۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۲۹۰۱۲۱
کارشناس مذهبی

قربان رمز فداکاری و از خودگذشتگی در راه محبوب است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گلستانی با بیان اینکه روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامی‌ترین اعیاد چهار گانه مسلمانان به شمار می رود، گفت: قربان رمز فداکاری و از خودگذشتگی در راه محبوب است
قربان
حجت الاسلام علی گلستانی، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به برکت روز عید قربان، افزود: در روز قربان مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی می کنند و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه حج یکی از عبادت‌های بسیار مهم در اسلام است، تصریح کرد: حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود، مانند نگاه کردن در آینه، گرفتن ناخن و شانه زدن مو حلال می‌شود، در نتیجه آنچه در این روز پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهی و اتمام احرام پیش می‌آید را عید می‌دانند.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامی‌ترین اعیاد چهار گانه مسلمانان به شمار می رود ،گفت: عید قربان یکی از پرشکوهترین روزهای است که مسلمین در این روز به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، جشن می گیرند.
 
حجت الاسلام گلستانی خاطرنشان کرد: در روایات مختلف دین اسلام آمده ‌است که ابراهیم پیامبر در سن بالا دارای فرزندی شد که او را اسماعیل نام نهاد و برایش بسیار عزیز و گرامی بود. اما مدتها بعد، هنگامی که اسماعیل به سنین نوجوانی رسیده بود، فرمان الهی چندین بار در خواب به ابراهیم نازل شد و بدون ذکر هیچ دلیلی به او دستور داده شد تا اسماعیل را قربانی کند.
 
وی ادامه داد: او پس از کشمکش‌های فراوان درونی، در نهایت با موافقت خالصانه فرزندش، به محل مورد نظر می‌روند و ابراهیم آماده سر بریدن فرزند محبوب خود می‌شود، اما به هنگام انجام قربانی اسماعیل، خداوند که او را سربلند در امتحان می‌یابد، گوسفندی را برای انجام ذبح به نزد ابراهیم می‌فرستد.
 
این کارشناس به حدیث امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت می فرمایند «عید قربان روز با برکتی است».
 
وی اظهار کرد: این ایثار و عشق پیامبر به انجام فرمان خدا، فریضه‌ای برای حجاج می‌گردد تا در این روز قربانی کنند و از این طریق برای یتیمان و تهیدستان خوراکی فراهم کنند.
 
گلستانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: از این رو مسلمین در روز عید قربان موظف‌اند با تشکیل مجامع عمومی و برگزاری نماز عید و انشای خطبه شرکت عظیم و آسمانی خود را در این عید مبارک به گوش جهانیان برسانند و رعب و ترس از اتحاد و همبستگی خود را در قلب دنیای استکبار و کفر و نفاق بیفکنند.
 
کارشناس مذهبی با بیان اینکه روز قربان ، روز «تکبیر» است؛ تکبیرى گویا، کوبنده، محکم و بامحتوا، تکبیرى که بازتابش کاخ ستمگران را به لرزه درمی‌آورد، گفت: این روز قلب ستم‌دیدگان را شاد می کند و تکبیراین روز دشمنان را براى همیشه از ضربه زدن به اسلام، نومید می‌گرداند./972/302/ب2
ارسال نظرات