۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۲۹۱۹۴۳
عضو شورای نگهبان:

ولایت کلید تمام ارکان اسلام است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای نگهبان با بیان این‌که تنها مسأله‌ای که به ارکان اسلام روح می‌دهد ولایت است، گفت: نعمت ولایت بزرگترین نعمتی است که خداوند برانسان ارزانی داشته است و تنها نعمتی است که خداوند از او پرسش خواهد کرد.
دکتر محسن اسماعيلي، رييس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محسن اسماعیلی حقوقدان شورای نگهبان در شامگاه هشتم مهرماه در سلسه جلسات تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه تهران برگزار شد بیان داشت: توصیه امام علی(ع) در چگونگی رفتار با نعمت های خداوند در سه جمله است؛ یک هر نعمتی که خداوند به تو عنایت کرده است به درستی استفاده کن، دوم هیچ کدام از نعمت‌های خداوند را ضایع نکن، سوم اثرنعمت‌های که به تو عنایت شده باید دیده شود.

 

وی با بیان اینکه نعمت‌های خداوند بی‌نهایت و ابتدایی است بیان داشت: بی نهایت بودن نعمت های خداوند بر همه گان آشکاراست و ابتدایی بودن نعمت های خداوند از نظر تفضل است یعنی از ابتدا بوده است .

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه نعمات خداوند همه انسانها را شامل می شود تاکید کرد: نعمت های خداوند کافر و مومن را در بر می‌گیرد ولی سخت گیری آن در هنگام محاسبه از مومن مبرا است و فقط کافر را در برمی‌گیرد.

 

وی با ابراز اینکه نعمت در لغت به معنای خوشی، رفاه و لذت است تصریح کرد: حالت خوشی که در انسان پدید می‌آید را نعمت می‌گویند و تعلقات دنیوی به خودی‌ خود هیچ‌گاه موجب لذت و خوشی انسان نمی‌شود.

 

اسماعیلی افزود: در مقابل نعمت که حالت خوشی است نقمت است و به هرچیزی که انسان را به عذاب و به سختی می‌کشاند گفته می‌شود.

 

وی بابیان اینکه نعمت ونقمت نسبی است تصریح کرد: هرکسی دیدی نسبت به این موضوع دارد گاهی انسان دارای سرمایه‌ای است که آن سرمایه موجب حالت خوش در انسان می‌شود؛ گاهی همین نعمت در فرد دیگر موجب نقمت است وفقط درد وعذاب رابرایش به بار می‌آورد.

 

اسماعیلی با تاکید برمعیار نعمت ونقمت، که ایمان به آخرت است بیان داشت: کسی که به مبدا ومقصد ایمان دارد و لذت اصلی را درقیامت می‌بیند معیار نعمت ونقمت برایش در این دنیا معنا پیدا نمی کند.

 

وی با اشاره به کلام امام علی (ع) در حکمت 38 بیان داشت: معیار انسان برای اینکه بداند انچه که در دست دارد نعمت است یا نقمت، باید آن را در مسیر بهشت قرار دهد اگرنباشد آن را حقیر بشمارد زیرا ارزش انسان بیش‌تر از هر چیزی است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه آن نعمت بزرگی که ما را به سوی بهشت روانی می‌دارد ولایت امام علی(ع) است تاکید کرد: بزرگترین نعمتی که خداوند بر انسان ارزانی داشته نعمت ولایت است و از این نعمت است که در روز قیامت پرسیده می‌شود پس کسی که دست خود را از دست امام علی(ع) بیرون بکشد شقاوت ابدی را درآغوش کشیده است.

 

وی با اشاره به کلام امام محمد باقر(ع) که پنج رکن اسلام نماز، زکات، روزه، حج، ولایت است و هیچ کدام این موارد به اندازه ولایت ارزش ندارد تصریح کرد: انسان به وسیله ولایت است که راه درست را تشخیص می‌دهد؛ ولایت روح و کلید تمام ارکان است.  

 

اسماعیلی اظهار داشت: ایمان به مبدا و معاد با ولایت معنا پیدا می‌کند و کسی که محبت به اهل بیت نداشته باشد ایمان ندارد.

 

وی با اظهار به اینکه امام علی (ع) تمام کننده تمامی ارزش‌هاست بیان داشت: هر چیزی، بدون محبت امام علی(ع) ارزشی ندارد و کسی که ایمان خالصانه به ایشان نداشته باشد خود را درسختی و مشقت قرار داده است چون ایشان معیار تمام کارهای نیک عالم است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه غدیر بیش از آنکه در زمین شناخته شده باشد درآسمان‌ها شناخته شده است بیان داشت: غدیر بزگترین عید شیعیان است، دراین روز خداوند بزرگترین نعمت خود رابر انسان اعطا کرد از این رو باید سپاس‌گذار خداوند باشیم که ما را متنعم این نعمت عالی کرده است./9668/202/ب3

ارسال نظرات