۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۲۹۰۲۵۴

طنین زمزمه دعای عرفه در حرم رضوی

خبرگزاری رسا ـ همزمان با نهم ذی الحجه و روز عرفه با حضور جمع کثیری از زائران و مجاوران رضوی آیین پر فیض قرائت دعای عرفه در بارگاه ملکوتی و منور ثامن الحجج(ع) برگزار شد.
طنین زمزمه دعای عرفه در حرم رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، صدها هزار عاشق و دلداده خاندان عصمت و طهارت(ع) در بارگاه ملکوتی امام هشتم که از نقاط دور و نزدیک خود را به حریم پاسبان ملکوتی رضوی رسانده و به یاد حج سیدالشهدا (ع) دعای پرفیض عرفه را قرائت کردند.

 

در این روز دست های نیاز هزاران زائر و مجاور به سوی آسمان بلند شد، از خدای خود طلب مغفرت و آمرزش و برای تعجیل در فرج صاحب الزمان(عج) و نابودی ظالمان و مستکبران دعا کردند.

 

براساس این گزارش، آیین قرائت پرفیض دعای عرفه با مرکزیت صحن جامع رضوی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و با سخنرانی و قرائت دعای عرفه از سوی حجت الاسلام جعفر اسلامی فر ادامه یافت.

 

معرفت به عبد و عجز آدمی

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، سخنران این مراسم با بیان این که روز عرفه روز شناخت است، اظهار کرد: انسان باید نسبت به عبد بودن خود معرفت پیدا کند بدین معنا که انسان منهای خدا فاقد ارزش و اعتبار است و تمام اعتبار آدمی به عبد بودنش است.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: انسان باید نسبت به عجز و ناتوانی خود معرفت پیدا کند و خود را همواره محتاج و نیازمند به خدا بداند؛ رزق انسان دست خداوند است، همه درها به روی انسان جز درگاه الهی بسته است، اگر اندکی امید به غیرخدا در دل انسان هست باید در این روز تخلیه شود و دست نیاز به سوی پروردگار دراز کند.

 

وی افزود: همچنین نسبت به راه و طریقی که انسان را به خدا می رساند، باید معرفت پیدا کند؛ برای عزیز شدن پیوسته نزد خداوند دست نیاز بلند و از او مسألت کنید، برای عزیز شدن نزد مردم هیچ گاه از آن ها چیزی طلب نکنید، ما صاحب داریم و خدا همه امور زندگی ما را تأمین می کند به شرطی که عبد باشیم.

 

حجت الاسلام مؤمنی اظهار کرد: یکی از راه ها و طرقی که ما را به خداوند نزدیک می کند، الفاظی است که از زبان سیدالشهدا(ع) در این روز خارج شده است، به طور یقین خداوند به زائران ابی عبدالله(ع) و زائران امام رضا(ع) عنایت می کند فقط کافی است دل انسان خشیت پیدا کند.

 

وی با اشاره به تعریف دعا در جلد دوم تفسیر المیزان، عنوان کرد: دعا کسی را متوجه خود ساختن با صدا و کلماتی است که از خود صادر می کند و غایت دعا درخواستی است که مطرح می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ابتدا باید نگاه خداوند را به سوی خود جلب کنیم سپس درخواست هایمان را به پیشگاهش مطرح کنیم در واقع خود را در خانه خدا عاجز و ناتوان بیابیم از این رو گفته می شود دعا از جنود عقل است، به فرموده امام علی(ع) عالم ترین مردم کسی است که به سوی خداوند دست دراز کند.

 

بایسته های دعا

وی با اشاره به بایسته های دعا گفت: علامت و نشانه عبودیت تزلزل است، در دعای عرفه دست های گدایی به سوی خدا دراز است، دوم بلندی همت است به این معنا که در دعا از خداوند زیاد بخواهید، همچنین تعمیم در دعا خیلی مهم است.

 

حجت الاسلام مؤمنی افزود: اگر در عرفه برای دیگران دعا کنید ملائکه برای شما دعا می کنند، برای اطرافیان، تعجیل در فرج امام زمان(عج) و سلامتی رهبر انقلاب دعا کنید که دشمنان امروز علیه ایشان در حال توطئه چینی هستند، تا به فضل الهی نقشه های شوم دشمن نقش بر آب شود.

 

توزیع 500 هزار کتاب دعای عرفه

بر اساس این گزارش همزمان با روز عرفه با استقرار 22 پایگاه توزیع کتاب در حرم امام رضا(ع) 500 هزار جلد کتابچه دعای عرفه در میان مردم توزیع شد.

 

بیش از 250 هزار متر از صحن ها و 70 هزار متر از رواق های حرم مطهر رضوی ویژه این مراسم مفروش شده بود و بیش از پنج هزار نفر از خدمه و خدمت یاران امام رضا(ع) توفیق ارائه خدمت به زائران و مجاوران را داشتند.

 

یادآور می شود، آیین ویژه روز عرفه مخصوص زائران اردو و عرب زبان به طور همزمان با این برنامه معنوی در رواق های کوثر، غدیر و دارالرحمه حرم مطهر رضوی نیز برگزار شد./1308/201/ب1

ارسال نظرات