۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۹۰۲۲۶
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان:

شناخت انسان، مقدمه شناخت خداوند است/ انسان امروز به درد خودفراموشی و خدافراموشی مبتلا است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان با بیان اینکه شناخت انسان مقدمه شناخت خداوند متعال است، گفت: انسان در تمامی حالات و زمانها نیازمند به خداوند عز وجل است و حتی برای رهایی از منیت‏ها، خودبینی‏ها و خودخواهی‏ها نیز باید به ذات اقدس اله پناه ببرد و کمک بگیرد و جز این راه راه نجات دیگری وجود ندارد.
فضل خدا

حجت‏الاسلام غلامرضا قندهاری در گفت‏و‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، به تفسیر این حدیث قدسی که آمده است«من عرف نفسه فقد عرف ربه» پرداخت و اظهار داشت: روز عرفه برخوردار از فضائل بی شمار و مواهب مهمی است که بزرگان دین و علمای اسلام در بهره‏برداری رفتاری از آن بسیار سفارش کرده‏اند.

 

وی با بیان اینکه عرفه، معرفت و عرفان هر سه از یک خانواده‏اند، افزود: توجه به شناخت یکی از مسائل و برتری‏های دین مبین اسلام بر دیگر ادیان است که بحث معرفت در آیات شریف قرآنی و متون روایی به آن اشاره شده است.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان با بیان اینکه اگر انسان خود را بشناسد خداوند را می تواند، بشناسد و این شناخت نیز باید به این گونه باشد که خداوند متعال انسان را آفریده است و انسان باید به شناخت چنین خدایی برسد، تصریح کرد: انسان موجودی بسیار پیچیده و شناختش سخت است؛ بنابراین بهترین راه شناخت انسان مراجعه به متون اسلامی است.

 

حجت‏الاسلام قندهاری با بیان اینکه هر کسی که آگاهی و معرفتش بیشتر باشد، شناختش از انسان نیز بیشتر است، بیان کرد: ائمه اطهار (ع) اشراف کامل بر شناخت انسان ها داشتند و هرگاه به شخصی می‏نگریستند جدای از علم لدنی، بر اساس ظواهر اشخاص پی به شخصیت افراد می‏بردند و به عبارتی می‏سنجیدند که «چند مردِ حلاج است».

 

وی با بیان اینکه شناخت انسان مقدمه شناخت خداوند متعال است، گفت: در عظمت روز عرفه همین بس که این روز را همسان با شبهای قدر نامیده‏اند و آمده است که اگر کسی در شب قدر بخشیده نشود، یک فرصت دیگری به نام عرفه نیز که بدل شب قدر است به انسان عطا شده است.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان با تأکید بر اینکه انسان باید خودش را پیدا کند، گفت: ما خودمان را برخی مواقع فراموش می‏کنیم و از خود غافل می‏شویم.

 

حجت‏الاسلام قندهاری با اشاره به اینکه برخی بیماری‏ها مثل سرطان که دردی بی درمان است، حتی اسمش نیز انسان را وحشت می‏اندازد، افزود: دردی بدتر از این نیز هست که به مراتب وحشتناک است و انسان از آنجا که به عمق مسائل آگاهی و توجه ندارد، متوجه نیست و آن هم درد از خود فراموشی است؛ چه بسا انسانی که به این درد مبتلا شود به درد دیگری که آن فراموشی خداوند متعال است نیز گرفتار و مبتلا خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه بارها دیده‏ایم که انسان در تنگنا قرار می‏گیرد و در جایی دیگر دست و پا برای خروج از این تنگنا می‏زند، گفت: باتلاق جای دست و پا زدن نیست چرا که هر چه بیشتر تلاش کند بیشتر فرو می رود و انسان امروز در چنین حالتی دچار شده است است و باید خود را از مخمصه نجات دهیم و راه آن نیز حل شدن در خود فراموش شده است.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان، این انسانی با خود چه فکر کرده است و در توهم اینکه برای خودش کسی است، گم شده است، گفت: انسان که در ابتدا از یک قطره آب گندیده به نام «نطفه» ایجاد می‏شود و در آخر نیز «جیفه» یعنی مُرداری است که حتی نزدیک‏ترین افراد به او نیز از او فاصله می‏گیرند و نمی‏توانند تحملش کنند؛ یک چنین انسانی با خود چه اندیشیده است.

 

حجت‏الاسلام  قندهاری با بیان اینکه انسان امروز از دره منیّت سقوط کرده است، گفت: علت موفقیت عالمان ربانی کوباندن منیّت وجودشان بوده است؛ چنانکه روزی آیت الله مشکینی از امام خمینی(ره) تعریف و تمجید کردند و امام راحل به محض شنیدن بسیار ناراحت و عصبانی شدند و خدمت مرحوم آیت الله مشکینی گلایه کردند و اینها و مواردی چنین از رفتارهای شایسته و بایسته اخلاقی بوده است که همواره مورد توجه عالمان و بزرگان دین بوده است.

 

وی تأکید کرد: انسان در تمامی آنات و حالات و زمانها نیازمند به خداوند عز وجل است و حتی برای رهایی از منیت‏ها، خودبینی‏ها و خودخواهی‏ها نیز باید به ذات اقدس اله پناه ببرد و کمک بگیرد و جز این راه راه نجات دیگری وجود ندارد.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان سمنان اظهار داشت: علت اینکه برخی شخصیت‏هایی که در دوران انقلاب جز برترین، شاخص‏ترین و مؤثرترین افراد بودند و اکنون شاهد این هستیم که از خط اصلی آن دوران فاصله گرفته‏اند، همین گرفتار شدن در منیت و خود محوری است که مسببات سقوط از جایگاهی که باید باشند را فراهم کرده است./977/302/ب3

ارسال نظرات