۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۲۹۱۵۳۴
معاون پارلمانی و حقوقی سازمان نظام پزشکی:

دبیرخانه پزشکی حج کشورهای اسلامی فعال شود/ احتمال تکرار فاجعه منا

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق مرکز پزشکی حج وزیارت جمعیت هلال احمر با توجه به اینکه فاجعه منا بسیار دردناک بود و امکان تکرار آن وجود دارد، از کشورهای اسلامی خواست تا در بخش سلامت و بهداشت فعال شوند و فعالیت مجدد دبیرخانه پزشکی حج کشورهای اسلامی را در این زمان مهم برشمرد.
دكتر سيدعلي رياض، رييس سابق مركز پزشكي حج وزيارت و رييس سابق مركز پزشكي حج وزيارت جمعيت هلال احمر

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدعلی ریاض، رییس سابق مرکز پزشکی حج وزیارت درگفت‌وگویی، با اشاره به فاجعه اخیر در منا، گفت: این فاجعه دردناک و جان باختن حجاج ایرانی را به تمام مردم، خانواده‌های حجاج، بازماندگان و رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت می‌گوییم و امیدواریم افرادی هم که در بستر بیماری هستند و یا مفقود شده‌اند به زودی از بستر بیماری مرخص شوند.

 

وی با بیان اینکه این فاجعه سبب دلخراشی بسیاری از مردم و مسوولان نظام شد،‌از این رو به عوامل سازمان حج و مرکز پزشکی حج وزیارت خسته نباشید می‌گوییم، افزود: در طول سال‌های گذشته پزشکان در حج به خوبی درخشیدند و امسال هم مرکز پزشکی حج وزیارت با بهره‌گیری از کادر بسیار مجرب، توانمند، علمی، امدادی و تجهیزات بسیار قوی و مسلط به مدیریت بحران برخوردار بود و اگر در این فاجعه عظیم اجازه همکاری به پزشکان ایرانی داده می‌شد به یقین آن‌ها می‌توانستند ماجرا را به خوبی مدیریت کنند.

 

ریاض که سابقه مدیریت در پزشکی حج وزیارت را داشته است،‌تصریح کرد: عربستان در موضوع بهداشت و درمان به شدت نقطه ضعف دارد و این ضعف از گذشته وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد و آن‌ها توان مدیریت بحران را ندارند.

 

وی ادامه داد: گرچه در سال‌های گذشته از خدمات و همکاری‌های عربستان در حوزه سلامت پزشکی قدردانی می‌کردیم، دلیل آن این بود که آن‌ها در وضعیت عادی پاسخ نیازها بودند؛ اما در وضعیت بحران نمی‌توانستند به خوبی مدیریت کنند و دچار سردرگمی می‌شدند.

 

این پزشک ایرانی، تصریح کرد: فاجعه منا به خوبی بی‌تدبیری مقامات سعودی را نشان داد که سبب شد تا صدها افراد به راحتی جان داده و آن‌ها نتوانند حجاج را از مرگ حتمی نجات دهند، به یقین اگر اجازه همکاری به پزشکان ایرانی داده می‌شد آن‌ها به خوبی می‌توانستند جریانات را مدیریت کنند.

 

وی دلیل توانایی پزشکان ایرانی را آشنایی به مدیریت بحران در هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: پزشکان عزیز در دوران دفاع مقدس و در اوج بحران‌ها به خوبی به امور پزشکی پرداختند و در کنار رزمندگان بودند، امروز نیز در همه صحنه‌ها آمادگی کامل دارند تا بتوانند بحران‌ها را در حوزه پزشکی مدیریت کنند.

 

معاون پارلمانی و حقوقی سازمان نظام پزشکی، افزود: از مدیریت جمعیت هلال احمر که پزشکی حج وزیارت با اشراف آن‌ها مدیریت می‌شود، تقدیر و تشکر می‌کنم؛ امروز هلال احمر در دنیا زبانزد است و همکاری که در این جمعیت و پزشکی حج فعالیت می‌کنند افراد توانمند با تجارب بسیار بالا هستند که زحمات طافت فرسای را در بحران‌ها متحمل می‌شود که امیدواریم اجر و پاداش مضاعفی داشته باشند.

 

ریاض چند توصیه‌ای ارائه کرد و اظهار داشت: اگر موضوع بهداشت و سلامت حجاج مدیریت نشود با توجه به اینکه حدود 12 سال آینده در صحرای عرفات گرمای شدیدی وجود خواهد داشت، به احتمال زیاد شاهد تکرار چنین فجایع خواهیم بود، بنابراین باید از هم‌اینک کمیسون‌های خاصی در این خصوص تشکیل شود و به چاره‌اندیشی بپردازند.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه چند سال پیش دبیرخانه پزشکی حج کشورهای اسلامی راه‌اندازی شد که مورد استقبال بسیار خوب م‍سؤولان حج و هلال احمر قرار گرفت و به نظر بنده اگر این دبیرخانه دوباره فعال شود در حوزه سلامت و بهداشت حج مفید خواهد بود.

 

رییس سابق مرکز پزشکی حج وزیارت گفت: ان شاالله پس از حج کمیسون پزشکی سلامت در حج با مسوولیت مرکز پزشکی حج جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایجاد شود و با استفاده از تمامی مدیرانی که در این خصوص تجربه ای دارند ماجرای منا از نظر بهداشت، درمان و مدیریت بحرانی به صورت دقیق و علمی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

وی افزود: نقاط ضعف و قوتی که در ماجرای منا رخ داد بسیار دقیق مشخص شود و از کشورهای اسلامی نیز خواسته شود در این زمینه همکاری بیشتری انجام دهند.

 

معاون پارلمانی و حقوقی سازمان نظام پزشکی، گفت: در نهایت با توجه به ورود دولت به این موضوع تصمیمات مقتضی باید گرفته شود به خصوص کمیته حقیقت یاب باید در بررسی علت این فاجعه فعال شود تا با تصمیمات حساب شده از برورز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود./1330/د101/ف

 

 

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات