط حمل کننده علم در ذهن و زبانشان هستند و با وجود داشتن بالاترین مدارک علمی، ولی عمل در آنها وجود ندارد و علمی که باعث خودسازی نشود و چراغ هدایت نباشد، علم منهای تزکیه، و عمل هیچ نفعی برای انسان نخواهد داشت.  

 

وی با تأکید بر توجه جدی تری بر مسئله تزکیه و تهذیب نفس در کنار علم آموزی گفت: خداوند علم و تزکیه را در کنار هم بیان کرده است ولی متاسفانه ما در مسائل آموزشی خیلی سرمایه گذاری کرده ایم که حتی در حوزه نیز ورود پیدا کرده، ولی درباره مسائل اخلاقی و تهذیب هیچ سرمایه گذاری نشده است و اگر خودسازی، مراقبه و تهذیب نفس در کنار علم وجود نداشته باشد، باعث رستگاری انسان نخواهد شد.

 

لازم به ذکر است، در شهرستان نجف آباد حدود 500 طلبه خواهر در سطح دو و سه حوزه  در 6 مدرسه علمیه این شهرستان در حال تحصیل هستند./1306/202/ب2

ارسال نظرات