۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۹۰۳۴۵
استاد حوزه علمیه قزوین:

راز استجابت دعا شکرگزاری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به تاثیر زمان، مکان و حالت بندگان در استجابت دعا گفت: راز استجابت دعا شکرگزاری است.
نيايش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام رضا عسکری استاد حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در مسجد شهرک دانش با اشاره به اهمیت عرفه و خواسته امام حسین(ع) از خداوند گفت: نخست اینکه کلمه عرفه از معرفت می‌آید زمینی در بیرون از شهر مکه است که عرفات نام دارد.

 

وی افزود: در روز نهم ذیحجه یعنی شب عید قربان، حاجیان باید از صبح تا غروب در سرزمین عرفه باشند روایت داریم که اگر کسی از صبح تا غروب در عرفات باشد و شک کند که خدا او را بخشیده یا خیر، این شک کردن هم گناه بوده و باید یقین کند که خدا او را بخشیده است.

 

در طول سال بهترین روز دعا کردن روز عرفه است

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که اگر کسی ماه رمضان بخشیده نشود راهی دیگر ندارد مگر در عرفات، یادآور شد: عرفات آخرین ایستگاه بخشش است، معرفت حرف اصلی را می‌زند. حدیث داریم که امام را با معرفت زیارت کنید یعنی باید امام را بشناسیم.

 

حجت‌الاسلام عسکری ضمن تاکید بر قرائت دعای عرفه ابراز کرد: دعا کردن عربی بهتر است اما اگر کسی نمی‌تواند، فارسی دعا کند دعای عرفه دعای طولانی است امام باقر(ع) ظهر زیر آسمان آمد، دست‌هایش را بالا برد و تا غروب دستش بالا بود یعنی خواندن دعا از ظهر تا غروب طول کشید این دعا همانند گنج است و همه باید کیسه‌هایشان را پُر کنند.

 

دعای پدر و مادر در حق اولاد مستجاب می‌شود

وی در ادامه با اشاره به این‌که دعای عرفه اوج‌های زیادی دارد، گفت: قرآن کریم می‌فرماید که اینجا بود که دعای زکریا مستجاب شد بنابراین زمان و مکان در دعا کردن تاثیر دارد در سحر، ساعت آخر روز جمعه، بعد از خطبه‌های نماز جمعه و قبل از شروع نماز جمعه دعا مستجاب می‌شود؛ آه مظلوم، دعای پدر و مادر در حق اولاد و دعای اولاد در حق پدر و مادر مستجاب است.

 

وی با بیان این‌که روز عرفه را عید می‌نامند، خاطرنشان کرد: عرفه یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است، شب عید قربان در عرفه، همه حجاج با لباس احرام اشک می‌ریزند و غروب همه باید از این بیابان به بیابان دیگر که مشعرالحرام است بروند.

 

حجت‌الاسلام عسکری با تاکید بر این‌که امام حسین(ع) با عرفه گره خورده است، ابراز کرد: روز قبل از عرفه امام حسین(ع) از مکه خارج شد چراکه اگر در آنجا می‌ماند یزید خون او را در مکه می‌ریخت و امام به‌خاطر حفظ احترام خانه کعبه از مکه خارج شد.

 

در دعاها دیگران را شریک کنیم

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که در دعاها دیگران شریک کنید، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) از سر شب تا صبح برای دیگران دعا می‌کردند، خیلی از مردم در خطر هستند برای آن‌ها دعا کنید؛ در نماز داریم که خداوند حمد همه ستایش کنندگان را می‌شنوند.

 

حجت‌الاسلام عسکری در پایان با اشاره به فرازی از دعای عرفه گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند خداوند در هیچ روزى به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‌رهاند، چه کسی غیر از خدا دعای انسان درمانده را می‌پذیرد و مشکل او را برطرف می‌کند یکی از فرازهای دعای عرفه، تشکر از خداست، تشکر از حکمت، مقدرات و رأفت الهی. اگر می‌خواهید دعای تان مستحباب شود، شکرگزار باشید./873/202/ب3

ارسال نظرات