۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۲۹۲۵۹۷
استاد حوزه علمیه:

کلمه مولا در بیان پیامبر ظهور در ولایت دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وزنه استفاده از لفظ امیرمؤمنان در روز غدیر از سوی پیامبر را از نشانه های بارز ولایت حضرت امیر دانست و گفت: این مسأله هم که پیامبر(ص) در روز غدیر خم به همه دستور می دهند که به حضرت علی(ع) با نام امیرالمؤمنین تبریک بگویند، نشانه ای بر ظهور کلمه مولا در ولایت دارد نه در دوستی.
عيد غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی اکبر وزنه کارشناس مسائل مذهبی شب گذشته در سخنرانی که در خیابان کاخ برگزار شد، با بیان مسائل مربوط به غدیر گفت: واژه مولاه در مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌ مَولاه، ظهور در ولایت دارد نه در دوستی.  

 

وی با استناد به کتب تاریخی افزود: پیامبر(ص) پس از سیزده سال زندگی در مکه، به مدینه سفر کردند و در طول مدت نبوت، سه حج عمره و یک حج واجب به جا آوردند و حضرت علی(ع) را در حج واجب خود، به عنوان وصی معرفی کردند.

 

حجت الاسلام وزنه در ادامه به تبیین مقدمات ایراد خطبه غدیر از سوی پیامبر پرداخت و بیان داشت: پیامبر(ص) زمانی که در حج واجب حضور داشتند، پنج خطبه ایراد کردند که آخرین آن ها خطبه غدیر است.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: آیات زیادی در قرآن به مسأله ولایت و غدیر اشاره دارد ولی در این میان پنج آیه وجود دارد که شیعه و سنی به اجماع آن را در مورد غدیر بیان کرده اند که شامل، آیه بیست و هفتم سوره حج، آیات سوم و شصت و هفتم سوره مائده و آیات اول و دوم سوره معارج است.

 

وی در ادامه با اشاره به عدم همگونی در آیات قرآن، گفت: دلیل این که آیات مربوط به غدیر به طور پراکنده در قرآن بیان شده، این است که آیات قرآن به ترتیب شأن نزول چیده نشده است.

 

حجت الاسلام با بیان این که الآن واژه «مولی» دستاویز حربه های تبلیغاتی وهابیت شده است، افزود: همان گونه که انسان یک معنا دارد و هفت میلیارد مصداق، واژه مولا نیز یک معنا داشته ولی ده مصداق دارد.

 

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: واژه مولا در جمله معروفی «مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌ مَولاه» که پیامبر(ص) در روز غدیر به کار بردند، ظهور در ولایت دارد، این مسأله از این جا مشخص است که پیامبر(ص) بعد از گفتن جمله مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌ مَولاه، این جمله را به کار برند، «اللهُ اَکبَر بِتَمامِ نُبُوَّتی وَ بِتَمامِ دینی بِوِلایَتِ عَلیِ بنِ ابی طالب(ع)».

 

وی در پایان صریح کرد: این مسأله هم که پیامبر(ص) در روز غدیر خم به همه دستور می دهند که به حضرت علی(ع) با نام امیرالمؤمنین تبریک بگویند، نشانه ای بر ظهور کلمه مولاه در ولایت دارد نه در دوستی./867/202/ب1 

ارسال نظرات