۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۹۱۰۱۸

بزرگ‌ترین آفت تحصیل علم در ایران از نگاه استاد حوزه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه والدین نباید برای درس خواندن بچه‌ها را به خود وابسته کرده و همواره به‌صورت مستقیم بر آن‌ها نظارت کنند، گفت: بزرگ‌ترین آفت تحصیل علم در ایران این است که والدین فرزندان خود را مجبور به درس خواندن می‌کنند.
تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون ظهر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با اشاره به بازگشایی مدرسه‌ها و تبریک ایام سال تحصیلی جدید به خانواده‌ها و دانش آموزان تصریح کرد: بزرگ‌ترین آفت تحصیل علم این است که والدین برای درس خواندن فرزندان را به خود متکی کنند.

 
وی افزود: اولین دلیل اینکه بعضی از بچه‌ها درس نمی‌خوانند این است که چون والدین بیش‌ازحد بر کودک و فرزند خود نظارت دارند او برای درس خواندن نیازمند تأکید مداوم و مستمر والدین است.
 
استاد حوزه علمیه قم فراهم نبودن شرایط محیطی را دیگر دلیل عدم درس خواندن بچه‌ها عنوان کرد، افزود: در خانه‌ای که همیشه تلویزیون روشن است یا کودک و فرزند از نظر روانی آرامش ندارند امکان درس خواندن از آن‌ها سلب می‌شود.
 
حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه اختلال عدم تمرکز و آرامش که در کودکان ایرانی بسیار شایع است از دیگر دلایل درس نخواندن کودکان است، که در ایران از هر 10 کودک 9نفر به این اختلال مبتلا بوده و در سطح جهانی این آمار از هر 100کودک به 10 نفر می‌رسد، اظهار کرد: کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند آرام و قرار نداشته و نمی‌توانند یک کار را به‌درستی انجام دهند اما ازآنجایی‌که در ایران از این کودکان فقط یک کودک درمان شده و والدین متوجه می‌شوند بیشتر این کودکان با همین اختلال به بزرگ‌سالی می‌رسند و در بزرگ‌سالی به دلیل همین اختلال قادر به اداره زندگی نبوده و مدام در کارها و مشاغل گوناگون وارد می‌شوند.
 
وی با تأکید بر اینکه والدین باید به‌طور غیرمستقیم بر درس خواندن فرزندان خود نظارت داشته و ساعت تماشای تلویزیون را در خانه مدیریت کنند، گفت: والدین باید مانند آن پدر بی‌سواد که برای تشویق فرزندش به کتاب خواندن کتاب در درست می‌گرفت با مطالعه کتاب فرزندان خود را به مطالعه علاقه‌مند کنند نه اینکه با نظارت مستقیم فرزند را به خود وابسته کنند.
 
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شایع بودن دروغ‌گویی در میان کودکان افزود: مهم‌ترین دلیل دروغ‌گویی کودکان این است که والدینشان در مقابل آن‌ها دروغ می‌گویند و کودکی که دروغ می‌شنود به‌طور یقین دروغ هم می‌گوید.
  
حجت‌الاسلام تراشیون تصریح کرد: ترساندن کودک از والدین به‌خصوص از پدر و مادر که پشتوانه کودک هستند آرامش را از او سلب کرده و موجب دروغ‌گویی می‌شود زیرا کودکی که از والدین خود می‌ترسد از گفتن حقیقت ترس دارد.
 
وی ترس از سرزنش دیگران را مهم‌ترین دلیل دروغ‌گویی در کودکان و بزگسالان عنوان کرد، گفت: مردی که می‌داند به خاطر یک اشتباه یا کار با سرزنش همسرش روبه‌رو می‌شود یا کودکی که می‌داند به خاطر اشتباهش مورد سرزنش و تنبیه قرار می‌گیرد حاضر نخواهد شد راست بگوید.
 
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه متأسفانه دروغ‌گویی والدین حتی بدون قصد و غرض به یکدیگر و دروغ‌هایی که در رسانه خاله‌ها و عموها به بچه‌ها می‌گویند تا آن‌ها تفاوت راست و دروغ را بفهمند خود بدترین ترویج و تبلیغ دروغ‌گویی در میان کودکان است.
 
حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه دروغ‌ حتی به شوخی مورد مذمت اهل‌بیت (ع) و بزرگان دین ماست، ادامه داد: در روز قیامت عده‌ای هستند که به خاطر همین دروغ‌ها و یا دروغ‌هایی که به شوخی گفته‌اند مورد عذاب الهی قرار می‌گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه کودکان محتاج توجه والدین خود هستند، تصریح کرد: گاهی بچه‌ها به خاطر جلب‌توجه والدین مجبور هستند دروغ بگویند.
 
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تمام سخن‌های خلاف واقع کودکان دروغ نبوده و نباید دروغ‌گویی تلقی شود، گفت: در سنین پایین چون بچه‌ها تخیلی هستند ممکن است تخیل خود را برای والدین یا دیگران بیان کنند و دیگران تصور کنند که آن‌ها دروغ می‌گویند درحالی‌که این‌گونه نیست.
 
حجت‌الاسلام تراشیون بازخواست از دیگران و قرار گرفتن آن‌ها در شرایط حساس را از دیگر عوامل دروغ‌گویی در کودکان و بزرگسالان عنوان کرد و یادآور شد: بیان محسنات راست‌گویی و مضرات دروغ‌گویی در قالب داستان برای کودکان، پرهیز از دروغ گفتن به کودک و همیشه راست‌گو بودن از مهم‌ترین روش‌های درمان دروغ‌گویی در کودکان است./837/پ202/ی
ارسال نظرات