۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۲۸۸۴۴۷
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان:

استاد شهریار مروج فرهنگ تشیع بود

خبرگزاری رسا ـ پاک‌آئین گفت: استاد شهریار با عشق و ارادتی که به اهل بیت(ع) داشته، با زبان هنر بهترین و موفق‌ترین مروج فرهنگ تشیع بوده است.
مراودات آيت‌الله خامنه‌اي و استاد شهريار

محسن پاک‌آئین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که در آستانه روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار ترتیب یافت، اظهار داشت: مضامین عرفانی، انقلابی و دینی استاد شهریار در کمتر شعر شاعری مشاهده می شود.


وی با بیان این‌که استاد شهریار به سه زبان آذری، فارسی و عربی شعر سروده است، خاطرنشان کرد: شهریار ملک سخن نه تنها در ایران اسلامی، بلکه در آن سوی مرزها نیز شهره عام و خاص است، امروزه در کشور جمهوری آذربایجان اشعار دینی و با مضامین اخلاقی استاد شهریار ورد زبان همگان است.


پاک‌آئین با اشاره به این‌که استاد شهریار تنها به متعلق به آذری‌زبان‌ها نیست، تصریح کرد: سخن استاد شهریار، حرف دل همه ملت‌های مسلمان به ویژه مردم ایران است، دیدار استاد شهریار با مولای متقیان در عالم رویا در جریان سرودن شعر «علی ای همای رحمت»، مصدق اخلاص، تدین و ولایت‌مداری ایشان است.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به برخی اشعار و ابیات استاد شهریار در رثای اهل بیت(ع) گفت: استاد شهریار با عشق و ارادتی که به اهل بیت(ع) داشته، با زبان هنر بهترین و موفق‌ترین مروج فرهنگ تشیع بوده است.


وی با اشاره به این‌که پدر استاد شهریار از روحانیان و علمای برجسته زمان بوده و خود استاد نیز تحصیلات حوزوی داشته است، گفت: استاد شهریار با علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان هم حجره بوده و اشعاری که با مضامین قرآنی سروده‌ است، بی‌تأثیر از مراودات این دو استاد مسلم نبوده است.


پاک‌آئین در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره نشان فرهنگی شهریار و کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار در تبریز اظهار داشت: چه خوب است این کنگره همه ساله به میزبانی یک استان برگزار شود، تا مردم دیگر شهرهای کشور نیز با ابعاد شخصیتی این استاد مسلم شهر و ادب و فارسی و آذری آشنا شوند.


سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: پیشنهاد دیگر آن است که شخصیت استاد شهریار در خارج از مرزها نیز به صورت شایسته شناسانده شود، امروز آسیای میانه، قفقاز، آناتولی و همچنین آسیای مرکزی متأثر از اشعار استاد است که سفارت ایران در باکو آمادگی دارد، زمینه برگزاری کنگره‌ای با این هدف در آذربایجان برگزار کند./935/202/ب3

ارسال نظرات