۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۲۹۰۷۴۰
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ ‌کاشان خبر داد؛

محدودیت های خبرنگاران برای پوشش مراسم قالیشویان اردهال کاشان

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گفت: برای خبرنگاران شهرستان کاشان و خبرنگاران شهرستان دیگر برای پوشش مراسم سنتی و مذهبی شهرستان کاشان تمهیدات ویژه ای توسط کمیته فرهنگی و تبلیغات و اطلاع رسانی مراسم قالیشویان در نظر گرفته شده است.
مصطفي جوادي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، مصطفی جوادی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان ظهر امروز در نشست اعضای کمیته فرهنگی و تبلیغات و اطلاع رسانی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان در محل این اداره گفت: خبرنگاران و عکاسان شهرستان کاشان و خبرنگاران دیگر شهرستان ها برای حضور در این مراسم و تهیه خبر و عکس تا یکشنبه پنج مهرماه فرصت دارند مدارک خود را به اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامی شهرستان کاشان ارسال کنند.

 

وی افزود: خبرنگارانی که نسبت به ارسال مدارک خود اقدام نکنند، کارت و مجوزحضور در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان ارائه نخواهد شد و از تهیه خبر و عکس توسط آنها جلوگیری خواهد شد.

 

جوادی گفت: امکانات لازم برای حضور خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری های مختلف شهرستان کاشان و خبرنگاران شهرستان های دیگر از جمله مینی بوس، محل استقرار ویژه خبرنگاران با امکانات صوتی و تصویری، نمابر، تلفن و کارت ویژه مراسم، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان پیش بینی شده است.

 

وی همچنین از برگزاری مسابقه عکاسی مراسم قالیشویان برای اولین بار خبرداد و یاد آورشد: مسابقه عکاسی از مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال کاشان در دو بخش عکاسی حرفه ای ویژه خبرنگاران و عکاسی با تلفن همراه برای عموم زائرین در این مراسم در نظر گرفته شده است که علاقمندان می توانند با ارسال تصاویر خود  به ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات مراسم در اداره فرهنگ و ارشاد در این مسابقه شرکت کنند.

 

جوادی، نقش خبرنگاران و رسانه ها را در انعکاس این رخداد مذهبی که در فهرست آثار ناملموس یونسکو به ثبت جهانی رسیده است را از مهم قلمداد کرد وگفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود وتکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و 316 سال قبل است که امسال با روز عید غدیر همزمان شده است.

 

مسؤول کمیته فرهنگی، تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد هماهنگی برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فرمانداری ویژه کاشان یاد آورشد: امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری به دعوت مردم کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد.

 

جوادی گفت: علی بن باقر(ع) بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مسجد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نابرابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید.

 

شایان ذکر است، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی از سوی مردم فین کاشان در یک ‌هزار و 316 سال قبل است.

 

مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع شده است./1307/203/ب2

ارسال نظرات