۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۹۰۶۱۹
سرپرست حج و زیارت خراسان شمالی:

تاکنون 10 زائر خراسان شمالی در حادثه منا کشته شده‌اند

خبرگزاری رسا ـ سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون مرگ 10 زائر این استان در حادثه منا قطعی شده است، گفت: با توجه به اینکه برخی زائران هنوز شناسایی نشده اند احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.
حادثه منا

محمدباقر قاصری سرپرست مدیریت حج و زیارت استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با عرض تسلیت به خانواده های داغدار و بازماندگان درگذشتگان مراسم حج امسال، اظهار کرد: 10 نفر از زائران بیت الله الحرام اهل این استان در حادثه روز پنج شنبه منا جان خود را از دست دادند.

 

وی با بیان اینکه چهار نفر از این افراد از شهرستان اسفراین بوده و از هر یک از شهرستان های بجنورد، شیروان و فاروج نیز دو نفر جان خود را از دست داده اند، خاطرنشان کرد: غلامرضا طاهری فرزند حسین از بجنورد، حسین علی عباسی فرزند محمد از روستای ارکان بجنورد، فرامرز غلامی بزآباد فرزند غلامحسین از شیروان و حسین فرخی فرزند ولی از فاروج برخی از زائران کشته شده خراسان شمالی در حادثه منا هستند.

 

قاصری ادامه داد: غلامرضا محمودی فرزند محمود از اسفراین، محمدابراهیم باقری فرزند بابامحمد از اسفراین، حسین جعفری فرزند شکرالله از روستای اردغان اسفراین، علی حسین چشم دهام فرزند عزیزالله از روستای یام فاروج، سیداحمد رحیمی فرزند سیدابوالفضل از اسفراین و عباسعلی شکری فرزند قربان از شیروان دیگر قربانیان اهل استان خراسان شمالی در حادثه منا هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هنوز شماری از زائران شناسایی نشده اند احتمال افزایش شمار فوتی های خراسان شمالی وجود دارد اما هیچ یک از مجروحان در فهرست مجروحان حادثه قرار ندارند.

 

قاصری با بیان اینکه اطلاعات تکمیلی بعدا اعلام می شود، افزود: پس از آنکه شمار کل فوتی های کشور در حادثه منا مشخص شد اقدامات مورد نیاز برای انتقال اجساد به کشور و استان صورت می گیرد.

 

سرپرست مدیریت حج و زیارت خراسان شمالی با بیان اینکه امسال 620 زائر حج تمتع زن و مرد از این استان به مکه مکرمه اعزام شده اند، یادآور شد: کشته شدگان حادثه منا از خراسان شمالی زائران کاروان شماره 40011 بودند.

 

گفتنی است، در پی مرگ 10 نفر از زائران خراسان شمالی در حادثه منا، استاندار خراسان شمالی برای تشکیل کمیته تسریع در امور زائران فوت شده در منا دستور ویژه ای صادر کرد.

 

سیدعلی اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی، طی پیامی جان باختن تعدادی از حجاج بیت الله الحرام به ویژه زائران خراسان شمالی را به خانواده های آن ها تسلیت گفت و دستور تشکیل کمیته ای را برای تسریع در انجام امور مربوطه صادر کرد.

 

ولی قلیچی مدیرکل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی نیز از رسانه ها و عموم مردم خواسته تا اخبار مربوط به این حادثه را از منابع رسمی دنبال کنند و از بازنشر اخبار نامعتبر به ویژه اخباری که از منابع غیر رسمی در فضای مجازی منتشر می شود، خودداری کنند.

 

لازم به یادآوری است، پیش از این شمار زائران جان باخته خراسان شمالی در حادثه منا 11 نفر اعلام شده بود اما پس از بررسی ها مشخص شد که شماره کاروان یک نفر از اسامی اشتباه اعلام شده بود.

 

صبح پنجشنبه دوم ماه جاری، همزمان با روز عید سعید قربان و برگزاری مناسک مربوط توسط حجاج در منطقه منا، به دلیل بی کفایتی رژیم آل سعود و مسؤولان برگزاری حج، حادثه مرگباری در رمی جمرات در منا رخ داد که در این حادثه چند هزار نفر از حجاج کشورهای دنیا از جمله حجاج ایرانی کشته و زخمی شدند.

 

همچنین پیش از این نیز بر اثر واژگون شدن جرثقیل در مسجدالحرام در شهر مکه به سبب بروز توفان که جمعه شب بیستم شهریور 94 رخ داد 107 نفر کشته و 230 نفر زخمی شدند.

 

گفتنی است، پیش از این قرار بود روز جمعه هفته گذشته جشنواره چای کندک در بجنورد برگزار شود که پس از اعلام سه روز عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب در کشور، این برنامه کنسل و برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد./9314/302/ب3

ارسال نظرات