۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۹۱۷۴۰
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین:

دیپلماسی ایران در حادثه منا باید قوی و فعال عمل کند

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان این‌که دیپلماسی ایران در حادثه منا باید قوی و فعال عمل کند، گفت: آل سعود باید تبعات این حادثه را بپذیرد.
حجت الاسلام علي نعمت اللهي، مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان بوشهر

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره حادثه منا گفت: وقتی یک کشوری مدعی می‌شود میزبان 2 میلیون جمعیت است به ویژه در مکه که حجاج در یک زمان و مکان خاص مناسک حج را به جا می‌آورند باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گرفته و ازدحام جمعیت مدیریت شود.

 

وی با تاکید بر این‌که در حادثه منا سوء تدبیر موج می‌زند، خاطرنشان کرد: فرض بگیریم که جمعیت هجوم آوردند و فشار ایجاد شود؛ سؤال اینجاست که چرا باید این فشار به وجود بیاید، زمانی که ورودی و خروجی‌های خوبی برای عبور حجاج در نظر بگیریند قطع‌یقین این اتفاق نمی‌افتد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین افزود: طبق آمار و اخبار درب‌های خروجی برای عبور ولیعهد و وزیر دفاع عربستان بسته شده است و شواهد نشان می‌دهد که واقعیت چیزی غیر از فشار و ازدحام جمعیت است.

 

با گذشت چندین روز از حادثه منا هنوز جنازه‌ها سرگردان هستند

این مسؤول با طرح این سؤال که آیا فشار جمعیت می‌تواند بالغ‌بر 2 هزار نفر را به کام مرگ بفرستد، تاکید کرد: آن چیزی که مسلم است بی‌تدبیری حکومت عربستان قبل و بعد از این حادثه تاسف برانگیز است.

 

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی با بیان این‌که 5 هزار کشته و زخمی غیرطبیعی بوده و باید ببینیم واقعیت چه بوده است، عنوان کرد: با گذشت چندین روز از این حادثه هنوز جنازه‌ها سرگردان هستند و سرنوشت بسیاری از حجاج نامشخص است.

 

وی با تاکید بر این‌که عربستان غلام حلقه به گوش اسرائیل است، خاطرنشان کرد: آل سعود از وظیفه اصلی خود غافل شده و در ماه حرام زائران حرمین شریفین را می‌کشند و مردم مظلوم یمن را بمباران می‌کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به توجیهات نامعقول عربستان در رابطه با فاجعه منا ابراز کرد: آل سعود باید تبعات این حادثه را بپذیرد و به جای دنبال مقصر گشتن بهتر است از مسلمانان و خانواده‌های عزادار عذرخواهی کرده و عاملان این اتفاق را تنبیه کند.

 

این مسؤول با اشاره به پیگیری دولت در مورد وضعیت حجاج تصریح کرد: دیپلماسی ایران باید یک دیپلماسی قوی و فعال باشد و دولتمردان ما باید در این زمینه مقتدر عمل کنند.

 

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی تاکید کرد: حکومت عربستان در برنامه‌‌ریزی حج تمتع سال جاری ضعیف عمل کرده است و رفتار کودکانه‌ای دارد آل سعود بعد از امیرعبدالله به شکل بسیار ذلیلانه‌ای دچار بحران شده است و هر کس برای به دست گرفتن حکومت تلاش می‌کند.

 

وی در پایان با بیان این‌که سعودی‌ها چندان بی‌میل نیستند که پای ایرانی‌ها از مکه قطع شود، اظهار کرد: کشتار حجاج جنایت عظیم و گسترده‌ای است و کوتاه آمدن در این قضیه در آینده مشکلات بسیاری برای ایران و حجاج ایجاد خواهد کرد./955/302/ب1

ارسال نظرات